پی لین، در مناظره با جو بایدن گفت که باراک اوباما می خواهد با محمود احمدی نژاد و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، پشت یک میز بنشیند

 سارا پی لین ـ محمود احمدی نژاد  ـ جو بایدنشنبه ۴ اکتبر ۲۰۰۸


 

سارا پی لین، نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه، باراک اوباما را متهم کرده است که می خواهد با رئیس جمهور ایران که او را "دیکتاتوری خطرناک" خوانده ملاقات کند و این نظر را خطرناک و حاصل ساده نگری توصیف کرد.

پی لین، فرماندار آلاسکا، در مناظره با جو بایدن گفت که باراک اوباما می خواهد با محمود احمدی نژاد و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، پشت یک میز بنشیند.

سناتور اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، قبلا یک بار تاکید کرده است که سیاست پیشنهادی او برای گفتگوی بدون شرط با دشمنان آمریکا لزوما به معنی دیدار با محمود احمدی نژاد نیست.

سناتور بایدن در پاسخ به انتقادات خانم پی لین گفت که فرماندار آلاسکا در مورد سیاست آقای اوباما دچار سوءتفاهم است.

او افزود: سناتور اوباما نگفته است که با احمدی نژاد پشت میز مذاکره می نشیند. برای من شگفت انگیز است که جان مک کین (نامزد جمهوری خواهان در انتخابات) نمی داند که احمدی نژاد تشکیلات امنیتی ایران را کنترل نمی کند. این نظام مذهبی است که امور امنیتی را در دست دارد.

جو بایدن گفت که متحدان آمریکا از واشنگتن می خواهند با این گونه کشورها تعامل کند و افزود که پنج وزیر خارجه سابق آمریکا اخیرا از گفتگو با ایران حمایت کرده اند.

وی گفت: "ببینید پرزیدنت بوش چکار کرد. بعد از پنج سال، بالاخره یک دیپلمات ارشد را به ملاقات با بلندپایه ترین دیپلمات های ایرانی و اروپایی فرستاد تا برای حل و فصل امور تلاش کنند."

آقای بایدن به اعزام ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به نشست مقام هایی از سایر کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان با سعید جلیلی – مسئول مذاکرات اتمی ایران – در ماه جولای اشاره داشت.