دویچه وله: برای نخستین بار جایزه “بهترین عملکرد حقوقی” از سوی کانون وکلای آمریکا در نیویورک به دو دادستان آلمانی اهدا می‌شود. دو دادستان آلمانی در رابطه با رسیدگی به پرونده “ترور در رستوران میکونوس” این جایزه را دریافت می‌کنند.

 

گفت‌وگو با رویا حکاکیان و حمید نوذری درباره جایزه “بهترین عملکرد حقوقی

جایزه “بهترین عملکرد حقوقی” کانون وکلای آمریکا به دو دادستان آلمانی تعلق می‌گیرد. این دو دادستان برونو یوست “Bruno Jost” و الکساندر فون اشتال “Alexander von Stahl” نام دارند که رسیدگی به پرونده میکونوس را برعهده داشتند.

رویا حکاکیان، نویسنده کتاب «قاتلان قصر فیروزه»، فردی است که عامل اصلی برگزاری این برنامه و تقدیر از این دو دادستان آلمانی بوده است.

mykonos-H

نویسنده کتاب «قاتلان قصر فیروزه» اکتبر سال گذشته جایزه ادبی انجمن نویسندگان آمریکایی آسیایی‌تبار را از آن خود کرد. کتابی که نوشتن آن حدود چهار سال طول کشید و پس از انتشار مورد استقبال منتقدان ادبی در آمریکا قرار گرفت. «قاتلان قصر فیروزه» جزو یکی از صد کتاب منتخب نیویورک و بهترین کتاب سال کمپانی خبری رویترز بود.

رویا حکاکیان چند ماه پیش میهمان سالانه کانون وکلای آمریکا در ایالت هاوائی بود و برای جمع بزرگی از قضات و وکلای آمریکایی در مورد کتابش سخنرانی کرد.

قضات آمریکایی با شنیدن تلاش‌های این دو دادستان آلمانی تصمیم گرفتند با وجود این‌که حدود بیست سال از صدور حکم برای این پرونده گذشته است، در مراسمی به خاطر تلاش‌های این دو تن از آن‌ها قدردانی کنند.

رویا حکاکیان در این رابطه به دویچه‌وله می‌گوید: «در همان جلسه به قضات آمریکایی گفتم که هرگز تقدیری از این دو دادستان برای فداکاریشان در پیشبرد این پرونده صورت نگرفت. در همان جلسه من پیشنهاد قدردانی از این دو دادستان را مطرح کردم، اما مسئولان کانون وکلای آمریکا گفتند که تا به حال در مورد هیچ فردی این قدردانی انجام نشده است، اما در همان جلسه از آن‌جا که عده بسیاری از نحوه پیگیری پرونده از سوی این دو دادستان آلمانی ابراز خشنودی کرده بودند، قرار شد تصمیم‌شان را برای تجلیل از این دو دادستان به زودی اعلام کنند. پس از آن جلسه برای نخستین بار در عمر صد ساله کانون وکلای آمریکا ایده اهدای این جایزه شکل گرفت.»

 

ترور، محاکمه و صدور حکم

۲۲ سال پیش (سپتامبر۱۹۹۲) سه‌تن از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران و مترجم آن‌ها به‌طرز فجیعی در رستوران میکونوس برلین ترور شدند. پلیس آلمان مدتی کوتاه پس از این ترور از طریق ماموران سرویس اطلاعاتی بریتانیا از مخفیگاه دو فردی که عاملان اصلی ترور بودند، باخبر شد و آن‌ها را دستگیر کرد.

این دو نفر “عباس رایل” و “یوسف امین”، شهروندان لبنان بودند که در خانه‌ احمد، برادر یکی از آن‌ها در ایالت نوردراین وستفالن مخفی شده بودند. یوسف امین اندکی پس از دستگیری به جرمش اعتراف کرد و محل مخفی‌کردن اسلحه‌ها و خودرویی که با آن فرار کرده بودند را فاش ساخت. او همچنین مشخصات “کاظم دارابی” را که در دادگاه مشخص شد کار هماهنگ‌کننده و تدارکات تیم ترور را بر عهده داشته در اختیار ماموران پلیس گذاشت.

دارابی نیز سه روز پس از این ماجرا دستگیر شد و با مشخص شدن ارتباطش با دستگاه اطلاعاتی جمهوری‌اسلامی و واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران پای حکومت ایران را به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی تاریخ آلمان کشاند.

شهره بدیعی همسر نوری دهکردی مترجم همراه دکتر صادق شرفکندی که در رستوران میکونوس کشته شد پس از شنیدن رای دادگاه خوشحالی اش را ابراز می کند.  وکیل قربانیان با دسته گل در جلوی عکس است. رویا حکاکیان (چپ) این ماجرا را در کتابی به تحریر کشیده است.  تروریست فرستاده ی جمهوری اسلامی کاظم دارابی (نفر اول راست در عکس پایین) کار هماهنگی این ترور را برعهده داشت

شهره بدیعی همسر نوری دهکردی (مترجم همراه دکتر صادق شرفکندی که در رستوران میکونوس کشته شد )پس از شنیدن رای دادگاه خوشحالی اش را ابراز می کند. وکیل قربانیان با دسته گل در جلوی عکس است. رویا حکاکیان (چپ) این ماجرا را در کتابی به تحریر کشیده است.
تروریست فرستاده ی جمهوری اسلامی کاظم دارابی (نفر اول راست در عکس پایین) کار هماهنگی این ترور را برعهده داشت

“برونو یوست” و “الکساندر فون اشتال” در دادگاه برلین حدود چهار سال روی پرونده‌ میکونوس کار کردند و دادگاه با وجود مخالفت برخی دولت‌مردان آلمان و اعتراض شدید جمهوری‌اسلامی احکام خود را صادر کرد.

پس از آن مقام‌های سیاسی ایران حکم دادگاه میکونوس را “سیاسی و مغرضانه” خواندند و مدعی شدند این حکم تحت تاثیر آمریکا و اسرائیل صادر شده است. به رغم این ادعا، ناظران معتقدند تاثیر حکم دادگاه میکونوس و ضربه‌ای که به حیثیت رهبران جمهوری اسلامی وارد شد، این کشور را در اقدام‌های تروریستی علیه مخالفان در خارج بسیار محتاط کرد.

حالا با گذشت ۲۲ سال از وقوع این ترور، کانون وکلای آمریکا قرار است به‌خاطر شجاعت در رسیدگی، پی‌گیری و صدور حکم پرونده میکونوس برای نخستین بار جایزه‌ «بهترین عملکرد حقوقی» را به دو دادستان آلمانی اهدا کند.

 

تجلیل از دو دادستان پیشین آلمان

حمید نوذری، ناظر کانون پناهندگان سیاسی ایرانی برلین در دادگاه میکونوس هم در رابطه با این مراسم به دویچه‌وله می‌گوید: «علاوه بر اهدای جایزه به دو دادستان آلمانی قرار است به‌مناسبت صدمین سالگرد شروع جنگ جهانی اول و همچنین بیست و پنجمین سالگرد فرو ریختن دیوار برلین نیز، یک نمایشگاه مشترک از سوی کانون‌ وکلای آمریکا و کانون وکلای آلمان در نیویورک برگزار شود.»

به اعتقاد حمید نوذری انتخاب این دو دادستان پیشین آلمان از سوی کانون وکلای فدرال آمریکا بسیار مناسب است. وی معتقد است: «یکی از این دو دادستان به نام “برونو یوست” پس از صدور حکم دادگاه در رابطه با پرونده میکونوس در مصاحبه‌ای با یکی از نشریات آلمانی از فشاری که حتی دولت آلمان بر روی افراد پیگیر با این پرونده می آورد، صحبت کرده بود. آقای یوست به وضوح اعلام کرده بود که فعالیت‌هایش در رابطه با پرونده ترور میکونوس بسیار سخت انجام ‌گرفته بود.»

به اعتقاد رویا حکاکیان هر نویسنده‌ای چند آرزو دارد. نخست آن‌که کتابش را بخوانند. دوم این‌که کتابش پرفروش باشد و جوایز ادبی مهمی را کسب کند و در آخر این‌که تاثیر عمیق و فراموش نشدنی را در خواننده بر جای بگذارد.

او از احساسش نسبت به اینکه کتاب او مسبب تقدیر از دو دادستان آلمانی شد، به دویچه‌وله می‌گوید: «کتاب من پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا نبود، اما توجه ادبی بسیاری گرفت. این کتاب تاثیر عمیقی روی خوانندگان گذاشت و این برای من از هر چیز دیگر مهم‌تر است. در تمام آن روزهایی که پشت میزم می‌نشستم و این کتاب را می‌نوشتم، هیچ تصوری نسبت به این‌که تاثیر کتابم به این میزان زیاد باشد که حتی این مراسم را هم رقم بزند، نداشتم.»

مراسم تقدیر از دو قاضی دادگاه میکونوس شامگاه سه‌شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۴، ۶ اسفند در نیویورک برگزار شد.