harper

شهروند- علی شریفیان: بحران سیاسی در اوکراین روز بروز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

بلافاصله پس از برکناری رئیس جمهوری طرفدار ولادیمیر پوتین و روسیه به وسیله مجلس اوکراین، نیروهای روسیه شبه جزیره کریمه از اوکراین را اشغال کردند و چندی پیش به بهانه اینکه اکثریت ساکنان کریمه روس هستند، با حمایت مسکو در آنجا رفراندومی برای جدایی این بخش از اوکراین برگزار شد. در این رفراندوم ۹۷ درصد رای به استقلال کریمه داده  و عملا خواستار پیوستن آن به روسیه شدند.

کانادا همراه با آمریکا و متحدان خود ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا علاوه بر اینکه این رفراندم را محکوم کرده و آنرا غیر قانونی خوانده و نپذیرفته اند، اعلام کرده اند که تحریم های گسترده ای علیه روسیه اعمال خواهند کرد و همینطور قراردادهای تجاری خود را با آن لغو خواهند نمود.

حدود ۲۰ درصد گاز و نفت مصرفی کشورهای اتحادیه اروپا را روسیه تأمین می کند. اتحادیه اروپا گفته است از این پس ار روسیه نفت و گاز نمی خرد. آمریکا اعلام کرده اگر روسیه نیروهای خود را از کریمه خارج نکند باید منتظر عواقب وخیمی باشد.

کانادا علاوه بر تحریم اقتصادی روسیه ورود ۱۷ تن از مقامات روسی و اوکراینی را که به باور وزارت امور خارجه در این بحران نقش داشته اند به کانادا ممنوع کرده و دارایی های آنها را در کانادا ضبط می کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده اجلاس سران گروه ۸ که قرار بود در روسیه برگزار شود بزودی در اروپا برگزار می شود. موضوع اصلی این همایش بحران سیاسی اوکراین خواهد بود. روسیه هم این هفته به تلافی ورود ۱۷ تن از دیپلمات ها و مقامات کانادا را به روسیه ممنوع اعلام کرد.