neverletmego-H

گزارش جلسه نه‌ما‌نه‌سینما

در هفته‌ای که گذشت “هرگز رهایم نکن” اثر مارک رمانک در “نه ما نه سینما” به نمایش درآمد. این فیلم که محصول سال ۲۰۱۰ انگلستان است، اقتباسی از رمانی علمی‌ تخیلی‌ به همین نام نوشته کازوایشی گرو است. داستان این اثر زندگی‌ کتی، روت و تامی که هر سه‌ در مدرسه‌ای شبانه روزی و مرموز به نام هلشیم زندگی‌ می کنند را به تصویر می‌کشد. هلشیم انستیتو‌ئی از افراد کلون شده است که تنها وظیفه آنها اهدای اعضای بدن است.  انسان‌های کلون شده در هلشیم با این باور که با اهدای ارگان‌های حیاتی خود به تکامل می رسند مرگ را تعالی انسان و رسالت هستی‌ خود فرض می‌کنند. در این میان اما همه چیز با آمدن معلمی جدید با نام لوسی تغییر می‌کند. او مخفیانه در یکی از کلاس‌ها دانش آموزان را از آینده و زندگی واقعی آن‌ها آگاه می‌سازد، که آن‌ها فقط اهداء‌کنندگان اعضا هستند و همه در اوایل بزرگسالی خواهند مرد، یا به تکامل خواهند رسید. در سکانس بعدی مدیران مدرسه خبر از اخراج لوسی می‌دهند

‪!

در این میان نزدیکی‌ تامی‌، کتی و روت روابط عمیق انسانی‌ شکل‌گرفته بین آنها را از بعد فلسفی‌ ـ عاطفی متمایز از سایر دانش‌آموزان این مدرسه به تصویر می‌کشد و برخلاف دیگران حس کنجکاوی و سرکشی آنها را به موضوع اصلی‌ این فیلم تبدیل می‌کند. در حالی‌ که روت از علاقه کتی به تامی آگاه است، او سعی‌ می‌کند هراس از تنهایی را با نزدیکی‌ به تامی و دور نگاه داشتن کتی از تامی‌ در خود سرکوب کند. تامی‌ شخصیتی کنجکاو و علاقمند به سرنوشت زندگی‌ خود است. واضح است که او سرنوشتی را که هلشیم به آنها تلقین کرده در خود باور ندارد اما سکوت جامعه و فضای محیط نسبت به سرنوشتی که او و دوستانش به آن‌ دچار شده‌اند گزینه دیگری را جز تسلیم و تمکین به او نمی دهد.

در این میان روت که کدورت‌های گذشته خود را با کتی کنار گذاشته سعی‌ در برقراری ارتباط بین او و تامی‌ می‌کند و در نهایت منجر به شکل گیری این رابطه می‌شود و حال کتی و تامی به دنبال رهائی از سرنوشت از پیش تعیین شده خود می‌روند. آنها بر اساس این شایعه که دو زوج علاقمند به‌هم می‌توانند اهدای عضو خود را به تعویق بیاندازند به مسئولان سابق مدرسه هلشیم رجوع می کنند تا عشق خود را تثبیت کنند، اما بی‌ اساس بودن این شایعه امید آنها را از بین می‌برد. نکته حائز اهمیت در اینجا اما از بین نرفتن امید و علاقه کتی و تامی‌ نسبت به یکدیگر است که تا آخرین لحظه آنها را در کنار هم نگه می‌دارد.

ارائه گر‌ این فیلم پیمان تاجبخش بود که از اهمیت فرهنگ ژاپن و تاثیر‌پذیری نویسنده رمان و بازتاب آن‌ در فیلم صحبت کرد. بخش عمده گفتگوها بر سر فضا‌سازی‌های سرد و تاریک فیلم بود، که در عین حال حاکی‌ از جامعه‌ای بی‌ روح و تهی شده از وجدان است؛ نکته‌ای که مؤید آن بود که فیلم از بُعد جامعه شناسی‌  توجه تماشاچی را بیش از داستان فیلم به روح جامعه خود معطوف می‌دارد.

در هفته‌ی آینده، فیلم چینی “گلهای جنگ” ساخته ژانگ ییمو  با ارائه نسیم نقوی برگزار خواهد شد. این جلسه، شنبه ۱۵ فوریه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود.

اخبار جلساتِ از طریقnamanacinema@gmail.comقابل پیگیری است.