علی لاریجانی رئیس مجلس گرانی و تورم را از مشکلات اساسی کشور دانسته و گفته است که مجلس طرح های تورم زا را تصویب نخواهد کرد.

شنبه ۴ اکتبر ۲۰۰۸


 

علی لاریجانی رئیس مجلس گرانی و تورم را از مشکلات اساسی کشور دانسته و گفته است که مجلس طرح های تورم زا را تصویب نخواهد کرد.

به گفته لاریجانی هر کدام از لوایح دولت که منجر به کنترل تورم باشد به وسیله مجلس تصویب می شود ولی طرح های تورم زا در مجلس تصویب نخواهد شد.

لاریجانی که در مسجد دو طفلان مسلم قم سخن می گفت تاکید کرده: "اگر مجلس در تصویب طرح تحول اقتصادی ایستادگی کرده به این علت است تا از تورم زا بودن آن جلوگیری کند."

دولت محمود احمدی نژاد طرح موسوم به "تحول اقتصادی" را در دست بررسی دارد که بر اساس آن یارانه از کالاها و خدمات حذف می شود و این یارانه ها به صورت نقدی در اختیار مردم قرار می گیرد.

برای عملی شدن این برنامه، مرکز آمار ایران، برای شناسایی توانایی مالی خانواده ها طرحی را اجرا کرده که قرار است مبنای پرداخت یارانه قرار بگیرد.

هنوز زمان و نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی مشخص نیست اما برخی گزارشها حکایت از آن دارد که این طرح برای تصویب به مجلس فرستاده می شود.

لاریجانی تاکید کرده که "اگر طرح تحول اقتصادی می خواهد ساختار اقتصادی را اصلاح کند اما مشکلات دیگری را به بار آورد نمایندگان مجلس هیچگاه آن را به تصویب نمی رسانند."

به گفته رئیس مجلس، اگر طرح تحول اقتصادی با عجله اجرا شود و تورم در کشور افزایش یابد، نمایندگان نمی توانند پاسخگوی مردم باشند.

دولت اخیر لایحه ای به مجلس فرستاده که مبلغ بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی بردارد و بدهی های خود را به بانکها بپردازد. نمایندگان مجلس با فوریت این لایحه مخالفت کرده اند.

به گفته لاریجانی، با این که این لایحه با هدف کمک به بانک ها به مجلس ارائه شده اما این لایحه به تصویب نخواهد رسید.

رئیس مجلس با انتقاد از برداشت پول از حساب ذخیره ارزی و تزریق آن به بانکها تاکید کرده است: "بانکها نباید به صندوق تبدیل شوند بلکه باید مانند بنگاه اقتصادی عمل کرده و روی پای خودشان باشند."

مجلس اخیر با طرح برداشت پنج میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای تامین خسارات خشکسالی و سرما زدگی موافقت کرده و به گفته لاریجانی، این لایحه چون به نفع کشاورزان و دامداران بود به تصویب رسید.

سخنان رئیس مجلس از سوی برخی کارشناسان، هشداری به دولت تلقی شده که سعی دارد هر طور شده طرح تحول اقتصادی را در نیمه دوم سال اجرا کند.

از نظر برخی کارشناسان، مجلس پیشین در تورم ایجاد شده در یک سال و نیم اخیر با دولت شریک بوده زیرا طرحهای و لوایح مختلفی را که بار تورمی داشته، تصویب کرده است برای همین رئیس مجلس سعی دارد نشان دهد که مجلس هشتم همانند مجلس هفتم نیست.