برندگان جوایز نوبل شیمی، پزشکی و ادبیات سال ۲۰۰۸ اعلام شدند.

شهروند ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸


 

برندگان جوایز نوبل شیمی، پزشکی و ادبیات سال ۲۰۰۸ اعلام شدند. مارتین چلفی برنده مشترک نوبل شیمی

جایزه نوبل شیمی امسال مشترکا نصیب سه دانشمند شده است؛ دو پژوهشگر آمریکایی و یک ژاپنی.

 

به گزارش بی بی سی، مارتین چلفی و راجر تسی ین، دو پژوهشگر آمریکایی، جایزه نوبل شیمی امسال را با اوسامو شیمومورای ژاپنی شریک شده اند.

کمیته نوبل این جایزه را به آنها به خاطر کشف پروتئین فلورسنت سبز، موسوم به جی اف پی که از یک جانور دریایی به دست می آید، و همچنین مطالعاتی که در این زمینه کرده اند اعطا کرده است.

جی اف پی اولین بار در "چتر دریایی" (jellyfish)، دیده شد.راجر تسی ین برنده نوبل شیمی

این پژوهشگران توانسته اند مکانیزمی ژنتیکی که باعث می شود جانوران دریایی روشنایی ساطع کنند، از چتر دریایی استخراج کنند.

 

کمیته نوبل گفته است که این پروتئین به ابزاری مهم در علوم زیستی تبدیل شده است. امروزه دانشمندان زیادی با استفاده از پروتئین چتر دریایی برای علامتگذاری سیستم زیستی جانوران استفاده می کنند.

به طور مثال علائمی که از خود نور ساطع می کنند این فرصت را برای دانشمندان فراهم می کنند که بتوانند نحوه رشد سلول های مغز یا نحوه گسترش سلول های سرطانی را مشاهده کنند.

این جایزه از سال ۱۹۰۱ به کسانی اهداء شده است که در هر یک از رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، ادبیات، اقتصاد و صلح اوسامو شیمومورای برنده نوبل شیمی دستاوردی داشته اند.

 

جایزه نوبل از سوی موسسه ای به همین نام اهداء می شود که مقر آن در شهر استکهلم سوئد است و ارزش آن برابر یک میلیون و چهارصد هزار دلار است.

به برندگان همچنین دیپلم افتخار و یک مدال داده می شود.


 

نوبل پزشکی

دو دانشمند فرانسوی و یک دانشمند آلمانی مشترکا برنده جایزه نوبل پزشکی امسال شده اند.

به گزارش بی بی سی، هارالد زور هاوزن، پژوهشگر آلمانی برای تحقیق در مورد سرطان گردن رحم و ارتباط ویروس اچ پی وی با این بیماری و پژوهشگران فرانسوی "فرانسوا بره سینوسی" و "لوک مونتانیر" برای کشف ویروس اچ آی وی (عامل انتقال بیماری ایدز)، برنده جایزه نوبل پزشکی شده اند.

بیش از بیست و پنج میلیون نفر از سال ۱۹۸۱ تا کنون در اثر ابتلا به بیماری ایدز جان باخته اند و چهل میلیون نفر نیز در سطح جهان به ویروس اچ آی وی آلوده هستند.

برندگان نوبل پزشکی2008

به دنبال انتشار گزارش های پزشکی در سال ۱۹۸۱ که نوع جدیدی از بیماری دستگاه ایمنی بدن انسان مشاهده شده است، بره- سینوسی و مونتانیر اولین محققانی بودند که کشف کردند ویروس اچ آی وی عامل ایجاد این بیماری جدید است.

کمیته نوبل روز دوشنبه (۶ اکتبر)، گفت نتیجه تحقیقات این پژوهشگران به دانشمندان کمک حیاتی کرده است تا بتوانند بیولوژی این ویروس را درک کنند؛ ویروسی که هنوز هم خطری بزرگ برای سلامت مردم جهان به شمار می آید.

تحقیقات آنها باعث شد که دانشمندان روش های متعددی را برای تشخیص آلودگی به اچ آی وی، ابداع کنند و همچنین خون و مشتقات آن را دقیق تر آزمایش کنند. تشخیص سریع خون های آلوده باعث شده است که گسترش بیماری ایدز در بسیاری موارد کاملا مهار شود.

تحقیقات این دو پژوهشگر فرانسوی همچنین باعث شده است که درمان های جدیدی کشف شود.

البته هنوز درمان قطعی برای آلودگی به اچ آی وی کشف نشده است اما اکنون، برخلاف گذشته، آلوده بودن به اچ آی وی برابر با حکم مرگ نیست چون در چند سال گذشته تحقیقات در این زمینه پیشرفت زیادی داشته و داروهایی که به بیماران داده می شود بهتر و موثرتر شده است.

اکنون بیمارانی که به داروهای جدید دسترسی دارند ممکن است دهها سال زندگی کنند.

کمیته نوبل گفت: "در تاریخ علم پزشکی بی سابقه بوده است که عامل یک بیماری نوظهور با این سرعت کشف شود و داروهای مقابله با آن به بازار بیاید. داروهای جدید و موثری که برای مهار این بیماری استفاده می شود، باعث شده است که طول عمر افرادی که به اچ آی وی آلوده شده اند، تقریبا برابر با کسانی شود که به این ویروس آلوده نیستند."

اچ پی وی

کشف ارتباط میان ویروس اچ پی وی با سرطان گردن رحم باعث شده که محققان بتوانند برای جلوگیری از آلودگی به این ویروس واکسن تولید کنند.

محققان می گویند که اگر این واکسن به دختران پیش از بالغ شدن تزریق شود، احتمال این که آنها به به سرطان گردن رحم مبتلا شوند، بسیار کاهش می یابد.

کمیته نوبل گفت که زور هاوزن "خلاف جهت اعتقادات کنونی حرکت کرد" تا بتواند کشف کند که ویروس اچ پی وی عامل سرطان گردن رحم است. سرطان گردن رحم دومین عامل مرگ میان زنان و دختران جهان است. هشتاد درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان گردن رحم در میان زنان و دختران کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

پس از نوبل پزشکی برندگان پنج رشته دیگر، شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و اقتصاد اعلام خواهند شد.

مراسم اعطای جایزه نوبل در ماه دسامبر برگزار می شود.

ارزش جایزه نوبل بیش از یک میلیون دلار است.


 

نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات


 

برنده نوبل ادبی 2008

ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده فرانسوی، جایزه نوبل ادبیات امسال را از آن خود کرده است. این نویسنده ۶۸ ساله به خاطر یک عمر کار ادبی جایزه ۱۰ هزار کرونی نوبل را دریافت کرد.

آکادمی نوبل او را "نویسنده بدعت ها، ماجراهای شاعرانه، و هیجانات جسمانی" خواند.

آکادمی نوبل همچنین او را "کاوشگر انسانیتی ماورا و مادون قلمرو تمدن انسانی" خواند.

جایزه نوبل ادبی سال گذشته به دوریس لسینگ، نویسنده بریتانیایی رسیده بود.

از آثار اخیر آقای لوکلزیو می توان به "بالاسینر" در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد که آکادمی نوبل آن را "مقاله ای عمیقا شخصی درباره تاریخ هنر فیلمسازی" خوانده است.

این نویسنده همچنین چندین کتاب برای کودکان نوشته که در میان آنها می توان به "لالایی" (سال ۱۹۸۰) و "بلابیلو" (سال ۱۹۸۵)اشاره کرد.

او در کشور خود برنده چندین جایزه ادبی از جمله جایزه لاربو در سال ۱۹۷۲ و جایزه بزرگ ژان ژیونو در ۱۹۹۷ شد.

لوکلزیو در ۱۹۴۰ در شهر نیس فرانسه متولد شده و در کودکی دوسال در نیجریه زندگی کرد. او در دانشگاههای بانکوک، بوستون، و مکزیکوسیتی تدریس کرده است.

ژان ماری گوستاو لوکلزو سفرهای زیادی به سراسر جهان کرده و تاثیر این سفرها در آثار او دیده می شود.

او مدال نوبل خود را روز ۱۰ دسامبر در کنار برندگان دیگر جایزه نوبل امسال دریافت خواهد کرد.

لوکلزیو اولین کتاب خود را در سال ۱۹۶۳ با نام "صورت جلسه" منتشر کرد. رمان "بیابان"، اثری که گفته می شود لوکلزیو را به شهرت رسانده در ایران هم ترجمه و منتشر شده است.

رمانهای "آفریقایی" و "موندو" هم از جمله آثار او هستند که به فارسی ترجمه شده اند.

برندگان جایزه نوبل ادبی طبق سنت، پیش از گرفتن جایزه خود در سوئد سخنرانی می کنند.

اولین نوبل در رشته ادبیات را سالی پرودوم، شاعر و فیلسوف فرانسوی در سال ۱۹۰۱ از آن خود کرده بود.