آشتی با حیوانات

دوستان، از این پس در این صفحه، بخش هایی از کتاب “شما حیوانات را دوست دارید، خب که چی‌؟” نوشته ی “زو ویل”(Zoe Weil) با ترجمه “فاطمه معتمدی” به تدریج در اختیار شما گذاشته خواهد شد. مطالب ساده و مفید این کتاب برای نوجوانان تنظیم شده ولی‌ برای عموم قابل استفاده است.
این کتاب برای استفاده در داخل ایران و آشنا کردن بیشتر مردم، مخصوصاً نوجوانان، با فرهنگ حیواندوستی و مراقبت از حیوانات ترجمه شد، اما متأسفانه به آن مجوز چاپ داده نشد! از اینرو تصمیم گرفتیم از صفحه “آشتی با حیوانات” برای ارائه قسمت‌هایی‌ از آن استفاده کنیم و از پدران و مادران عزیز خواهش می‌کنیم ضمن مطالعه این سری از مقالات، خواندن آنها را به فرزندان خود نیز توصیه کنند.

soyouloveanimals-

پیامى براى والدین و آموزگاران
من یک معلم هستم. بیشتر اوقات روزهایم صرف یاددادن برخورد انسانى با حیوانات و محیط زیست، به جوانان مى‏شود. هدف من به عنوان یک مربى این است که قلب و ذهن جوانان را بیدار کنم، اطلاعات فراهم کنم، نظرات جدیدى را با آنان در میان بگذارم و تفکر انتقادى را تشویق کنم، اما اگر درباره آنچه که براى حیوانات و محیط زیست اتفاق مى‏افتد براى بچه‏ ها صحبت کنم و از راه چاره آن چیزى نگویم و اجازه ندهم بچه‏ ها بدانند که چه کمکى از دست آنها ساخته است، غیرمسئولانه عمل کرده‏ ام. بنابراین، من این کتاب را براى نوجوانان و جوانانى نوشته‏ ام که دلشان مى‏ خواهد بدانند چگونه مى‏توانند دست به ایجاد تغییر بزنند و مثمرثمر باشند.
در همه جاى دنیا به بچه‏ ها یاد داده مى‏ شود که به حیوانات و محیط زیست احترام بگذارند. آنها در مدرسه راجع به حیواناتى که نسلشان در معرض نابودى است مطالعه مى‏کنند، و بعضى از استفاده‏ هاى جدید و امروزى از حیوانات را مورد پرسش و کنجکاوى قرار مى‏دهند، و براى امن‏تر، پاکیزه تر و مهربان ‏تر شدن دنیاى ما فعالیت مى‏کنند. آنها اغلب درباره دنیایى که به آنها به ارث مى‏رسد نگرانند و از خرابى و رنج و دردى که در اطراف آن مى‏بینند غمگینند.
این کتاب به جوانان اجازه مى‏دهد بدانند که مى‏توانند به نجات حیوانات و محیط زیست کمک کنند و ایده‏ هاى خاص و بازى‏هاى عملى و لذت بخشی را در اختیار آنان قرار مى‏دهد.
بچه‏ هایى که این کتاب را مى‏خوانند به حمایت و پشتیبانى شما نیاز دارند. بعضى از اطلاعات ممکن است باعث ناراحتی یا عصبانیت آنها شود، اما با کمک شما، احتمالاً شور و انرژى لازم براى مبارزه در راه نجات حیوانات و سیاره زمین را خواهند یافت. ما همه به این جوانان نیاز داریم، و آنها هم به ما نیاز دارند. از کمک شما تشکر مى‏کنم.

پیامى براى بچه ‏ها
دنیاى ما پر از حیوانات است، از حشرات ریز و کوچک گرفته تا تمساح‏ هاى فلس‏دار، سمندرهاى لیز و لغزنده، پنگوئن‏هاى پردار، شیرهاى پشمالو و آدم‏ها. ما همه روى سیاره زیبایى به نام زمین زندگى مى‏کنیم و هر یک از ما تلاش مى‏کنیم شاد و سالم زندگى کنیم و تا جایى که مى‏شود عمر طولانى‏ترى داشته باشیم.
بعضى از چیزهایى که در دنیا بیش از همه دوستشان دارم حیوانات هستند، مثل سگ‏هایم مایا و بیو و گربه‏ هایم پِر، اوبا، مِش و بودا. من این دوستانم را خیلى دوست دارم. من حیوانات دیگر از قبیل آهوها و راکون‏ها، کلاغ‏ها، خرس‏ها و کایوت‏ها، گاوها و خوک‏ها، مرغ‏ها و بوقلمون‏ها، حتى موش‏هاى بزرگ و کوچک را هم دوست دارم. این حیوانات با سگ‏ها و گربه ‏هاى من و حتى خود من چیزهاى مشترک زیادى دارند! آنها خانواده و احساسات دارند. آنها با هم بازى مى‏کنند و رابطه برقرار مى‏کنند. پرندگان و پستانداران، و حتى بعضى از ماهى‏ها و خزندگان از بچه ‏هاى خود مواظبت و پشتیبانى مى‏کنند، به آنها کمک مى‏کنند تا در پناه آنها در محیطى امن پرورش یابند و بزرگ شوند، و به آنها یاد مى‏دهند که چگونه روى پاى خود بایستند و خودشان به تنهایى زندگى کنند، همان کارى که پدر و مادرهاى نوع بشر انجام مى‏دهند. همه این حیوانات به زندگى‏شان علاقمندند و درست مثل ما دوست دارند زنده باشند و زندگى کنند.
انسان‏ها همیشه در سهیم شدن سیاره زمین با سایر حیوانات خوب عمل نکرده‏ اند. این باعث شرمندگى است، چون حیوانات همیشه در سهیم شدن این سیاره با ما کاملاً به خوبى عمل کرده‏ اند. مشکل این‏جاست که مردمى که در سهیم شدن زمین با سایر حیوانات خوب عمل نمى‏کنند اوضاع آشفته و به هم ریخته‏ اى درست کرده ‏اند.
و این جایى است که شما به صحنه مى‏آیید.
اگر شما بچه ‏اى هستید که حیوانات را دوست دارد، این کتاب براى شماست. وقتى آن را بخوانید چیزهاى حیرت‏ انگیزى درباره حیوانات یاد خواهید گرفت. در عین حال دانستن بعضى از چیزها شما را ناراحت و عصبانى خواهد کرد. اما اشکالى ندارد، چون بهترین بخش این کتاب این است که این کتاب به شما مى‏گوید چگونه مى‏ توانید به حیوانات کمک کنید، و این مسئله‏ اى بسیار مهم است.
و در عین حال، تفریح هم هست.
من دو دوست نوجوان به نام‏هاى کَرى و دیوید دارم. چند سال پیش با آنها درباره آنچه که دارد براى حیوانات اتفاق مى‏ افتد صحبت کردم، و از آن موقع به بعد آنها سخت مشغول کمک کردن به حیوانات و صحبت کردن با سایر دوستان و حتى پدر و مادرشان در این ارتباط بوده‏ اند. آنها به تعداد زیادى از دوستانشان این حرف‏ها را یاد داده‏ اند و حالا در محله‏ شان گروه بزرگى از بچه‏ ها براى نجات زندگى حیوانات تشکیل داده‏ اند. که این فوق‏العاده عالى است.
در هر محله ‏اى حیوانات به کمک نیاز دارند، بنابراین امیدوارم شما هم بخواهید به حیوانات کمک کنید. تنها کارى که باید بکنید این است که صفحه را ورق بزنید… .
و سپس به نجات زندگى‏ها بروید!

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.
Facebook :Friends of Vafa Animal Shelter
www.cal.ir