spring

شهروند- علی شریفیان: در حالی که استان های آتلانتیک کانادا با توفان  برف شدید و کم سابقه ای روبرو شده اند و در این مناطق حدود ۴۵ سانتی متر برف باریده و در کبک هم روز دوشنبه حدود ۱۵ سانتی متر ریزش برف داشته،  اداره هواشناسی کانادا گزارش ماهانه خود را منتشر کرد.

در این گزارش توضیح داده شده در روزهای اول بهار و اواخر ماه مارچ  هنوز در استان های آتلانتیک ما شاهد سرما، ریزش شدید برف و توفان های زمستانی هستیم.

هوای سرد زمستانی همچنان در بیشتر مناطق کشور بجز  عمدتا بریتیش کلمبیا تا نیمه های ماه آوریل ادامه خواهد داشت. دمای هوا در این موقع سال به عنوان نمونه در تورنتو باید حدود ۷ درجه بالای صفر باشد درحالی که روز سه شنبه (۲۵مارس) دمای هوای این شهر تنها به یک درجه بالای صفر رسید. دمای هوای مونترال هم شش درجه از حد نرمال پائین تر بود. در استان های غرب میانه مثل آلبرتا و مانیتوبا که سرما شدت بیشتری داشته، دمای هوا ۱۳ درجه از حد نرمال کمتر بوده است.

کالگری منهای ۶ درجه بود که دمای هوا ۱۲ درجه از حد نرمال و فصلی کمتر بود. اداره هواشناسی یکی از عوامل ادامه هوای سرد در شرق و بویژه انتاریو و تورنتو کانادا را موج هوای سرد قطبی می داند و عامل دیگر یخ زدگی بسیاری از دریاچه ها در بیشتر مناطق کشور که سبب می شود درجه حرارت هوا از حد معمول کمتر باشد.

در آخرین گزارش های مربوط به هوا آمده توفانی که از استان های آتلانتیک و کبک گذشت سبب شده در سنت جان، مرکز نیوفاندلند و لابرادور و هالیفکس، مرکز نواسکوشیا برق بسیاری از خانه ها قطع شود و عبور و مرور در جاده ها و خیابان های این شهرها و دیگر مناطق این استان یا کاملا قطع و یا دچار مشکلات جدی شود.

تنها در نوا اسکوشیا دست کم ۶۰۰۰ نفر برق نداشته اند، چندین خانه مسکونی هم به علت یخ زدن لوله ها، به آب مصرفی مورد نیاز خود دسترسی ندارند. در همین حال کارشناسان هواشناسی اعلام کردند دمای هوا کم کم بعد از این توفان غیرمعمول، به صفر نزدیک می شود و در کبک به بالای صفر خواهد رسید و این سبب جاری شدن سیل خواهد شد.

در نیوبرانزویک بر اثر بخار و مه میدان دید بسیار کم شده و در بعضی از مناطق این استان تقریبا به صفر رسید. در جزیره پرنس ادوارد بر اثر گرم بودن هوا به جای برف حدود ۷۰ میلی متر باران باریده است. ریزش چنین باران سنگینی شارلوت تاون، مرکز این استان را مختل کرده است.