روسای دولت و سران چهار کشور اروپایی روز شنبه در پاریس گردآمدند تا در نشستی ویژه، درباره‌ی بحران مالی بین‌المللی رایزنی کنند.

شنبه ۴ اکتبر ۲۰۰۸

گوردون براونـ نیکلا سارکوزی ـ آنگلا مرکل ـ سیلویو برلوسکونی

روسای دولت و سران چهار کشور اروپایی عضو گروه هشت، یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا روز شنبه (۴ اکتبر) در پاریس گردآمدند تا در نشستی ویژه، درباره‌ی بحران مالی بین‌المللی رایزنی کنند. آنان در پی راه‌هایی برای خروج از این بحران هستند.

در آستانه‌ی برگزاری این نشست ویژه، نشانه‌ای از اقدام مشترک اروپا علیه بحران مالی بین‌المللی به چشم نمی‌خورد. دولت آلمان مخالفت خود را با تشکیل یک صندوق کمک سراسری اتحادیه‌ی اروپا برای بانک‌های زیر فشار اعلام کرد.

از محافل دولتی فرانسه شنیده شد که نشست روز چهارم اکتبر سران چهار کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، باید در درجه‌ی نخست اعتماد ایجاد کند. روزنامه‌ی فرانسوی «فیگارو» به نقل از محافل دولتی گزارش داد که هدف نشست فراخوانده شده از سوی نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه، باید نمایش یکپارچگی اروپا در رابطه با بحران مالی باشد. از این نشست نمی‌توان مواضع مشخصی درباره‌ی اهداف مشترکی برای اصلاح در قواعد حسابداری و تقویت نظارت مالی انتظار داشت.

فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در این زمینه گفت: «با توجه به بحرانی که تقصیر ما هم نیست، پرزیدنت سارکوزی و من از مسئولیت خود استفاده کردیم. ما بدون درنگ و تاخیر تصمیم می‌گیریم. اولویت ما، ایجاد اعتماد است».

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا طرفداری خود را برای ایجاد یک صندوق میلیاردی کمک به شرکت‌های کوچک اعلام کرد. وی گفت که در پاریس صندوقی بالغ بر ۱۲ میلیارد پوند (بیش از ۱۵ میلیارد یورو) پیشنهاد خواهد کرد. وی افزود که از این طریق باید این پول را فورا در اختیار شرکت‌های کوچک در بریتانیا و سراسر اروپا گذاشت تا افراد بیشتری را استخدام کنند. گوردون براون درباره‌ی جزییات این مساله چیزی نگفت.

کریستین لاگار وزیر دارایی فرانسه، در اواسط هفته، موضوع تشکیل صندوق کمک اتحادیه‌ی اروپا را مطرح ساخته بود. ولی پس از پاسخ قاطعانه‌ی «نه» از سوی برلین، این موضوع کنار گذاشته شد. دولت آلمان در پایان هفته بر مواضع خود تاکید کرد. میشائیل گلوز وزیر اقتصاد آلمان گفت که: « یک نقشه‌ی اضطراری برای اروپا که از سوی بانک‌ها مطرح شده است، ما را از وظایف واقعی منحرف می‌سازد». وی افزود که اکنون وظیفه‌ی بانک‌هاست که خودشان مشترکا گام‌هایی بردارند و متقابلا اعتماد‌آفرینی کنند.

به نشست روز شنبه پاریس، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا و ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی این اتحادیه نیز دعوت شده‌اند. در این میان، کمک‌های دولتی در سطح ملی با شدت در جریان است. دولت هلند شامگاه جمعه سهام بانک هلند و بخش فعالیت‌های بیمه‌ی کنسرن مالی «فورتیس» را بطور کامل خریداری کرد. دولت هلند به این منظور، نزدیک به ۱۷ میلیارد یورو پرداخته است.