از روز جمعه ۷ فوریه ۲۰۱۴، بیست و دومین دوره مسابقات المپیک زمستانی در سوچی واقع در فدراسیون روسیه گشایش یافت و روز ۲۳ فوریه به پایان می رسد. سوچی در رقابت با دو شهر پیونگ چانگ کره جنوبی و سالزبرگ اتریش برای برگزاری این مسابقات انتخاب شد. این بازی ها با تدابیر امنیتی شدید به وسیله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه افتتاح شد. حدود ۲۸۰۰  ورزشکار از ۸۸ کشور جهان در ۱۵ رشته ورزشی با ۹۸ نوع مسابقه با هم در این مسابقات رقابت دارند. این المپیک  با هزینه ۵۱ میلیارد دلار برگزار شده است. کانادا با ۲۲۰ ورزشکار در تمام رشته ها با یک استثناء شرکت دارد. کاروان ورزشی کانادا بعد از ایالات متحده آمریکا با ۲۳۰ ورزشکار و روسیه با ۲۲۶ ورزشکار، بیشترین تعداد ورزشکار را به این المپیک فرستاده است. ایران نیز با ۵ ورزشکار ( سه مرد و دو زن) در المپیک حضور دارد. تعدادی از کشورها مثل زیمبابوه و ونزوئلا تنها یک ورزشکار در این مسابقات دارند. جوانترین ورزشکار کانادایی گابریل دیلمن ۱۶ ساله است که در رشته پاتیناژ هنری (رقص روی یخ) در این مسابقات شرکت دارد و خانم جنیفر جونز ۳۹ ساله از تیم «کورلینگ» مسن ترین ورزشکار کانادایی است.

روی جلد شهروند 1477

روی جلد شهروند ۱۴۷۷

کانادا در کنار آمریکا مدعی قهرمانی در این دوره از مسابقات است. در دوره قبل که المپیک زمستانی در ونکوور(۲۰۱۰) برگزار شد، کانادا با ۱۴ مدال طلا، ۷ نقره و ۵ برنز و با مجموعه ۲۶ مدال قهرمان شد. تا به اینجا کانادا در رقابت ها با نروژ و هلند مدام با مدال هایی که به دست می آورد، در صدر جدول قهرمانان است. کانادا در بیشتر رشته های ورزشی المپیک شانس بردن مدال دارد. از جمله در رشته هاکی زنان و مردان مدعی اصلی است. هاکی مردان کانادا در دوره مقدماتی با کشورهای اتریش، فنلاند و نروژ هم گروه است و اولین مسابقه خود را امروز پنجشنبه ساعت چهار و نیم بعدازظهر به وقت محلی با نروژ برگزار می کند. در رشته هاکی زنان، کانادا با سوئیس، فنلاند و آمریکا در دوره مقدماتی هم گروه است. کانادا سوئیس را پنج بر صفر، فنلاند را سه بر صفر و آمریکا را ۳ بر ۲ شکست داد. در هر دو رشته هاکی مردان و زنان، آمریکا رقیب اصلی هاکی بازان کاناداست. در المپیک ونکوور ۲۰۱۰ مسابقه فینال هاکی مردان آخرین مسابقه بازیها بود و کانادا توانست بعد از اینکه در وقت معمول (سه پریود ۲۰ دقیقه ای) با آمریکا دو بر دو مساوی کند، در وقت اضافه با گل تاریخی سیدنی کرازبی، کاپیتان و بازیکن برجسته هاکی کانادا و جهان،  آمریکا را شکست بدهد و به مدال طلا دست یابد.

 olympic-S

در همان روز اول مسابقات مارک مک موریس توانست با بردن یک مدال برنز، اولین مدال را برای کانادا به دست آورد. حضور همزمان سه خواهر کانادایی در المپیک که دو تن از آنان مدال های طلا و نقره مسابقات موگول را ازآن خود کردند، از دیدنی های این مسابقات و تیم کانادا بود. جاستین، کلوئی و ماکسیم Dufour-Lapointe سه خواهری بودند که حضور همزمانشان در المپیک در تاریخ این مسابقات و همچنین کانادا بی سابقه بود و چون هر سه بین بهترین ورزشکاران رشته موگول جهان بودند، این خود باعث شد که تیم کانادا در این رشته با قدرت تمام ظاهر شود. همچنین حضور همزمان دو خواهر بر روی سکوی قهرمانی برای اولین بار اتفاق می افتاد. ژوستین خواهر جوانتر برنده مدال طلا شد و کلوئی خواهر بزرگتر مدال نقره گرفت.

درا هاول، زن جوان ۱۹ ساله، در رشته ی اسکی اسلوپ استایل، نمایشی حیرت انگیز از خود برجای گذاشت و با سرعتی بی نظیر و بدون خطا خود را به جایگاه اول رساند. درا از هجده ماهگی با چوب اسکی آشنا شده و با این پیشینه، در رشته های مختلف اسکی مهارت دارد. مادر او از بزرگترین مشوق های او بوده و جالب اینکه پدر و مادرش نیز در پیست اسکی با یکدیگر آشنا شده بودند.

کیم لامار، هم تیمی هاول، در این مبارزه، سکوی سوم را به خود اختصاص داد. نکته ی جالب در مورد کیم این بود که مادربزرگ او نیز در سال ۱۹۵۶ در رقابت های المپیک شرکت داشته است.

جاستین، ماکسیم، کلوئی خواهران ورزشکار در المپیک سوچی

جاستین، ماکسیم، کلوئی خواهران ورزشکار در المپیک سوچی

در این رشته، یوکی سوبوتا از سوری بریتیش کلمبیا پس از پرش سقوط کرد و به دلیل آسیب دیدگی آرواره به بیمارستان منتقل شد.

تا بعدازظهر چهارشنبه ۱۲ فوریه جدول مدال ها به شرح زیر بود:

رتبه   کشور    طلا    نقره    برنز    جمع

۱      آلمان     ۶        ۱       ۰       ۷

۲      کانادا      ۴     ۴       ۲       ۱۰

۳     نروژ        ۴     ۳       ۵       ۱۲

۴     هلند       ۴     ۲       ۴      ۱۰

۵     سوئیس   ۳     ۰       ۱       ۴

۶    آمریکا      ۲     ۱       ۴       ۷

۷    اتریش     ۱     ۴       ۰       ۵

۸   روسیه      ۱     ۳       ۳       ۷