فراهم بودن زمینه‌‏های لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد بیش از نتیجه انتخابات مهم و حساس است. راه باید روشن و هموار باشد، نه سنگلاخ

 

شنبه ۴ اکتبر ۲۰۰۸


 

به گزارش "ایلنا"، رئیس‌‏جمهور سابق ایران در دیدار با مدیرعامل و دبیران خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: فراهم بودن زمینه‌‏های لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد بیش از نتیجه انتخابات مهم و حساس است. راه باید روشن و هموار باشد، نه سنگلاخ. انتخابات باید معنای حقیقی داشته و هیچ کس قیومیتی بر مردم نداشته باشد.

سیدمحمد خاتمی و سیدابوتراب فاضل مدیر ایلنا

او افزود: نگرانی خاصی از نتیجه انتخابات ندارم. بعضاً مطرح شده است که خاتمی به شرط پیروزی به میدان انتخابات وارد می‌‏شود، در حالی‌‏که با تجربه دو بار حضور در انتخابات و با توجه به امواج و بازخوردهایی که از جامعه دریافت می‌‏کنم و محبتی که به من در سطح وسیع ابراز می‌‏شود، نگرانی از این بابت ندارم، اما قصد ندارم به هر قیمتی به قدرت دست یابم.

وی در ادامه دو پیش شرط خود برای شرکت در انتخابات را این‌‏گونه بیان کرد: پیش شرط اول این که بتوانم با ملت بر سر خواسته‌‏هایشان تفاهم کنم. به اعتقاد من خواست قلبی و تاریخی مردم ایران آزادی، پیشرفت و عدالت است در عین سازگاری این امور با دین و ارزش‌‏های معنوی و فرهنگی و این همان گفتمان اصیل اصلاح طلبی است که در آینده تلاش می‌‏کنم به صورت مدون آن را به جامعه ارائه نمایم.
وی ادامه داد: اگر بر سر این موضوع بتوانم با جامعه به تفاهمی روشن دست یابم و این خواسته‌‏ها در میان اقشار مختلف جامعه جنبه خودآگاهی یابد به پیش شرط نخست خود دست یافته‌‏ام.

خاتمی در تبیین پیش شرط دوم خود برای شرکت در انتخابات گفت: با سازوکارهای موجود تا چه حد امکان عملی کردن برنامه‌‏ها برای رئیس‌‏جمهوری فراهم است؟ اگر واقعاً امکان اجرای برنامه‌‏ها وجود نداشته باشد و موانعی بر سر راه قرار گیرند، ارائه بهترین و کامل‌‏ترین برنامه‌ به مردم نیز به منزله اغوا و فریب مردم است.

رییس بنیاد باران در ادامه گفت: دولت اصلاحات با وجود تمام تلاشی که برای تصویب نهایی لوایح دوگانه اختیارات رئیس جمهوری مصروف داشت موفق به دستیابی به نتیجه مطلوب نشد. مردم هنوز هم موج تخریب علیه دولت از طریق تریبون‌‏های رسمی و رسانه ملی را به یاد دارند. قطعاً اگر شرایط بر همان منوال باشد، بسیاری از برنامه‌‏ها فرصت و مجال اجرایی شدن نخواهند یافت.

رییس جمهور سابق ایران در ادامه با تاکید بر تعلقات دینی جامعه ایرانی گفت: جامعه ایرانی دارای تعلقات عمیق دینی است که مظاهر آن را در جای جای زندگی مردم از تولد تا مراسم ازدواج و عزاداری و … می‌‏توان به روشنی دید. در کنار این امر، مردم ایران قریب یکصد و پنجاه سال است که به جد خواهان آزادی، استقلال، پیشرفت و عدالت هستند و از همین رو این خواسته‌‏ها به همراه تعلقات دینی، منشاء تأسیس نظامی شد که قرار بود هم تعلق دینی و هم خواسته‌‏های تاریخی ایرانیان را تأمین کند.
وی با انتقاد از گفتمان رایج در سال‌‏های اخیر در ایران گفت: امروز زبان رایج و رسمی با زبان مطلوب انقلاب فاصله گرفته است.

ظاهرپرستی، تمایل به خرافات، گرایش به جنبه‌‏های منفی نوعی صوفی‌‏گری و معنویت‌‏گرایی کاذب، بی‌‏اعتبار شدن لبّ دینی و در حاشیه قرار گرفتن اخلاق در جامعه‌‏ای که مدعای استقرار نظام دینی دارد موجب نگرانی است.
وی افزود: در برخی از اظهار نظرها و نوشته‌‏ها جنبه‌‏های منفی عرفان و تصوف و معناگرایی آمیخته با مشتی خرافات دیده می‌‏شود. این در حالی است که حقایق بلند معنوی و اخلاق مورد غفلت واقع شده است. بدتر از همه اینکه محوریت مردم در نظام کمرنگ شده و باید نگران محو تدریجی آن بود.

سید محمد خاتمی در ادامه بیان داشت: روح دین تقرب به خدا، معنویت و اخلاق است. بداخلاقی‌‏های نهادی و بی‌‏اخلاقی‌‏هایی که گاه رنگ و بوی دین می‌‏گیرد، حتی در جوامعی با کمترین پایگاه‌‏ و گرایش دینی نیز به چشم نمی‌‏خورد و متأسفانه دروغ‌‏گویی گفتمان اصلی بخش‌‏هایی از جامعه شده است که از ایشان جز صداقت نباید انتظاری داشت.

خاتمی افزود: یکی دیگر از جنبه‌‏های منفی جامعه امروز ما این است که این روزها شاهد ارائه برخی وعده‌‏ها و آمارهای اشتباه و غلط از مراجع رسمی هستیم و متأسفانه در مقابل هر کس که حقایق را بر زبان آورد عامل و مرعوب بیگانه معرفی می‌‏شود و افترا زدن و تخریب افراد به رویه‌‏ای معمول بدل شده است.

خاتمی ادامه داد: ایران ظرف خاطرات مشترک تمامی ساکنان این سرزمین و تمامی ایرانیان دنیا است. موقعیت ایران در سطح بین‌‏الملل و تلاش‌‏هایی که برای بالا بردن اعتبار و حیثیت ایران و ایرانی صورت می‌‏گیرد برای ایرانیان سراسر دنیا اهمیت دارد. انقلاب اسلامی زمینه ساز اعتلای بی‌‏سابقه نام ایران در جهان شد. وجهه مردمی انقلاب و پایداری و مقاومت در مقابل زورگویان و سلطه‌‏جویان سبب شد تا ایران به الگویی در منطقه بدل شود. ایرانیان به حق خواستار اعتلای هر روزه نام ایران هستند. تنزل جایگاه ایران در سطح بین‌‏المللی مایه نگرانی جدی است.

رئیس جمهوری سابق ایران در ادامه با انتقاد از عدم رعایت موضوع هزینه و فایده در سیاست‌‏ها و شیوه اداره کشور گفت: در تمام مسائل مادی و معنوی باید میزان هزینه‌‏ها و عواید آن را در نظر داشت. ضعیف شدن جنبه کارشناسی در سیاست‌‏گزاری‌‏ها سبب می‌‏شود که علی رغم پرداخت هزینه‌‏های گزاف، فواید کافی عاید کشور نشود. متأسفانه امروز شاهدیم که این تصمیم‌‏گیری‌‏های غلط و هزینه‌‏های بیهوده فایده معرفی می‌‏شوند.

وی در پایان خطاب به مدیرعامل و دبیران خبرگزاری کار ایران گفت: فعالیت مجدد ایلنا را به دست‌‏اندرکاران این رسانه تبریک می‌‏گویم. ایلنا هم یکی از دستاوردهای دوران اصلاحات برای جامعه مدنی بود که در حال حاضر، ارزشی بیش از پیش یافته است. این روزها شاهد بروز بد اخلاقی‌‏ها و توهین‌‏هایی هستیم که دربرخی روزنامه‌‏ها، سایت‌‏های خبری و حتی خبرگزاری‌‏های رسمی روی می‌‏دهد. در این میانه رسالت مسئولان خبرگزاری کار ایران در حفظ هویت انتقادی این رسانه و انصاف در انتشار اخبار و تحلیل‌‏ها نقشی کلیدی است و امیدواریم برخی از مسئولان حکومتی نیز به این سطح از درک برسند که تضمین امنیت جامعه مرهون فعالیت چنین رسانه‌‏هایی است.
در ابتدای این جلسه مدیرعامل خبرگزاری کار ایران، گزارشی از فعالیت‌‏های یک ساله برای بازگشایی مجدد ایلنا ارائه کرد.

سید ابوتراب فاضل نیز به بدبینی برخی مسئولان نسبت به رسانه‌‏ها اشاره کرد و افزود: نگاه تردیدآمیز برخی مسئولان به رسانه‌‏های منتقد سبب شده است تا فضای کار رسانه‌‏ای در کشور سنگین شده و حتی گاهی رسانه‌‏ها به خود سانسوری روی آورند.

وی در ادامه گفت: هدف گزاری ایلنا برای پوشش اخبار ضعیف‌‏ترین اقشار جامعه، بخصوص کارگران سخت‌‏کوش، نقد سیاست‌‏هایی را می‌‏طلبد که سبب فشار مضاعف بر این اقشار می‌‏شود و در دوره جدید فعالیت ایلنا همچون دوره گذشته با فاصله گرفتن از تخریب، به سوی نقد حول محور معیشت مردم حرکت کرده و خواهیم کرد. اما مع الاسف کاهش شدید آستانه تحمل نقد، کار رسانه‌‏ای را در کشور سخت کرده است