شهرام تابع محمدی، ارسلان کهنمویی پور، آتوسا مهدویان، مهردخت هادی

انتخابات اخیر کنگره ایرانیان کانادا در روز ۱۱ می ۲۰۱۴ در شرایطی بهتر از سال پیش برگزار شد و امید به گشایشی در مشکلات این نهاد و جامعه ایرانی را افزایش داد. ما به هیئت مدیره جدید کنگره تبریک می گوییم و برای شان آرزوی موفقیت داریم و با کمال میل دست همکاری بسوی شان دراز می کنیم و از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف کنگره کوتاهی نخواهیم کرد.
در تحلیلی که از نتایج این انتخابات می توان کرد در اولین قدم به این نکته مهم برمی خوریم که چهار نفر از شش نفری که بر پلاتفرم انتخاباتی معروف به “شفافیت” توافق کردند بالاترین آرا را به دست آوردند. افزون بر این، تنها همین چهار نفر بودند که موفق شدند رای بیش از ۵۰% اعضای کنگره را به دست آورند.
برای یادآوری لازم است تکرار کنیم که رئوس پلاتفرم شفافیت بر سه اصل بنیادی گذاشته شده بود:
شفافیت در گزارش به اعضای کنگره: هیئت مدیره صورت جلسه نشست های خود را از طریق وبسایت کنگره و ایمیل به اطلاع اعضا خواهد رسانید. این صورت جلسه ها شامل لیست اعضای حاضر در جلسه، مذاکرات انجام شده، و رای هر یک از اعضای هیئت مدیره خواهد بود.

ICC-H

مشورت با اعضای کنگره: هیئت مدیره به طور مرتب جلساتی برگزار خواهد کرد که در آن درباره امور جاری کنگره با اعضای شرکت کننده مشورت خواهد شد و همچنین فرصتی برای اعضا خواهد بود تا نظرات و پیشنهادات خودشان را به هیئت مدیره منتقل کنند.

نظرخواهی از اعضا: هیئت مدیره از طریق سیستم های نظرسنجی اینترنتی با اعضا در همه موارد مشورت خواهد کرد و نتیجه این نظرخواهی ها را در تصمیم گیری های خود دخالت خواهد داد و در موارد لازم به دولت های کانادا (فدرال، استانی، و شهری) منتقل خواهد کرد.

موفقیت چشمگیر نامزدهایی که بر این پلاتفرم توافق کرده بودند نشان از حساسیت و تمایل بالای جامعه ایرانی نسبت به حاکمیت دموکراسی بر این جامعه و مهم ترین نهادی که آن را در جامعه بزرگتر کانادا نمایندگی می کند دارد. ما امیدواریم این پلاتفرم با همراهی دیگر اعضای هیئت مدیره هرچه سریع تر به اجرا درآید و جامعه ایرانی به زودی از اولین نتایج آن بهره مند شود.
نکته مهم دیگری که در این انتخابات به چشم می خورد ترکیب هیئت مدیره است که بهتر از سال های پیش گوناگونی فکری جامعه ایرانی را نمایندگی می کند. این گوناگونی در نگاه اول ممکن است این نگرانی را پیش آورد که تصمیم گیری و رسیدن به توافق سخت تر از سال های پیش خواهد بود. این نگرانی بسیار بجا است. از سوی دیگر، فراموش نکنیم که دیکتاتوری ساده ترین شکل حکومت است: یک نفر تصمیم می گیرد و باقی انجام می دهند. اما روش ساده و روش درست تفاوت بسیار بزرگی دارند. دموکراسی ـ برعکس دیکتاتوری ـ روش بسیار دشواری است. برای نزدیک شدن به دموکراسی ما باید از جایی شروع کنیم و تشکیل هیئت مدیره ای که اعضایش گرایش های مختلف موجود در جامعه را نمایندگی می کنند شاید بهترین نقطه شروع باشد. این چهار تن با توافق بر سر یک پلاتفرم ـ به رغم اختلافات نظری عمیق شان ـ نشان دادند که راه و چاه همکاری را بلدند. امیدواریم شش عضو جدید هیئت مدیره در کنار سه عضو قدیمی تر موفق شوند در محیطی آرام و دموکراتیک و با احترام به تفاوت دیدگاه های شان برای پیشبرد هدف های کنگره همکاری کنند. هیئت مدیره جدید راه دشوار دموکراسی را در پیش دارد.
یک سال آینده برای این هیئت مدیره دوران پرچالشی خواهد بود. دو چالش اصلی که بر سر راه هیئت مدیره قرار دارند تهیه پیش نویس اساسنامه جدید کنگره و تهیه پروتکل انتخابات هستند.
در زمینه پیش نویس اساسنامه جدید خوشبختانه بیشترین بخش کار انجام شده است و امید می رود با شرکت و همیاری اعضای کنگره این سند بنیادی به موقع به جلسه فوق العاده کنگره که قرار است تا شش ماه دیگر برای بررسی و تصویب آن برگزار شود برسد.
پروتکل (راهنمای عمل) انتخابات یکی از مهم ترین اسنادی است که باید هرچه زودتر آماده شود. در نبود چنین پروتکلی در سال آینده هم باید انتظار بی نظمی ها و تنش هایی را داشته باشیم که در این سال ها بر انتخابات حاکم بوده و حتا ترکیب هیئت مدیره را عوض کرده اند. گروهی که بر روی اساسنامه کار می کنند می توانند پیش نویس این پروتکل را هم آماده کنند. این پروتکل باید به مشکلات مهمی بپردازد که برای نمونه می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:
چگونگی تشکیل هیئت نظارت بر انتخابات (آیا هیئت مدیره اجازه دارد اعضای این کمیته را منصوب کند؟ یا بهتر است به وسیله گروه بی طرفی مثل بازرس یا هیئت مشاورین یا اعضای حاضر در مجمع عمومی به این کار دعوت شوند؟)
شرایطی که یک رای را باطل می کند (مثلا اگر به تعدادی بیشتر از صندلی های خالی در هیئت مدیره رای داده شده باشد).
این که در شرایطی که پروتکل راهنمایی لازم را پیش بینی نکرده باشد چه کس یا کسانی اجازه تصمیم گیری دارند (مثلا آیا هر عضو هیئت نظارت اجازه دارد تصمیم به باطل کردن یک یا چند رای بگیرد یا افراد مشخصی مثل بازرس، رئیس هیئت نظارت، و یک مسئول دیگر با مشورت با هم مجاز به گرفتن چنین تصمیمی هستند.)
و نکات کوچک و بزرگ دیگری که می توانند از بسیاری اختلاف نظرها و تنش ها پیشگیری کنند.
چالش های بزرگ و کوچک دیگری هم بر سر راه هیئت مدیره هست که امیدواریم با همکاری اعضا موفق به گذار از آن ها بشوند:
مشکلات فنی کنگره مثل روبراه کردن وبسایت، مرتب کردن سیستم ایمیل (در حال حاضر بسیاری از اعضا ایمیل های کنگره را دریافت نمی کنند)، مرتب کردن لیست اعضا و گزارش تعداد آن ها، و ساده کردن سیستم عضویت و پرداخت حق عضویت از طریق وبسایت.
تهیه گزارش مالی دقیق و مبتنی بر استانداردهای حسابرسی. در این زمینه تعیین شخصی به عنوان خزانه دار که از چند و چون این کار اطلاع داشته باشد شرط اول است.
ایجاد فضای اعتماد عمومی و افزایش تعداد اعضای کنگره (امسال تعداد اعضای کنگره نسبت به سال پیش کاهش نشان داد).
تشکیل و فعال کردن گروه های کاری. به نظر می رسد دست کم در دو زمینه تشکیل گروه تدوین اساسنامه و پروتکل انتخابات و گروه فرهنگی شرایط لازم فراهم باشد.
فعال کردن هیئت مشاورین و دعوت افراد فعال و متخصص در زمینه های مختلف به این هیئت. چند مورد مشخص که می توان در این زمینه مثال زد مشاوره در زمینه های امور اقلیت های قومی، امور اقلیت های دینی، امور دولت های کانادا، آزادی های فردی و اجتماعی، و فرهنگ و هنر هستند. انتظار این که هیئت مدیره در تمام زمینه ها متخصص باشند اشتباه بزرگی است. یک هیئت مشاور با صلاحیت و پرکار توان آن را خواهد داشت که بار سنگینی را از دوش هیئت مدیره بردارد.
هویت محلی/ملی کنگره هنوز ناروشن است. در حال حاضر اگرچه تنها ساکنان بزرگشهر تورونتو در انتخابات شرکت می کنند اما در اساسنامه کنونی و پیش نویس اساسنامه جدید این کنگره به عنوان سخنگوی جامعه ایرانی سراسر کانادا معرفی می شود. ما هیچ یک از این دو هویت را بر دیگری ترجیح نمی دهیم اما معتقدیم باید این هویت ـ هر چه هست ـ به روشنی و صراحت عنوان شود. طبیعتا کنگره سخنگوی کسانی می تواند باشد که در آن عضو و در پیشبرد امور آن دخالت برابر داشته باشند. یک راه حل این می تواند باشد که کنگره را نهادی محلی بدانیم که در جهت ملی شدن و دربر گرفتن ایرانیان سراسر کانادا تلاش می کند.
در پایان باز برای هیئت مدیره جدید آرزوی موفقیت داریم و یک بار دیگر بر آمادگی مان برای همکاری با آنها تاکید می کنیم. این را هم فراموش نکنیم که کنگره را اعضای آن می سازند. از اعضای کنگره و از جامعه ایرانی که نام خود را بر این کنگره نهاده است دعوت می کنیم در آن فعال شوند و در پیشبرد اهداف آن شریک شوند و دست یاری به سوی هیئت مدیره دراز کنند و در مقابل از آن ها انتظار شفافیت و پاسخگویی داشته باشند.
فراموش نکنیم که کنگره متعلق به ما مردم است و آن ها که در هیئت مدیره عضو هستند نمایندگان ما هستند.