پاریس، ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ (۳ ژوئن ۲۰۱۴) ـ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، اعدام غلامرضا خسروی سوادجانی را در زندان رجایی شهر در روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ به شدت محکوم کردند.
عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «غلامرضا خسروی سوادجانی به اتهامی اعدام شد که مدرک اثبات آن هرگز ارایه نشد. متاسفانه او به خاطر نظریات سیاسی خود اعدام شد. ما محاکمه ناعادلانه او را که با بی اعتنایی کامل به قانون کیفری ایران و تعهدات ایران بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی انجام شد محکوم می کنیم.»
آقای خسروی سوادجانی در سال ۱۳۸۷ در رفسنجان، استان کرمان، دستگیر و به اتهام مربوط به کمک مالی و اطلاعاتی به سازمان مجاهدین خلق ایران ـ گروه غیرقانونی مستقر در عراق ـ محاکمه و به شش سال زندان محکوم شد. او پیش از آن در سال های ۱۳۶۵ ـ ۱۳۶۰ پنج سال را به اتهام مربوط به هواداری از همان سازمان در زندان گذرانده بود.

Khosravigholamreza-H
خسروی سوادجانی در حین گذراندن حکم شش سال زندان، با اتهام تازه محاربه با خدا روبرو شد که مجازات آن می تواند اعدام باشد. در محاکمه او به این اتهام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در آبان سال ۱۳۸۸، دادگاه از خود رد صلاحیت کرد، زیرا او به همین اتهام در سال ۱۳۸۷ محاکمه و محکوم شده بود. با وجود این، دیوان عالی کشور رد صلاحیت را نپذیرفت و پرونده را برای محاکمه به همان شعبه بازگرداند. دادگاه برای او حکم اعدام صادر کرد، ولی دیوان عالی این حکم را نقض کرد. او در سال ۱۳۸۹ دوباره به اعدام محکوم شد و این بار دیوان عالی کشور این حکم را در فروردین ۱۳۹۱ تایید کرد.
غلامرضا خسروی سوادجانی در روز ۷ خرداد از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند قرنطینه زندان رجایی شهر در نزدیکی کرج و سپس به سلول انفرادی منتقل شد. لازم به توجه است که در پی حمله ماموران زندان اوین و نیروهای امنیتی دیگر به بند ۳۵۰ اوین در اواخر فروردین ماه که بسیاری از زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، خسروی سوادجانی نیز در حدود دو هفته به سلول انفرادی افتاد.
قوانین ایران و حقوق بین المللی مقرر می دارند که زندانی را نمی توان دو بار بر اساس همان مدرک محاکمه کرد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر یادآوری می کند که حتا قانون پر ایراد مجازات اسلامی که در خرداد ۱۳۹۲ به اجرا در آمد با کمی تغییر در مقررات مربوط به محاربه تعریف آن را فقط شامل کسانی می داند که دست به اسلحه برده اند. عبدالکریم لاهیجی افزود: «مسئولان قوه قضاییه هرگز ادعا نکرده اند که آقای خسروی سوادجانی از اسلحه استفاده کرده است. بنابراین، تنها می توان نتیجه گیری کرد که آقای خسروی سوادجانی قربانی محاکمه به شدت ناعادلانه زیر نفوذ سازمان های اطلاعاتی و امنیتی شده است.»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر اعلام می کند که از آغاز سال ۲۰۱۴ در مجموع بیش از ۳۰۰ اعدام مورد تایید رسمی و نیز مخفی در ایران انجام شده است. این فدراسیون مخالفت قاطع خود را با مجازات اعدام برای تمام جرایم و در تمام شرایط تکرار می کند چون آن را رفتاری غیرانسانی و نقض حق انکارناپذیر زندگی می داند.

برای اطلاعات بیشتر:فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر: FIDH: Arthur Manet/ Audrey Couprie: press@fidh.org
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر): LDDHI: lddhi@fidh.org