شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه تونی ابوت، نخست وزیر دولت محافظه کار استرالیا در راه سفرش به واشنگتن دی . سی پایتخت ایالات متحده آمریکا برای ملاقات و انجام مذاکراتی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اتاوا توقف کرد.

نخست وزیر استرالیا در این توقف و سفر یک روزه به کانادا در فرودگاه اتاوا مورد استقبال استفن هارپر قرار گرفت. رهبران دو کشور مذاکرات فشرده ای هم بعد ازظهر دوشنبه با هم داشتند و پس از آن به طور مشترک در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.
هارپر و ابوت ضمن تاکید بر روابط حسنه میان دوکشور به تحسین یکدیگر در مورد سیاست های مشابه کانادا و استرالیا در باره گرمایش جهانی پرداختند. این دو نخست وزیر هر دو با فشار آمریکا و دیگر کشورهای جهان در زمینه مبارزه با گرمایش زمین و کاهش گاز کربن مخالف هستند. استفن هارپر از زمانی که کانادا را از توافقنامه کیوتو، که بین کشورهای جهان برای کاهش میزان گاز کربن به امضاء رسیده، خارج کرده مکررا گفته است هیچ کشوری نمی تواند با تغییرات جوی بدون دادن هزینه های گزاف اقتصادی مبارزه کند.
نخست وزیر کانادا از جمله معتقد است افزایش مالیات تولید گاز کربن نتیجه اش جلوگیری از ایجاد اشتغال به وسیله شرکت های بزرگ است. استرالیا هم با رهبری محافظه کاران همین سیاست را در پیش گرفته است. نخست وزیر استرالیا بعد از توقف یک روزه خود در اتاوا به واشنگتن رفت.

abott--harper