tessa-virtue--scott

شهروند علی شریفیان: کانادا در کل نسبت به دوره گذشته مسابقات المپیک زمستانی که در ونکوور برگزار شد در مجموع نتایج ضعیف تری گرفته است در مسابقات دوره پیش کانادا با ۱۲ طلا و مجموع ۲۶ مدال در ونکوور در جریان بیست و یکمین دوره مسابقات المپیک زمستانی اول شد. یادآوری اینکه کانادا هنوز هم شانس بردن مدال دارد ولی بعید است مانند ونکوور به مقام اول برسد.

روز پنجشنبه ۲۰ فوریه برای کانادا روزی طلایی بود. در این روز تیم کرلینگ زنان بر تیم سوئد غلبه کرد و مدال طلا را از آن خود ساخت.

تیم هاکی زنان نیز در نبردی نفس گیر با نتیجه ۳ بر ۲ بر آمریکا پیروز شد و یک طلای دیگر نصیب کانادا کرد.

با این حساب  کانادا با ۷ طلا، ۹ نقره و ۴ برنز در مکان پنجم جدول مدال ها بعد از آمریکا، روسیه، هلند و نروژ ایستاده است.

 

از خودگذشتگی یک ورزشکار کانادایی، هم تیمی اش را به مدال نقره رساند

گیلمور جونیو ورزشکار ۲۳ ساله اسکی سرعت اصلا فیلیپینی تبار است. با اینکه در آلبرتا به دنیا آمده و بزرگ شده اما پدر و مادرش فیلیپنی هایی هستند که در دهه ۱۹۷۰ به کانادا مهاجرت کرده اند. گیلمور جونیو همراه با دنی موریسون هم تیمی اش مدت چهارسال برای شرکت در المپیک با هم تمرین کرده بوده اند.

gilmore_junio

گیلمور اعلام کرده بود اگر مدالی ببرد آن را به مردم فاجعه زده فیلیپین تقدیم خواهد کرد.

او در مسابقات مقدماتی اسکی سرعت ۵۰۰ متر موفق شد به پیروزی برسد و واجد شرایط شرکت در مسابقات نهایی شود، اما دنی موریسون در جریان مسابقات مقدماتی نتوانست واجد شرایط شرکت در مسابقه نهایی بشود. روز دوشنبه جونیو شخصا به هم تیمی اش خبر داد که از شرکت در مسابقه نهایی کنار می رود تا او بتواند در مسابقه نهایی شرکت کند و  به مدال المپیک دست یابد. این حرکتی باور نکردنی بود. دنی موریسون هم از این فرصت به خوبی استفاده کرد و توانست به مدال نقره دست یابد. موریسون بعد از پیروزی گفت این مدال نقره را در واقع مدیون هم تیمی اش گیلمور جونیوست. گیلمور جونیو هم به خبرنگاران گفت من می دانستم که موریسون خیلی آماده است و موفق می شود و خاطرنشان کرد پیروزی کانادا مهم تر از پیروزی من است. این تصمیم جوانمردانه از گیلمور جونیو قهرمان پر آوازه ساخته است. اکنون صحبت بر سر این است که در مراسم پایانی المپیک گیلمور جونیو پرچم کانادا را پیشاپیش ورزشکاران حمل کند.

شایعه تبانی داوران روس و آمریکایی در پاتیناژ

در مسابقات نهایی رقص روی یخ یا پاتیناژ هنری مریل دیویس و چارلی وایت اسکی بازان آمریکایی با کاری دیدنی و رقص قشنگ خود مدال طلای این رشته را به دست آوردند اما گروه زیادی از تماشاگران و همینطور کارشنان بر این باورند کار تسا ویرچو و اسکات موئیر، زوج کانادایی و رقیب  اصلی این دو ، بهتر از کار رقاصان آمریکایی بود و در واقع آنها باید دوباره مدال طلای المپیک را برنده می شدند.

جالب اینکه تسا ویرچو و اسکات موئیر که پیش از این چهار سال پیش در ونکوور مدال طلای این رشته را برده بودند، قبل از زوج آمریکایی روی صحنه رفتند و با کار ظریف و زیبای خود رکورد المپیک را شکستند به گونه ای که یکی از مفسران مسابقه در تفسیر خود می گفت این باور کردنی نیست و زوج دیگری نمی توانند حتی به این رکورد نزدیک شوند اما بعد از رقص مریل دیویس و چارلی وایت آمریکایی این زوج با اختلافی کمتر از یک امتیاز رکورد تسا ویرچو و اسکات موئیر را شکستند و مدال طلا را به دست آوردند. در روزهای اول شروع المپیک نشریه معتبر «اکیپ» چاپ فرانسه خبر داده بود که داوران روسی و آمریکایی با هم تبانی کرده اند تا در فرصت های ممکن به قهرمان شدن یا به دست آوردن مدال هایی با رنگ بهتر ورزشکاران یکدیگر در رشته رقص روی یخ کمک کنند، اما مقامات کمیته  بین المللی المپیک این خبر را تکذیب و شایعه خواندند و اکنون با آنچه در رقابت اسکی بازان کانادا و آمریکا در مورد تسا ویرچو و اسکات موئیر و رقبای آنها مریل دیویس و چارلی وایت پیش آمده این خبر و یا شایعه دوباره و این بار به طور جدی مطرح شده است. از سوی دیگر مربی هر دو زوجی که مدال های طلا و نقره را به دست آوردند خانم مارینا زووا، مربی روس تبار مشهور این رشته است. تسا ویرچو و اسکات موئیر به خبرنگاران گفته اند که خانم زووا نفوذ زیادی در میان داوران دارد و قبل از مسابقات نهایی و در طول تمرینات آنها با شیوه کار این مربی روسی مشکل داشته اند و چند بار هم با وی درباره بعضی از تکه هایی از کارشان که از آنها ناراضی بوده اند، صحبت کرده اند که هیچوقت نتیجه ای نداشته است!

 

پول نقد در مقابل مدال طلا

جمعه گذشته دنیس تن از قزاقستان یک مدال برنز در رشته رقص روی یخ یا پاتیناژ به دست آورد. این ورزشکار قزاق علاوه بر مدال برنز مبلغ ۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار هم از کشور خود جایزه نقدی می گیرد. کشور نفت خیز و ثروتمند قزاقستان این طور ورزشکارانش را تشویق می کند تا برای کشورشان مدال به دست آورند. اگر دنیس تن مدال طلا گرفته بود دست خوش او ۲۷۰ هزار دلار می شد.

کانادا هم از المپیک پکن شروع به دادن جایزه نقدی در مقابل مدال المپیک کرده است، اما مبلغ جوایز نقدی که به قهرمانانش می دهد در مقایسه با بسیاری از کشورها ناچیز است. کانادا برای مدال طلا ۲۰ هزار دلار، برای نقره ۱۵ هزار و برای برنز ۱۰ هزار دلار جایزه نقدی به ورزشکارانش می دهد. گروهی با موضوع دادن جوایز نقدی به بازیگران موافقند و گروهی هم این کار را درست نمی دانند. باید اما یادآور شد ورزشکارانی که موفقیتی در المپیک به دست می آورند در کانادا و آمریکا پس از قهرمان شدن می توانند از طریق شرکت در تبلیغات ثروت زیادی به دست آورند.