“. . . ما ابداع کنندگان داستان، که هر چیز را باور می­کنیم به خود حق می­دهیم باور کنیم که برای ساختن یوتوپیایی دیگر هنوز دیر نشده است، یوتوپیایی جدید و فراگیر که در آن هیچ کس برای دیگران تصمیم نگیرد که چگونه بمیرند؛ عشق تبلور خود را نشان دهد؛ خوشبختی امکان­پذیر باشد؛ نژادها محکوم به انزوا نباشند؛ و همگان فرصتی یک سان برای زیستن روی زمین به دست آورند. (گابریل گارسیا مارکز – هنگام دریافت جایزه نوبل ادبیات).”

garcia-marquez-S

گابریل گارسیا مارکز داستان نویس بزرگ جهان و “گابو”ی مردم آمریکای جنوبی روز پنج شنبه هفدهم آوریل ۲۰۱۴ (بیست­و­هشتم فروردین ۱۳۹۳) در  هفتاد­و­هشت سالگی درگذشت. خالق “صد سال تنهایی”، “عشق سال­های وبا”، “پاییز پدر سالار”، “دلبرکان غمگین من”، . . . در حالی چشم بر جهان فرو بست که پیش از آن، در بیش از نیم قرن داستان­نویسی آمیخته به خلاقیتی کم­نظیر،  توانسته بود ادبیات جهان را گامی بزرگ به پیش برد. کاری که  به بار نشستن­اش آفرینندگی و تلاشی عظیم می­طلبد.

آنچه آثار مارکز را در پهنه­ ی جهان پراکند و از او نویسنده­ای جهانی با ده­ها میلیون خواننده ساخت، نه تنها توانایی ادبی­ شگرف او،  بلکه زیبایی جهان داستان­هایش نیز بود؛ جهانی برخاسته از قلبی پر مهر به انسان.

تعهد روشنفکری او به آزادی انسان و امیدش به پیروزی انسانیت بر پلشتی، وحشت و بی­عدالتی جهان کنونی آثارش را به صورت نماد آشکار نیاز معنوی انسان­های بی­شماری در سراسر دنیا درآورد؛ هم­چنان که در ایران.

مارکز هم­چون  “زیباترین غریق جهان” بر زیبایی جهان افزود.

کانون نویسندگان ایران درگذشت گابریل گارسیا مارکز را به دوستداران و خانواده­اش تسلیت می­گوید و یادش را گرامی می­دارد.

کانون نویسندگان ایران

۳۰/فروردین ۱۳۹۳