شهروند ـ فرح طاهری: یکشنبه ۱۳ اپریل در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک جلسه ای برای ارائه گزارش جشنواره تیرگان تابستان ۲۰۱۳ برگزار شد.

پس از پخش ویدیوکلیپی که گزیده ای بود از برنامه های مختلف جشنواره و حال و هوای تابستانی و شادی داشت، مهرداد آرین نژاد، رئیس جشنواره تیرگان ضمن تشکر از یزدان تبریزی سازنده ی ویدیوکلیپ به ارائه گزارش خود پرداخت.

آرین نژاد ضمن اشاره به اینکه ارائه ی چنین گزارش هایی به عموم جامعه برای شفاف سازی لازم است، گفت: تیرگان ۲۰۱۳ مجموعه ای بود از موسیقی، رقص، تئاتر، فیلم، هنرهای تصویری، سخنرانی، کارگاه های آموزشی (ورکشاپ)، مسابقه، برنامه ی کودکان، بازار ایرانی و چایخانه سنتی. همه ی اینها در مجموعه ای به نام هاربرفرانت سنتر برگزار شد و

حدود ۱۲۰هزار نفر از این جشنواره بازدید کردند.

مهرداد آرین نژاد رئیس هیئ مدیره جشنواره تیرگان

مهرداد آرین نژاد رئیس هیئت مدیره جشنواره تیرگان

او به تفاوت های این جشنواره با جشنواره های پیشین پرداخت و گفت: ورکشاپ آشپزی توسط خانم باتمانقلیچ از آمریکا برای اولین بار بود که در جشنواره ارائه می شد. هنرهای تجسمی نسبت به قبل گسترده تر شده بود و ما پنج مجموعه مختلف در این زمینه داشتیم. مجله تیرگان هم با مقالات و حجم بیشتر به دو زبان منتشر شد. چایخانه سنتی مفصل تر از گذشته با تلاش جوانان گروه نارنج برپا بود. و در کنار بازار ایرانی، شش رستوران هم غذاهای ایرانی را ارائه می دادند.

آرین نژاد به پخش زنده مراسم افتتاحیه از طریق اینترنت اشاره کرد و آن را موفقیت آمیز خواند، و افزود، با پخش زنده افراد توانستند در کشورهای دیگر هم بیننده این مراسم باشند، گرچه دوربینی که برای این منظور اجاره کرده بودیم، همان شب به سرقت رفت و هزینه ی آن روی دست تیرگان ماند.

رئیس جشنواره تیرگان تعداد برنامه های اجراشده در این جشنواره را ۱۰۶ برنامه عنوان کرد که تعداد ۹۶ برنامه به صورت رایگان و ۱۰ برنامه نیز با فروش بلیت ارائه شد.

رئیس افتخاری جشنواره امسال انوشه انصاری، اولین زن توریست فضانورد بود. و همچنین دکتر فیروز نادری از دانشمندان ناسا از جمله میهمانان افتخاری جشنواره بودند.

تعداد هنرمندان شرکت کننده در برنامه های مختلف تیرگان ۲۱۶ نفر بود که ۱۲۳ هنرمند در موسیقی، ۳۳ هنرمند در رقص، ۱۴ نفر در تئاتر، ۶ نفر در فیلم، ۱۳ نفر در هنرهای تصویری، ۱۱ نفر در سخنرانی، ۸ نفر در ورک شاپ و ۸ هنرمند در بخش کودکان هنرنمایی کردند.

به گفته ی آرین نژاد، این جشنواره مورد حمایت ۵۳ سازمان غیرانتفاعی و ۴۰ شخصیت تأثیرگذار ایرانی قرار گرفته بود و از سوی بیش از ۴۰ رسانه از جمله سی بی سی، مجله تورنتو لایف، مترو تورنتو، وب سایت شهرداری تورنتو، مجله ناو و صدای آمریکا مورد پوشش خبری قرار گرفت.

آرین نژاد با استفاده از اسلایدشو، به ارائه آمار و ارقام مربوط به درآمدها و هزینه های جشنواره پرداخت و در بخش درآمدها اطلاعات زیر را در اختیار حاضران قرار داد:

اسپانسرشیپ: ۲۰/۱۷۵ر۱۷۶ دلار

کمک دولتی: ۰۰۰ر۱۱۰ دلار

فروش بلیت: ۶۶/۲۵۰ر۸۹ دلار

اجاره غرفه و رستوران ها: ۰۶/۳۴۵ر۲۷ دلار

جمع آوری کمک مالی: ۵۵/۵۷۸ر۲۱ دلار

اهداشده: ۲۱/۶۸۴ر۱۵دلار

جمع درآمدها: ۶۸/۰۳۳ر۴۴۰ دلار

همچنین ۲۵۸هزار دلار از محل مشارکت رایگان داوطلبان تیرگان، ۱۳۲هزار دلار از محل مشارکت رایگان هاربرفرانت سنتر و ۴۰هزار دلار مشارکت رایگان رسانه ها نیز می بایستی به درآمد اضافه شود که جمع کل درآمد را به ۶۸/۰۳۳ر۸۷۰ هزار دلار می رساند.

در بخش هزینه ها:

حق الزحمه هنرمندان: ۷۱/۵۹۴ر۲۸۹ دلار

بازاریابی: ۰۷/۲۷۴ر۷۵ دلار

برگزاری مراسم: ۲۱۰ر۲۸ دلار

امور اداری: ۷۲/۵۳۵ر۱ دلار

حسابداری: ۵۱/۰۱۸ر۵ دلار

هزینه های اجرایی:۷۰/۹۷۷ر۱۴ دلار

جمع: ۷۱/۶۱۰ر۴۱۴ دلار

اعضای هیئت مدیره جشنواره تیرگان از راست: مهرداد آرین نژاد، بهروز آموزگار، بابک پیامی، نیما احمدی و آرین شجاعی

اعضای هیئت مدیره جشنواره تیرگان از راست: مهرداد آرین نژاد، بهروز آموزگار، بابک پیامی، نیما احمدی و آرین شجاعی

در این بخش نیز همچون بخش درآمدها هزینه هایی وجود دارد که به صورت رایگان در اختیار جشنواره قرار گرفت که اگر چنین نبود باید برایش پرداخت می شد. هزینه هایی همچون امور اداری ۳۹۰هزار دلار و رسانه ها ۴۰ هزار دلار که جمع کل هزینه ها را به ۷۱/۶۱۰ر۸۴۴ دلار رساند.

در پایان حساب و کتاب ها، جشنواره ۹۷/۴۲۲ر۲۵ دلار سود داشت که در حساب جشنواره باقی مانده است که برای جشنواره های بعدی مصرف خواهد شد.

آرین نژاد در ضمن نمایش اسامی اسپانسرها، تأکید کرد که بدون وجود اسپانسرها این کار شدنی نبود و اینها هستند که تیرگان را نگه می دارند. او افزود، نام تمامی اینها را در وب سایت تیرگان می توانید ببینید و بهتر است این ها نیز از سوی تمام کسانی که تیرگان را دوست دارند، مورد حمایت و تبلیغ و تشویق قرار بگیرند.

آرین نژاد چشم اندازهای آینده ی تیرگان را نیز ترسیم کرد و گفت: ما برای خیریه کردن تیرگان اقدام کرده ایم و امیدواریم تا ماه نوامبر این کار صورت بگیرد. اگر چنین شود کسانی که به تیرگان کمک مالی می کنند می توانند رسید معافیت مالیاتی دریافت کنند.

او تأکید کرد: ما باید تیرگان را به یک سازمان حرفه ای تبدیل کنیم و کسانی که در تیرگان کار می کنند باید بتوانند حقوق بگیرند، چون بسیاری از ما کار داریم و نمی توانیم در کنار کارمان تمام وقت در اختیار تیرگان هم باشیم. باید کسانی برای این کار استخدام شوند و ما هم در کنارشان کمک کنیم.

آرین نژاد افزود: همچنین طبق روال سابق، سالی که تیرگان را برگزار نمی کنیم، شب یلدا خواهیم داشت، به منظور جمع آوری کمک مالی برای تیرگان بعدی. بنابراین دسامبر امسال، شب یلدای تیرگان را با شکوه بیشتری جشن خواهیم گرفت.

او ادامه داد: تیرگان بعدی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود و تلاش ما این است که تیرگان یک هفته بعد از برگزاری بازی های پان امریکن در تورنتو باشد که مشکلی برای هتل و رفت وآمد برای میهمانان پیش نیاید.

آرین نژاد در پایان از همه ی داوطلبان تیرگان، بخصوص داوطلبانی که مسئولیت پذیرفته بودند، تشکر کرد. او همچنین از حامیان مالی تیرگان، کسانی که کمک مالی کرده بودند، از رسانه هایی که تبلیغات تیرگان را رایگان منتشر کردند، از تمام سازمان هایی که کمک کردند، از شخصیت های مهمی که در تیرگان شرکت کردند، از هنرمندان بخصوص هنرمندان محلی که واقعا زحمت کشیدند بویژه برای سازماندهی مراسم افتتاحیه تیرگان، از مدیریت هاربرفرانت سنتر، و همینطور از همه بازدیدکنندگان تیرگان نیز سپاسگزاری کرد و گفت امیدوارم تیرگان برای این شهر، و برای ایرانیان کانادا به عنوان مجموعه ای فرهنگی همیشه باقی بماند و یادگاری باشد از ایرانیان مهاجر در کانادا و نشانگر مشارکت ما باشد در این مملکت زیبا و چندفرهنگی.

پس از این سخنان، رئیس جشنواره تیرگان از اعضای هیئت مدیره دعوت کرد تا در کنار او به پرسش های حاضران پاسخ دهند.

نیما احمدی، آرین شجاعی، بهروز آموزگار و بابک پیامی به ترتیب مدیریت بخش های بازاریابی، اجرایی، حقوقی و هنری را در جشنواره تیرگان ۲۰۱۳ عهده دار بودند.

بخش پرسش و پاسخ حدود یک ساعت به درازا کشید و مدیران بخش های مختلف جشنواره هر یک در حوزه ی مسئولیت خود به پرسش ها پاسخ دادند.