harper-trudue

ترودو و مولکر: « این اصلاحات دموکراتیک نیستند.»

شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه هفته گذشته لایحه مربوط به اصلاح قوانین انتخابات کانادا به وسیله وزیر اصلاحات دموکراتیک دولت فدرال به مجلس ارائه شد. جزئیات زیادی در این قوانین تازه در راستای اصلاح قوانین انتخابات در لایحه مطرح شده است. از جمله اینکه زمانی که نتایج رای گیری در قسمت های شرق کانادا، انتاریو و کبک معلوم و اعلام می شود دیگر مانند سابق بریتیش کلمبیا از آن بی خبر نخواهد بود. در این لایحه جریمه هایی برای تخلفات مختلف در انتخابات از جمله استفاده نادرست از روبا کالز و پرداخت کمک مالی بیش از اندازه تعیین شده، پیش بینی شده است.

احزاب اپوزیسیون عمدتا می گویند این لایحه به منظور کوتاه کردن دست رئیس  و محدود کردن اختیارات سازمان انتخابات از نظارت بر انتخابات تهیه و عرضه شده و با آن مخالفت می کنند. ژان پیر کینگزلی، رئیس پیشین انتخابات کانادا پس از بررسی این لایحه گفته است قوانین مطرح شده و کل لایحه نمره قبولی نمی گیرد. بحث و کشمکش بر سر این لایحه تا زمان رای گیری درباره آن همچنان ادامه خواهد یافت. جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال و توماس مولکر، رهبر ان دی پی هر دو به شدت از این لایحه انتقاد کرده و آن را غیرقابل قبول و غیردموکراتیک توصیف کرده اند. شمار زیادی از کارشناسان و ناظران سیاسی هم در تحلیل های خود از این لایحه می گویند دولت هارپر به خاطر کشمکش های زیادی که با سازمان انتخابات کانادا داشته و دارد در این لایحه اصلاحاتی را گنجانده که کنترل کارکنان و مقامات این سازمان در جریان انتخابات و بعد از آن هرچه کمتر شود.

یادآوری این که سازمان انتخابات کانادا، سازمانی مستقل است و در جریان انتخابات فدرال ۲۰۱۱ در چندین مورد عمدتا بر اساس قوانین خود تصمیماتی علیه کاندیداهای حزب محافظه کار گرفت که تعدادی از آنها هم اجرا شد.