بی بی سی: تیم ملی فوتبال ایران به اولین برد خود در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دست یافت.

شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: تیم ملی فوتبال ایران به اولین برد خود در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دست یافت.

تیم ملی ایران که در استادیوم آزادی میزبان کره شمالی صدرنشین گروه B مسابقات تا پیش از برگزاری این مسابقه بود موفق شد این تیم را با نتیجه ۲-۱ شکست دهد.

گل اول ایران توسط مهدی مهدوی کیا به ثمر رسید که برای اولین بار پس از ۹ ماه برای تیم ملی ایران به میدان رفت و جواد نکونام نیز گل دوم ایران را به ثمر رساند.

در دیگر مسابقه این گروه کره جنوبی با پیروزی ۴-۱ مقابل امارات متحده عربی به صدر گروه B رسید و ایران نیز با این پیروزی چهار امتیازی شد و با وجود امتیاز برابر به واسطه تفاضل گل کمتر، پس از کره جنوبی در مکان دوم جدول گروه ایستاد.

بازیکنان ایران تنها ساعاتی پس از آن به میدان رفتند که مناقشه میان تلویزیون ایران و شرکت WSG، صاحب امتیاز پخش مسابقه، با پرداخت حق پخش از سوی شبکه سوم تلویزیون ایران خاتمه یافت.

پیش از آن کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را تهدید کرده بود که در صورت پرداخت نشدن حق پخش، اجازه ورود هیچکدام از دوربینهای تلویزیونی ایران را به استادیوم آزادی نخواهد داد، اما در نهایت این اختلاف مالی به سود تماشاگران تلویزیونی خاتمه یافت.

ایران که در بازی اول این مرحله در خاک عربستان سعودی به یک امتیاز ارزشمند دست یافت، مقابل کره شمالی تهاجمی آغاز کرد و در دقیقه نهم مسابقه به گل رسید.

مجتبی جباری توپ را از سمت راست محوطه جریمه کره شمالی به روی دروازه حریف ارسال کرد و مهدی مهدوی کیا که مقابل محوطه شش قدم و روبروی تیر دوم کره شمالی جاگیری کرده بود، با ضربه سر توپ را درون دروازه کره شمالی قرار داد.

گل دوم ایران نیز به طور کامل محصول کار لژیونرها بود، در دقیقه ۶۳ مسابقه مهدی مهدوی کیا در ضربه ای آزاد از سمت راست دروازه کره توپ را ارسال کرد که توپ در سمت چپ به مسعود شجاعی رسید. شجاعی مجددا توپ را بر روی دروازه ارسال کرد که جواد نکونام، هم باشگاهی او با بغل پا گل دوم ایران را به ثمر رساند.

کره شمالی در دقایق بعد با استفاده از یک ضربه آزاد یکی از گل ها را جبران کرد.

تیم ایران با ترکیب مهدی مهدوی کیا، مهدی رحمتی، مجتبی جباری، جواد نکونام، جلال حسینی، حسین کعبی، غلامرضا رضایی، حسین خطیبی، هادی عقیلی، مسعود شجاعی، ستار زارع به میدان رفت و در نیمه دوم مجتبی جباری با ایمان زندی (دقیقه ۷۹)، رسول خطیبی با سید صالحی (دقیقه ۸۲) و غلامرضا رضایی با مازیار زارع (دقیقه ۹۰) تعویض شدند.

مسابقه بعدی ایران در روز ۱۹ نوامبر در امارات متحده عربی و مقابل تیم ملی این کشور برگزار خواهد شد.