Farhad-Farsadi-n

قطعا در رسانه های جمعی مخصوصا در چند ماهه اخیر شاهد تلاش مستمر شرکت های بیمه بوده اید که قصد دارند پیام مهمی را به خریداران بیمه برسانند و آنهم تغییر رویه قبلی ایشان است و در این راستا می خواهند اعتماد مردم را جلب و اعلام کنند که با همه تلاش در صدد هستند تا تصویر قبلی خود را در نزد جامعه عوض کنند و در شعارهای جدید اعلام می کنند که حق بیمه مناسب – بررسی و پرداخت سریع خسارت را در سر لوحه خود قرار داده اند.

 در اکثر موضوعات دو نکته حائز اهمیت است اول اینکه به پیشنهاد سیاستمداران انتاریو جواب مثبت داده اند و حق بیمه را به صورت میانگین هر سال ۵ درصد کاهش خواهند داد تا به سطح ۱۵ درصد برسد در ثانی از بیمه گران آمریکایی و اروپایی تبعیت کردند و با نصب دستگاهی روی اتومبیل بیمه شده حاضرند در بدو شروع ۵ درصد تخفیف قائل شوند و در صورتی که روند رانندگی مورد قبول شرکت بیمه باشد حداکثر تا سطح ۲۰ درصد تخفیف دیگر نیز مشمول بیمه شده گردد. در ادامه این قول و قرارها بررسی سریع و کارآمد خسارت را در سر لوحه سرویس دهی خود قرار داده اند و تخفیفات دیگری را هم برای وفاداری به یک شرکت بیمه اگر بیمه شده برای سالیان متمادی با شرکت بیمه فعالیت نماید شامل کردند.

از جانب دیگر موسسه بیمه گران و انجمن بروکرهای خبره کانادا مشترکا  تحقیقی را انجام دادند که شاید به خیلی از سئوالات شرکت های بیمه پاسخ دهد و آن یک نظرخواهی عمومی بوده که از خریداران بیمه های مختلف جمع آوری شده است. اجازه می خواهد شما خوانندگان محترم را در نتیجه این نظرخواهی شریک نماید:

در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۰ درصد از دارندگان بیمه نامه اتومبیل و منازل مسکونی قبل از تمدید بیمه نامه خود اقدام به اخذ نرخ از مراکز مختلف دیگر نمودند و از این میان حدود ۳۶ درصد بروکر یا شرکت بیمه خود را تغییر داده اند. در سئوالاتی که از گروه ناراضی شده، متفق القول همه از عدم اطلاع بروکر یا مسئول بررسی پرونده در شرکت بیمه گلایه داشتند و معتقد بودند که مهمترین مساله اطلاعات بروز و پیشنهاد کارشناسانه بروکر است که همه موارد دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. آنجا که سئوال از میزان حق بیمه شده حدود ۸۲ درصد این گروه حق بیمه را اولویت اولشان ندانسته و معتقدند یک بروکر مطلع بسیار با ارزش تر از بیمه نامه با حق بیمه کم ولی نامناسب و ناکافی است.

تحقیق و نظرخواهی مشابهی در ۱۰ سال پیش نیز تهیه شده بود که فقط ۱۳ درصد ناراضی را نشان می داد ولی همانگونه که ملاحظه می فرمایید این میزان به ۳۰ درصد افزایش یافته است که نشان از رشد آگاهی خریداران بیمه است و اولتیماتومی به شرکت های بیمه که دیگر حق بیمه کمتر شاید اولویت همه نباشد و سرویس دهی است که با آگاهی از نیازهای بیمه ای می تواند جوابگوی خوبی برای بیمه گذاران(خریداران بیمه) باشد.

در ماه گذشته انجمن حقوق دانان کانادا در جلسه ای که مشترکا با انجمن بروکرهای خبره داشته اند، ضمن اشاره به سیر رو به رشد شکایات بیمه ای، به نکته مشابهی اشاره کردند که در اکثر پروندها، خریداران بیمه روی عدم اطلاع فرد مسئول در شرکت بیمه تأکید داشتند و آن را خبط و خطایی می دانند که باعث ایجاد خسارات جانبی شده یا در اغلب موارد باعث تشدید ضرر و زیان شده است.

در خاتمه و متفق القول با شما به این مهم تاکید می نماید که سابقه طولانی ممکن است شرط لازم برای یک بروکر باشد ولی قطعا شرط کافی نیست. این حق شماست که با متخصصان و کارآمدان فعالیت نمایید، به کمتر رضایت ندهید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com