شهروند: “روز دستمزد برابر در انتاریو” به منظور افزایش آگاهی در مورد شکاف درآمد بین زنان و مردان انتاریو اعلام شده است.

مجلس انتاریو روز چهارشنبه ۱۶ اپریل  ۲۰۱۴ برای اولین بار چنین روزی را اعلام کرد تا در نتیجه ی آن توجه ها به وضعیت درآمد زنان معطوف شود. چنین روزی در کشورهای سراسر دنیا نیز برای رسیدگی به وضعیت درآمد زنان وجود دارد.

براساس آخرین آمارهای موجود، متوسط درآمد مردان در انتاریو در سال ۲۰۱۱ معادل ۴۹هزار دلار بوده در حالی که براساس گزارش Canadian Centre for Policy Alternatives  درآمد زنان در همان سال، ۳۳۶۰۰ دلار بوده است.

سال گذشته، “روز دستمزد برابر در انتاریو” یک هفته زودتر در ۹ اپریل برگزار شد.

equalpayday-H

علیرغم اینکه انتاریو از رکود جهانی اقتصادی شش سال پیش جان سالم به در برد، اما شکاف درآمد بین زنان و مردان افزایش یافت. این شکاف در سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۸ درصد بود و در سال ۲۰۱۱ به ۵/۳۱ درصد افزایش یافت.

در گزارش فوق آمده است، در حالی که متوسط درآمد سالانه مردان ۲۰۰ دلار افزایش یافته، درآمد زنان ۱۴۰۰ دلار کاهش یافته است.

مری کورنیش، وکیل اتحادیه های کارگری و حقوق بشر و نویسنده ی گزارش و رهبر ائتلاف مزد برابر در این خصوص می گوید: به طور وضوح زنان دارند هزینه ی بی عملی شان را می پردازند.

تحت رهبری کورنیش، ائتلاف فشار آورد تا انتاریو قانون مزد برابر سال ۱۹۸۷ را تصویب کند. در آن زمان، شکاف پرداختی بین زن و مرد در انتاریو ۳۸ درصد بود.

کورنیش در یک مصاحبه ی مطبوعاتی گفت، با این روشی که داریم پیش می رویم، ۵۲ سال دیگر طول می کشد تا صددرصد به برابری در پرداخت بین زن و مرد برسیم. نیاز است که انتاریو برای این کار یک طرح داشته باشد با یک ضرب الاجل برای دستیابی به آن.

در گزارش ده ماده ای فوق، همچنین از دولت انتاریو خواسته شده حداقل دستمزد را به ۱۴ دلار افزایش داده و مهدکودک های ارزان قیمت در دسترس همگان قرار دهد.

کورنیش که سال پیش خانم کاتلین وین را تشویق کرده بود این روز را به طور رسمی اعلام کند، اعلام شدن این روز را امسال ستود و آن را “اولین قدم خیلی خوب” خواند و گفت، اما سالهاست که  آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا “روز مزد برابر” را به رسمیت شناخته اند و دارند در جهت پر کردن شکاف درآمد بین زن و مرد فعالانه تلاش می کنند.