بیش از هزار فعال اجتماعی و …با انتشار بیانیه‌ای از فعالان مدنی و سیاسی کرد که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، درخواست کردند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

  شهروند ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸


 

ادامه اعتصاب غذای زندانیان ایران


 

همزمان با آغاز هفته احترام و عدالت برای زندانیان، بیش از هزار فعال اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دانشجویی و زنان با انتشار بیانیه‌ای از فعالان مدنی و سیاسی کرد که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، درخواست کردند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. این زندانیان از روز دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ اعتصاب غذای نامحدودی را در اعتراض به وضعیت وخیم حقوق بشر در زندان‌های ایران آغاز کردند. آنها با صدور اطلاعیه‌ای خواستار رفتاری شرافتمندانه با زندانیان و پایان دادن به رفتارهای غیرانسانی، «توقف صدور و اجرای حکم اعدام»، «پایان دادن به تبعیضات ملی مذهبی و جنسیتی و تبعید زندانیان»، «تأکید بر حضور ناظران سازمان‌های حقوق بشری داخلی و بین‌المللی در زندان‌ها» و «اصلاح دستگاه قضایی ایران» شده‌اند.

زندانیان سنندج و ارومیه آغازگر اعتصاب غذا بودند، سپس زندانیان شهرهای دیگری چون تهران، سقز، مریوان و ماکو به آنان پیوستند.

امضاکنندگان بیانیه ضمن اعلام حمایت از خواسته‌های زندانیان و احترام به حرکت آنان برای جلب افکار عمومی به وضعیت نابسامان زندانیان بویژه در مناطق کردنشین، بر لزوم پاسخ‌گویی مقامات قضایی و امنیتی به خواستهای زندانیان تاکید کرده‌اند. آنان همچنین از اعتصاب‌کنندگان درخواست کرده‌اند به اعتصاب خود پایان دهند تا سلامتی‌شان را از دست ندهند که برای ادامه راه و آرمانی که در پیش دارند امری ضروری و حیاتی است.

 فریده غیرت

فریده غیرت، وکیل دادگستری و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در مورد آمار زندانیان ایران گفت: آماری که ما می‌توانیم از زندانیان بدهیم، آماری‌ست که خود سازمان زندانها اعلام می‌کند که البته به این آمار خیلی نمی‌توان اعتماد کرد. برای این که بعضی از زندانی‌ها هستند که جزو این آمار به‌حساب نمی‌آیند. آماری که سازمان زندانها اعلام می‌کند ۱۵۰ هزار نفر (شامل همه‌ی زندانیان سیاسی و غیرسیاسی) است و ما در گزارشی که امسال درباره‌ی وضع زندانهای کشور مطرح کردیم، تا آنجا که در قدرت و توانمان بود که بررسی کنیم، این آمار را تقریبا قید کرده‌ایم که بازهم منبع اطلاعات ما خود سازمان زندانهاست.

فریده غیرت درباره انجمن دفاع از حقوق زندانیان گفت: انجمن متشکل است از یک هیئت امنای حدود ۶۰ نفره، هیئت مدیره‌ای وجود دارد که انجمن را اداره می‌کند و کمیسیون و کمیته‌های تخصصی فرعی هم وجود دارند. ما عضوگیری نداریم به آن صورت که بخواهیم آمار بدهیم. اما، هر زندانی در هر نقطه‌ کشور، اعم از سیاسی و غیرسیاسی، نیازمند کمک ما باشد و با ما تماس بگیرد، تلاش می‌کنیم به او کمک‌هایی را ارائه بدهیم و دفاع از او را می‌توانیم به‌عهده بگیریم، از این قبیل که برایش وکیل انتخاب کنیم یا کارهای حقوقی مشابهی بتوانیم برایش انجام بدهیم. چون انجمن دفاع، طبق مفاد اساسنامه‌ای که دارد، که اساسنامه‌ا‌ی رسمی‌ست که حتا منتشر هم شده و مورد تایید هم قرار گرفته، چون انجمن در ایران ثبت‌شده ا‌ست، هدفش این است که حقوق همه‌ی زندانیان را به آنان  یادآوری کند و نیز تلاش کند تا حقوق زندانیان رعایت شود. وکلای انجمن به طور رایگان مشاوره می‌دهند و کمک می‌کنند.

فریده غیرت افزود که به آنها اجازه دیدار از زندانها داده نمی شود.

اعلام هفته احترام و عدالت برای زندانیان در حالی ست که به گزارش فعالین حقوق بشری و دمکراسی در ایران شهرام و فرهنگ پورمنصوری روز دوشنبه ۸ مهر ماه از بند ۶ به بند یک زندان گوهردشت کرج منتقل شدند. بند یک بدترین بند این زندان است. آنها هنگام انتقال مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فرهنگ و شهرام پورمنصوری ۸ سال پیش به اتهام هواپیماربائی دستگیر و ابتدا محکوم به اعدام شدند ولی در اثر فشارها و فعالیتهای بین المللی حکم آنها به زندان تبدیل شد. آنها در طی این مدت بارها مورد اذیت و آزار زندانبانها قرار داشته اند.