دلزدگی عبارت ازپا افتادن جسمی،  روانی و عاطفی است که بنا به دلایل بسیار عدیده ای و بعد ازگذشت زمان به تدریج بین زوجها اتفاق می افتد. فرسودگی عشق امری اجتناب ناپذیر نیست و با مراقبت های صحیح می توان یک رابطه عاشقانه را سالها زنده و شاداب نگه داشت.

برای جلوگیری از فرسودگی رابطه عاشقانه راه هایی وجود دارد که به ده مورد از آن اشاره می شود.

۱- فرسودگی رابطه زناشویی به وسیله دو دلیل اصلی اتفاق می افتد؛ یکی انتظارات غیر واقع بینانه و دیگری فراز و نشیب هایی که در طول مسیر زندگی دو نفر با آن رو به رو می شوند. درک درست از تفاوت ها و اختلافات، شما را قادر می سازد که به جای سرزنش شریک خود، به سوی تلاش برای تغییر شرایط حرکت کنید.

seniors-H

۲- فرسودگی عشق، فرایندی است تدریجی و به ندرت به طور ناگهانی اتفاق می افتد در عوض به آهستگی، صمیمیت و عشق را می پژمرد. مهمترین نکته در این زمینه این است که بروز آن از آغاز شناسایی شده، قبل از این که رابطه به مرحله شکست برسد و یکی از طرفین بگوید من دیگر نمی توانم ادامه دهم، فکری برای آن شود.

۳- فرسودگی رابطه زناشویی یا عشق، با خستگی جسمی، عاطفی و ذهنی همراه است و مهم این است که این علایم و نشانه ها به موقع شناسایی و برای رفع آن چاره ای اندیشیده شود.

۴- عشق رمانتیک شعله فروزان و ابدی نیست که هرگز پایان نیابد. اگر به این شعله سوخت رسانی به موقع نشود، دیر یا زود به خاموشی می گراید. وقتی جرقه ای بیرون می پرد این یک نشانه است. حتی یک براده آتش هم می تواند برافروخته شده و رابطه را به تلی از خاکستر تبدیل کند به همین خاطر هر نشانه ای باید جدی گرفته شده و به سرعت برای درمان آن اقدام کرد.

۵- فرسودگی عشق یک امر غیرقابل اجتناب نیست. بسیاری از زوج ها می توانند رابطه حمایتگرانه، هیجان انگیز و رمانتیک خود را برای سالها حفظ کنند. دلیل این امر این است که رابطه این زوجها ریشه و بال هایی دارد. ریشه های رابطه دوست داشتن و پذیرش طرف مقابل و بال ها عبارت است از این که به طرف مقابل این امکان را بدهید که تمام توان بالقوه اش در سایه حمایت شما شکوفا شود.

۶- زوج ها با این ریشه ها و بال ها رابطه را مثبت می یابند و در این صورت است که به جای تمرکز بر نقاط ضعف یکدیگر به محض بروز ناراحتی خود را در شعاع مثبت رابطه قرار داده و جنبه هایی که عشق را بوجود آورده و در شریک خود می یابد بیشتر می بینند.

۷- یکی از ویژگی های یک رابطه بادوام گفتگو است. زوج های شاد دایم با هم در مورد همه چیز حرف می زنند. آنها در جنبه های کیفی و کمی رابطه به طور جد سرمایه گذاری می کنند.

۸- رشد دایمی و تنوع در زندگی، از دیگر رازهای زنده نگهداشتن عشق است. مادامی که طرفین رابطه در حال رشد هستند هرگز رابطه فرسوده نمی شود. تنوع به طور بی نظیری طرفین را با هم درگیر می کند و بهترین راهی است که از روزمرگی جلوگیری کرده باعث اضمحلال نشانه های فرسودگی و شکست رابطه می شود. تنوع در تمام جنبه های رابطه صدق می کند.

۹- اگر می خواهید شریک شما سکسی، هیجان انگیز و عاشق باشد برای او سکسی هیجان انگیز و معشوق باشید. به گونه ای با او رفتار کنید که توان بالقوه شریکتان را برای عاشق بودن شکوفا نموده با این کار او را به برون ریزی ویژگی های بی همتایش وادار کنید.

۱۰- و در نهایت این که ما به طور ناخودآگاه به سوی افرادی کشش پیدا می کنیم که نیازهای پاسخ داده نشده دوران کودکی ما را پاسخ گو باشند. یادمان باشد خصوصیتی که دیروز ما را عاشق طرفمان کرد امروز عیب او تلقی می شود یعنی چیزهایی که اول رابطه ما را جذب کرده است اکنون همان باعث دلزدگی ما است. در اکثر اوقات این طرف مقابل نیست که تغییر کرده بلکه در واقع عیب امروز او روی دیگر سکه حسنی است که به خاطرش جذب او شدیم.

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.