بانک اطلاعات و آمار زندانیان سیاسی و عقیدتی

در همه گزارش های رسمی و غیررسمی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران، آمار دقیق و اطلاعات قابل تایید، از جمله مهمترین پایه های اعتبار سنجی آن است.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران، در کنار راه اندازی تیمی برای ثبت و رصد آمار اعدام ها در ایران، اقدام به تعریف پروژه ای با عنوان “قفل گشایی از ایران”یا به تعبیری دیگر”Unlock Iran”نمود.

این پروژه که در قالب یک سایت اینترنتی گنجانده شده، از چندین بخش تشکیل شده و به معرفی تعدادی از زندانیان مطرح سیاسی و عقیدتی از گروه ها، قومیت ها و اقلیت های مذهبی و دینی پرداخته است. همچنین در بخش دیگری از این سایت،‌بانک اطلاعات وآمار زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند در زندان های جمهوری اسلامی ایران نیز درج شده استunlock-iran-H.

در حال حاضر و در هنگام نگارش این مطلب، ۸۸۸ تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و اقلیت های مذهبی و قومی در زندان های جمهوری اسلامی ایران زندانی هستند که اسامی آنان به همراه پاره ای اطلاعات دیگر در این بانک اطلاعاتی درج گردیده است.

گیسو نیا، دبیر اجرایی «مرکز اسناد حقوق بشر ایران» در مصاحبه ای که پیرامون این پروژه با رادیو فردا انجام داده بود، علت راه اندازی این پروژه را تلاش برای «بازگرداندن توجه جامعه جهانی به مردم ایران»اعلام نموده بود.

وی در بخشی از این مصاحبه می افزاید: “هدف قفل گشایی از ایران بازگرداندن مردم ایران به کانون توجه ها است. بیش از ۸۰۰ «زندانی حقوق بشری» – افرادی که به دلیل شیوه زندگی، باورها یا حرفه شان در بند هستند – هم اینک در زندان های ایران به سر می برند.”

در حال حاضر، هر روزه تمامی خبرها پیرامون دستگیری و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی برای بروزرسانی این سایت و بانک اطلاعاتی آن،‌ رصد می شود و هرگونه تغییری از جمله تغییر محل حبس و … در این بانک گردآوری می شود.

یکی از بخش های اساسی و قابل توجه این سایت،‌تایم لاینی است که به صورت مالتی مدیا گزارشی کوتاه و جامع پیرامون ۸ گروه و یا فرد تعیین شده به مخاطب ارائه می دهد.

گیسو نیا در تشریح بیشتر بخش های این پروژه می گوید: “با هدف قابل درک کردن این اطلاعات برای توده مخاطب بین المللی، و ارائه نمونه داستان صدها زندانی در بند، بر روی ده گروه اصلی زندانیان حقوق بشری تمرکز کرده ایم که، از جمله، پرونده های شناخته شده ای را شامل می شوند: از وکیل، روزنامه نگار، بلاگر، کارشناس فنی گرفته تا مثلاً یک دانشجو. برای این ده گروه اصلی هم، روایت هر زندانی را به نمایندگی از طیف خودش، به طور دقیق بررسی و ثبت کردیم و در سایتی که به همین قصد به شکل مصور طراحی شده انتشار دادیم تا کاربران بتوانند خودشان داستان زندانی را مطالعه کنند، متن ها و تصاویر قوی ارائه شده در شبکه ها را ببینند و به خواست خود در فضای اینترنت یا خارج از آن در این زمینه فعالیت کنند.”

مرکز اسناد حقوق بشر ایران تلاش زیادی برای معرفی این پروژه و نیز حساس نمودن دوباره موضوع حقوق بشر در ایران و وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در نزد رسانه های جهان و افکار عمومی انجام داد.

از آن جمله می توان به مصاحبه گیسونیا مدیر این پروژه با شبکه خبری هافینگتون پست و درج مقاله و خبر در بسیاری رسانه های دیگر اشاره نمود که در آن وی به تشریح موضوع حقوق بشر در ایران و تاثیر این پروژه در شفاف سازی و اطلاع رسانی پیرامون فعالان آن عرصه پرداخته بود.

اکنون این سایت و بانک جامع اطلاعات آن در دسترس مخاطب قرار دارد. کاربران می توانند با وارد شدن به سایت این پروژه، ضمن آگاهی از آمار و اطلاعات مندرج در آن، اقدام به تماس با چهره های سیاسی خارجی و داخلی نموده و از آنها بخواهند تا اهتمام خود را در راستای آزادی همه زندانیان عقیدتی و سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی ایران به کار بندند.