Farhad-Farsadi-n

بیمه نامه یک سند حقوقی است و از این رو همیشه به همگان توصیه می گردد که از مفاد آن اطلاع کافی داشته باشند تا در زمان خسارت بتوانند از حقوق حقه خود کاملا دفاع نمایند. چون بیشترین نارضایتی از صنعت بیمه در زمانی است که تصور می کنیم که پوشش بیمه ای داریم ولی در زمان خسارت درمی یابیم که یا این پوشش ناکافی است یا نامرتبط با خسارت است و یا اصلا متناسب با نیاز و احتیاج ما طراحی نشده.
حالا که به صورت مساله واقف شدیم پاسخ دادن به این مشکل راحت تر خواهد بود. اگر چه مهندس کارآمدی هستیم یا پزشک حاذقی می باشیم یا به حرفه شریف پرستاری – معلمی و فروشندگی یا صنعتکاری مشغول هستیم و روزمره با اسم بیمه و موارد عادی آن سر و کار داریم ولی قطعا از پیچیدگی های یک قرارداد حقوقی لزوما مطلع نخواهیم بود از این رو است که در مراحل اولیه برای تشخیص نیاز بیمه ای و طی مراحل اولیه و عادی خسارت می توان از کمک یک بروکر بهره جست ولی اگر بنا به دلیلی نیاز باشد تا از مشورت یک حقوقدان منتفع شویم داستان به یکباره تغییر می کند.
اجازه می خواهد موضوع را در چند قالب ذیل با شما خوانندگان محترم عنوان نماید:

۱- در زمانی که بیمه هستید و خسارت مربوط به” حادثه بیمه شده” است: اگر حادثه ای منجر به خسارت به مال بیمه شده شود و در آن حادثه تقصیر شخص ثالثی دخیل باشد آن موقع است که عملکرد شرکت بیمه در ربط با انواع محصولات بیمه ای متفاوت خواهد بود.
در انتاریو در خسارت اتومبیل الحاقیه و تبصره ای وجود دارد که شرکت بیمه برای راحتی مشتری خسارت وارده را پرداخت نموده و سپس به شرکت بیمه مقصر حادثه مراجعه و اقدام به ریکاوری یا بازیافت خسارت می نماید. در انواع دیگر بیمه رویه قانونی متفاوتی دنبال می شود که در نهایت شرکت بیمه و خریدار بیمه در یک طرف اقدام به انتخاب یک وکیل یا حقوقدان مجرب می نمایند تا نسبت به حق از دست رفته اقامه دعوی در دادگاه نمایند. این موارد هیچ هزینه اضافی بر دوش شما به عنوان خریدار بیمه نخواهد گذاشت حتی در بعضی از محصولات بیمه ای که معروف ترین آنها را می توان بیمه های حمل و نقل دریایی و زمینی دانست شرکت بیمه حاضر است پول و هزینه اضافه تر هم پرداخت نماید تا بیمه گذار(خریدار بیمه) بر علیه مقصران حادثه ادعای جرم نماید.

۲- در زمانی که بیمه هستید و خسارت مربوط به “حادثه بیمه شده” نیست یا به عبارتی خسارت تحت پوشش بیمه نیست: در این زمان شرکت بیمه قادر نیست که به شما کمک نماید چون مطابق قرارداد بیمه خسارت تحت پوشش نیست، اینجاست که اگر پوشش اضافی حقوقی را قبلا خریداری کرده باشید توسط بهترین و مجرب ترین وکلا کلیه مشورت های حقوقی و مواردی که برای ادامه این پرونده در دادگاه یا مراجع ذیصلاح قضایی لازم است تا به حقوق ضایع شده خود برسید در اختیار شما گذاشته می شود. در ضمن با توجه به زبان های متفاوتی که در کانادا وجود دارد حتی قادرید از مشورت وکیل خاصی که می تواند به زبان شما تکلم نماید بهره مند شوید.

۳- خسارتی تحقق نیافته ولی حادثه ای شما را نگران کرده و برای ادامه مسیر قانونی یا بیمه ای نیاز به مشورت دارید: حتی قبل از مشورت با بروکر یا شرکت بیمه می توانید از خدمات حقوقی یاد شده بهره مند شوید و با تلفن یا مراجعه حضوری با فرد حقوقدان مجدد آسایش خاطر خود را به دست آورید.
اخیرا کنسرسیوم بیمه ای ـ حقوقی بزرگی تشکیل شده که از مقامات مسئول فدرال در کانادا اجازه نامه ای کسب کردند تا با اخذ روزی حدود یک دلار روی بیمه نامه های اتومبیل، خانه و بیزینس این پوشش مهم به بیمه نامه ها اضافه شود. تصور فرمایید که با پرداخت روزی ۱ دلار یک وکیل کارآمد همواره آماده پاسخگویی به شما باشد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com