Joe-Oliver

جو الیور

شهروند- علی شریفیان: روز سه شنبه ۱۸ مارس جو فلاهرتی سیاستمدار با سابقه و عضو مهم کابینه ی دولت استفن هارپر نخست وزیر دولت محافظه کاران فدرال اعلام کرد، به منظور کار در بخش خصوصی، با مشورت خانواده اش از مقام خود به عنوان وزیر دارایی و امور مالی و سیاست کنارگیری می کند.

جیم فلاهرتی از سال ۲۰۰۶ از انتاریو به عضویت مجلس عوام کانادا انتخاب شد و از همان زمان تا هفته گذشته  به مدت حدود ده سال بی وقفه به عنوان وزیر دارایی و امور مالی دولت فدرال که مقامی کلیدی است، مشغول به کار بود. فلاهرتی بیش از این اعلام کرده بود که در انتخابات فدرال ۲۰۱۵ شرکت نخواهد کرد. او مدتی است از یک بیماری پوستی نادر رنج می برد، اما به هنگام اعلام استعفایش خاطرنشان کرد کناره گیری اش از سیاست به دلیل بیماری نیست و درمان هایی که انجام داده نتیجه داده و رو به بهبود است.

جیم فلاهرتی ۲۰ سال پیش سیاست را با حزب محافظه کاران پیشروی انتاریو شروع کرد. مدتی هم در کابینه مایک هریس، وزیر دارایی دولت محافظه کاران پیشرو انتاریو بوده است. فلاهرتی اصلا زاییده کبک است، اما تحصیلات خود را در رشته حقوق در انتاریو انجام داده است.

روز چهارشنبه ۱۹ مارس استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال ضمن تشکر از خدمات فلاهرتی، جو الیور وزیر منابع طبیعی کابینه اش را به وزارت دارایی منصوب کرد. جو الیور سابقه کار در امور بانکی را دارد و مقبول جامعه اقتصادی، تجاری کاناداست؛ ۷۳ سال دارد و سیاستمدار پرسابقه، با تجربه و خوش نامی است.

او در ریدو هال در مقابل دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا سوگند یاد کرده و کارش را آغاز کرد. گروهی بر این باورند که فلاهرتی کار خود را به عنوان وزیر دارایی بویژه در جریان رکود و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ خیلی خوب انجام داد و توانست کانادا را به خوبی از این بحران بگذراند. اما گروه دیگری می گویند کلا کارنامه اقتصادی دولت محافظه کاران به ساختار اقتصادی کانادا لطمه های فراوان زده که عمده اثرات آن بعدها در درازمدت معلوم می شود. این گروه تاکید می کنند فلاهرتی یک اقتصاد سالم که معمار آن پل مارتین و لیبرال ها بودند را به ارث برد، اما با تصمیمات نادرست اقتصادی و مالی خود بنیاد این اقتصاد سالم را از بین برده است. کاهش مالیات شرکت های بزرگ و جی اس تی از تصمیماتی است که دولت محافظه کاران گرفته و به اجرا گذاشتند و این گروه این اقدامات را نادرست می خوانند.