Mohammad-Rahimian

آمدن عید و نوروز بدون شک برای بسیاری از ایرانیان بخصوص آنها که کودکی و جوانی خود را در ایران گذرانده اند همراه با حسی نوستالژیک است، یادآوری یک حس خوب، بوی خوب، رنگ های شاد و طعم شیرین، صدای تیک تاک ساعتی که خبر از تحویل سال می دهد، خبر از تمام شدن یک خستگی. در پس تمام طنازی رازآلود نوروز و بهار، پشت تمام قصه های فلسفه ی عید، نوروز بهانه ای بود برای پایان دادن بی بهانه ی جدایی ها، قهرها و خستگی ها و تازه کردن دیدارها، پایان دادن به دلتنگی برای نگاهی گرم و آغوشی پذیرا. زمستان را مظهر دلتنگی می دانستیم و خستگی و شنیدن صدای توپی که به نشانه ی آمدن عید می شنیدیم پایان همه ی زمستان های طولانی و تاریک بود.

فراوانی بروز افسردگی در فصل های سرد، الگویی از یک اختلال خلقی گذرا و مرتبط با فصل های سرد را مطرح کرده است که به نام بیماری افسردگی زمستانی یا اختلال خلقی فصلی (SAD) Seasonal Affective Disorder شناخته می شود. به دلیل سردی هوا، تمایل افراد به فعالیت های بیرون از خانه کاهش می یابد و در نتیجه بسیاری از ارتباطات جمعی تحت تاثیر قرار می گیرند. یکی از توضیحات علمی این بیماری، کاهش میزان نور و تاثیر بر فعالیت های برخی مواد شیمیایی خاص مانند ملاتونین و سروتونین در مغز است که بر روی خلق و خوی تاثیر می گذارد.

افسردگی زمستانی هم مانند افسردگی‌های دیگر، بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و میزان بروز آن در زنان ۸ برابر مردان است. تخمین زده می شود که حدود ۴ تا ۶ درصد کل جمعیت جهان دچار این نوع افسردگی هستند. طبق آمار انجمن اختلالات خلقی در انتاریو حدود ۲ تا ۶% ساکنان کانادا، اختلال SAD را تجربه می کنند. در عرض‌های بالای جغرافیایی و کشورهایی مانند کانادا که زمستان‌های بلندتر و کم‌نورتری دارد، این افسردگی بیشتر رخ می‌دهد. مثلاً معلوم شده است افسردگی فصلی تنها یک درصد افسردگی‌ها را در ژاپن شامل می‌شود، در صورتی که در آلاسکا این میزان به ۲‌/‌۹ درصد هم رسیده است. یا در فنلاند ۷۵ درصد زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال دچار افسردگی زمستانی هستند.

شاخص ترین علائم بیماری افسردگی زمستانی عبارتند از:

ـ بی حالی و احساس افسردگی بی انرژی بودن

ـ تحریک پذیری و زودرنجی

ـ پرخوری و افزایش وزن

ـ عدم علاقه برای حضور در میان جمع

ـ خواب آلودگی روزانه و افزایش خواب

درمان هایی که برای این اختلال پیشنهاد می شود در راستای افزایش فعالیت های فرد است، شرکت در ورزش های مرتب دسته جمعی، سفرهای کوتاه به مناطق گرم و نیز در موارد شدیدتر نوردرمانی.

معمولا با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، حس بوی عیدی و توپ وکاغذ رنگی، بوی ماهی و یاس، زمستان دلمان بسر می آید و خستگی سال به یک باره رخت بر می بندد. جنب و جوش حاصل از شوق آمدن بهار، بهانه ای بر دلتنگی باغ دلهایمان است و حس افسردگی از کوتاهی روزها و به قول مولانا لطف بهار بشکند رنج خمار باغ را.

بیمه ابزاری ارزشمند برای پیشگیری از بیماریها و همواره ضمن آرامش و آسایش خاطر، پشتیبان مالی است. ریسک و خطرهای اطراف خود را بشناسیم و بیمه را در زمان مناسب با توجه به توان مالی مان تهیه کنیم.

اقتباس: با همکاری خانم دکتر واحدی(ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

http://www.mooddisorders.ca

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاوران متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

 www.youtube.com/sherkatbimeh