انتخابات انتاریو ۲۰۱۴
ONTARIO VOTES 2014


رای دادن مسئولیت شهروندی ما است

Cover-1494

امروز پنجشنبه ۱۲ جون میلیونها انتاریویی به پای صندوق های رای رفته تا با آرای خود ۱۰۷ نماینده مجلس چهل و یکم و دولت آینده خود را انتخاب کنند. مبارزات انتخاباتی احزاب به پایان رسید و حالا این تک تک مردم هستند که با رای خود، حرف آخر را می زنند. رهبران سه حزب لیبرال، محافظه کاران پیشرو و ان دی پی در طول چند هفته گذشته برنامه های خود را برای آینده دور و نزدیک انتاریو از طریق رسانه ها به شکل های مختلف عرضه کردند. حزب سبز هم حزب چهارمی است که در تلاش فرستادن اولین کاندیداهای خود به مجلس است. رقابت اصلی اما میان حزب لیبرال به رهبری کاتلین وین و محافظه کاران به رهبری تیم هوداک است. انتخابات همیشه اهمیت داشته و خواهد داشت اما انتخابات امروز شاید یکی از حساس ترین و سرنوشت سازترین انتخاباتی باشد که در تاریخ سیاسی انتاریو و کانادا برگزار می شود.
در پنج شماره گذشته شهروند تلاش کرده که با اختصاص دادن قسمتی از صفحات خود به این امر مهم بپردازد. اگر دنبال کرده باشید، حتما به نسبت زیادی با همه آنچه در این انتخابات مطرح است، آشنا شده اید. امروز تصمیم و رای شما در هر نقطه از تورنتو یا انتاریو هستید، بخشی مهم از تصمیم و اراده عموم مردم است که سرنوشت دست کم چهار سال آینده جایی راکه در آن زندگی می کنید، رقم می زند. در دراز مدت هم رای شما و مردم تعیین کننده است. رای دادن تنها حق یک شهروند نیست، امتیازی است که به هر شهروندی داده شده و استفاده درست از این امتیاز مسئولیت هم دارد. اگر هنوز رای نداده اید، به شعبه اخذ آرایی که با توجه به محل سکونت شما تعیین شده بروید و به مسئولیت خود عمل کنید و این بسیار مهم است که با چشمان باز و سنجیده از رای با ارزش خود استفاده کنید.

تورنتو استار لیبرال و گلوب اند میل محافظه کار شدند

دو روزنامه ی تورنتو استار ـ پرتیراژترین و پرخواننده ترین نشریه تورنتو، انتاریو و کانادا و گلوب اند میل ـ روزنامه پر مخاطب سراسری کانادا ـ در روزهای اخیر مواضع خود را در مورد دو رقیب اصلی انتخابات امروز اعلام کرده اند. این رسم و سنتی رایج است. در مورد تاثیر این گونه پشتیبانی ها دو نظر مختلف وجود دارد. گروهی بر این باورند که مواضع و نظر مستقیم نشریات در تصمیم نهایی رای دهندگان اثری نمی گذارد و شماری هم می گویند به خاطر اعتبار و با توجه به قوت دلایل و استدلالی که شورای سردبیری نشریات و رسانه ها برای حمایت خود از این یا آن حزب ارائه می دهند، می تواند به درجاتی بر تصمیم گیری و آرای مردم اثر بگذارد. بر این اساس منطق و دلایل تورنتو استار که کاتلین وین را شایسته نخست وزیری انتاریو و حزب لیبرال را گزینه بهتری می داند از آنچه گلوب اند میل به عنوان دلایل حمایتش از تیم هوداک آورده، به مراتب قابل قبول تر است و با واقعیات آنچه در طول شانزده ماهی که کاتلین وین با کابینه متفاوت خود از کابینه دالتون مک گینتی، انجام داده و برنامه و پلاتفرمی که ارائه کرده همخوانی دارد.

wynne--toronto-star
شورای سردبیری تورنتو استار درباره حمایتش از کاتلین وین مهمتر از هر چیز به توانمندی، مهارت ها و تجارب سیاسی و صداقت وی تکیه کرده و نوشته است (نقل به مضمون) در ۱۶ ماه گذشته که کاتلین وین به رهبری حزب لیبرال و نخست وزیری انتاریو رسیده به شکلی متفاوت از دالتون مگ گینتی اشتباهات و لغزش های دولت را در زمان او پذیرفت (و بارها درباره آنچه گذشته پوزش خواسته) و از اینها مهمتر این که با کابینه خود شیوه و راهی متفاوت برای گرداندن امور در پیش گرفته است.
کاتلین وین برای اصلاح قانون بازنشستگی، حل مشکل و گره کور حمل و نقل عمومی و تردد در مترو تورنتو، برای توسعه، اکتشاف و بهره برداری از منابع انتاریوی شمالی و بسیاری دیگر از مسائل و امور انتاریو از برنامه های پیشرفته سخن می گوید. در مقابل تیم هوداک با برنامه یک میلیون شغل برای انتاریو که به امضای او تبدیل شده، به میان آمده، فانتزی که اقتصاددانان چپ و راست به آن می خندند. تورنتو استار در انتخابات ۲۰۱۱ هم از لیبرال ها پشتیبانی کرده بوده است.
گلوب اند میل در حمایت خود از تیم هوداک به خاطر موضع گیری قاطع هوداک برای رفع کسری بودجه با ثابت نگه داشتنن میزان حداقل دستمزدها ( و حتما اخراج یکصد هزار تن از کارکنان دولت) تحسین کرده و یادآور شده به خاطر حمایت اتحادیه ها از خانم کاتلین وین، لیبرال ها اگر به حکومت برسند نمی توانند در بستن قراردادهای تازه با این اتحادیه با قاطعیت عمل کنند و قدرت چانه زنی ندارند. لیبرال ها با این اوصاف در تاریخی که اعلام کرده اند، موفق به رفع کسری بودجه نخواهند شد و بعد این پرسش را مطرح می کند که آیا محافظه کاران بهترین گزینه هستند و خود پاسخ می دهد «نه آنها با این امر و موقعیت فاصله بسیار دارند.» اما از میان یک حزب لیبرال خسته و از نفس افتاده و محافظه کاران با انرژی تازه، دومی بدیل و گزینه بهتری برای حکومت هستند. گلوب اند میل از برنامه یک میلیون شغل هوداک دفاع کرده و خطاب به مردم می گوید که می شود به عنوان یک حکومت اقلیت به تیم هوداک و محافظه کاران شانس تشکیل دولت را داد.
گلوب اند میل در انتخابات ۲۰۱۱ از لیبرال ها حمایت کرده بوده است.

مروری بر پنج دوره اخیر انتخابات انتاریو

مرور تجارب گذشته، می تواند کمک کند که امروز تصمیم درست تری بگیریم.
در انتخابات ۲۰۱۱، انتخابات دوره پیش، لیبرال ها به رهبری دالتون مک گینتی نتوانستند پیروزی های دو دوره قبل از آن را تکرار کنند. در این انتخابات به خاطر نارضایتی های گسترده مردم از سیاست های دولت لیبرال مک گینتی، آنها ۵۳ کرسی، یک کرسی کمتر از تعدادی که برای تشکیل دولت اکثریت در مجلس که ۱۰۷ کرسی دارد، به دست آوردند. آنها ۱۷ کرسی خود را از دست دادند. از همین جا بحران رهبری در حزب لیبرال شروع شد که نهایتا به استعفای مک گینتی ختم شد. محافظه کاران به ۳۷ کرسی و ان دی پی به ۱۷ کرسی رسید. هر دوی این احزاب بر کرسی خود با هزینه لیبرال ها افزودند.
***

کاتلین وین، دالتون مک گینتی ، مایک هریس و باب ری نخست وزیران انتاریو در دو دهه اخیر

کاتلین وین، دالتون مک گینتی ، مایک هریس و باب ری نخست وزیران انتاریو در دو دهه اخیر

در انتخابات ۲۰۰۷ لیبرال ها پیروزی خود را برای دوره دوم تکرار کردند. آنها تنها یک کرسی خود را از دست دادند و با ۷۱ کرسی بار دیگر به حکومت اکثریت رسیدند. هنوز بحران اقتصادی جهانی ۲۰۰۸ از راه نرسیده بود و لیبرال ها که در انتخابات ۲۰۰۳ به هشت سال حکومت دست راستی محافظه کاران خاتمه داده بودند، خیلی موفق عمل کردند. در این انتخابات هم انتاریو شاهد دنباله افول محافظه کاران شد. آنها با این وجود با افزودن دو کرسی، تعداد نمایندگانشان را در مجلس به ۲۶ نفر رساندند. این تعداد هنوز از تعداد کرسی های لیبرال ها بسیار کمتر بود. ان دی پی توانست ۱۰ کرسی به دست آورد و کمی حضور خود را بعد از شکست باب رای در انتخابات ۱۹۹۵ پررنگ تر کنند.
***
انتخابات ۲۰۰۳ نقطه عطفی در صف بندی احزاب سیاسی در انتاریو بود. در این انتخابات مردم که از دست حکومت محافظه کاران به شدت ناخرسند بودند، به کلی میدان را به لیبرال ها به رهبری دالتون مک گینتی سپردند و با پشتیبانی گسترده از حزب لیبرال به هشت سال حکومت محافظه کاران پایان دادند. لیبرال ها با جهشی چشمگیر با ۷۲ کرسی با قاطعیت به حکومت اکثریت رسیدند. تعداد کرسی های محافظه کاران در مجلس از ۸۲ کرسی سال ۱۹۹۵ و ۵۹ کرسی ۱۹۹۹ به ۳۷ کاهش یافت و این شروع افول محافظه کاران بود. ان دی پی هم زیر فشار موج حمایت از لیبرال ها دو کرسی خود را از دست داد و تنها ۷ کاندیدایشان به مجلس راه یافتند. از این انتخابات به بعد اقتدار چند ساله لیبرال ها در صحنه سیاسی انتاریو شروع شد. لیبرال ها از سه دوره حکومتشان برای جبران سیاست های محافظه کاران و صدماتی که بوِیژه به خدمات رفاهی و عمومی زده بود، خوب استفاده کردند تا سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که به خاطر منافع سیاسی خود به چند حرکت اشتباه و از جمله جابجایی مکان احداث دو نیروگاه انتاریو بدون در نظر گرفتن ملاحظات کارشناسی دست زدند. اثرات این لغزش بزرگ هنوز دامن لیبرال ها را رها نکرده است. چنانکه در مبارزات انتخاباتی این دوره همچنان شاهد آن در تلاش های کاتلین وین برای رسیدن به قدرت بوده و هستیم.
***
در انتخابات ۱۹۹۹ ما شاهد شروع افول محافظه کاران بودیم. آنها به خاطر سیاست های اجرای شان کم کم مقبولیت خود را از دست داده بودند و در این انتخابات از ۸۲ کرسی به ۵۹ کرسی رسیدند. بازهم توانستند دولت اکثریت تشکیل بدهند اما به قدرت انتخابات سال ۱۹۹۵ نبود. لیبرال ها کم کم به جایگاه سنتی خود در انتاریو نزدیک شدند و در این انتخابات با مقبولیت قابل رویت خود تعداد کرسی هایشان به ۳۵ رسید. ان دی پی هنوز از صدمات دوره باب ری دور نشده بود و تنها ۹ کرسی به دست آورد. این انتخابات به وضوح نشانه های شروع قدرت گیری لیبرال ها مشهود شد.
***
درانتخابات ۱۹۹۵ محافظه کاران با پلاتفرمی که به Common Sense Revolution مشهور است، به اولین حکومت ان دی پی در انتاریو پایان دادند و باب ری، رهبر این حزب را وادار به پذیرش شکست سختی کردند. محافظه کاران ۸۲ کرسی مجلس را به دست آوردند. ان دی پی با از دست دادن ۵۷ کرسی از ۷۴ کرسی که در مجلس داشت، شکست فاحشی خورد به گونه ای که تا به امروز هم هنوز حزب سوم انتاریوست. لیبرال ها در این انتخابات به رهبری لین مک لود ۳۶ کرسی به دست آورد. آنها هم شش کرسی از دست دادند. مردم به کلی از احزاب چپ یا متمایل به چپ ناامید شده بودند و به همین خاطر حکومت را به محافظه کاران سپردند. مخصوصا اینکه دولت باب ری صدمات اقتصادی زیادی به انتاریو زده بود.

مردم انتاریو: تیم هوداک شانس به قدرت رسیدن را ندارد

tim-hudak-kathleen-wynne

روز سه شنبه گذشته، سوم ماه جون تنها مناظره تلویزیونی رهبران احزاب لیبرال، محافظه کار و ان دی پی برگزار شد. در مورد آنچه در این مناظره گذشت و موضوعاتی که مورد بحث و کشمکش کاتلین وین، آندریا هوروات و تیم هوداک قرار گرفت، در شماره پیش شهروند نوشتیم. این مناظره برنده ای محسوس نداشت. عمده آن چیزی که جلب نظر کرد حملات هوداک و هوروات و انتقاد آنها از کاتلین وین درباره جنجال جابجایی محل احداث دو نیروگاه انتاریو بود که گفته شده در طول ۱۰ سال آینده یک میلیارد دلار به اقتصاد انتاریو صدمه می زند. کاتلین وین هم مثل آنچه در تمام طول ۱۶ ماه صدراتش کرده، این اشتباه و لغزش دولت لیبرال تحت رهبری دالتون مک گینتی را قبول کرد.
به دنبال این مناظره سی بی سی در سایت خود نظرسنجی درباره این مناظره انجام داده است. نتایج این نظرسنجی حاکی بر آن است که مردم انتاریو تیم هوداک را برنده این مناظره می دانند، اما پاسخ آنها به پرسش دیگری که آیا تیم هوداک و محافظه کاران شانس رسیدن به قدرت حکومتی را دارند، منفی بوده است و اکثریت شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که تیم هوداک و محافظه کاران حتی به دولت اقلیت هم دست نخواهند یافت.

کاتلین وین: هر رای به ان دی پی، به نفع تیم هوداک است

ontario-liberal-2014-attack-ad

رهبر حزب لیبرال در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی، زمانی که گروهی موضوع «رای استراتژیک» را در بعضی از حوزه های انتخاباتی مطرح کرده اند، در سخنرانی ها و آخرین پیام های خود خطاب به مردم انتاریو و به ویژه طرفداران ناراضی ان دی پی و اعضای رادیکال تر این حزب گفته است در روز پنجشنبه و در این دوره از انتخابات که احتمال و خطر بر سر کار آمدن محافظه کاران به رهبری تیم هوداک وجود دارد، رای استراژیک و دادن رای به کاندیداهای ان دی پی که در نهایت قادر به تشکیل دولت نخواهد شد، تلف کردن آرای کسانی است که خواستار ادامه کارهایی هستند که حزب لیبرال برای بهبود زندگی مردم انتاریو شروع کرده است.
کاتلین وین در سخنرانی های خود توضیح داده است آنچه ما در زمینه های مختلف شروع کرده ایم و در دراز مدت سبب شکوفایی اقتصاد انتاریو و ثبات و آینده ای بهتر برای مردم انتاریو خواهد شد، با به قدرت رسیدن محافظه کاران و با برنامه هایی که آنها دارند، بر باد می رود و در دورانی که ما هنوز بطور کامل از بحران اقتصادی گذر نکرده ایم این ریسک بزرگی است بنابراین «هر رای به ان دی پی تنها به تیم هوداک و محافظه کاران کمک می کند که به قدرت نزدیک تر شوند.»
در حالی که در نظرسنجی ها دو حزب اصلی رقیب، لیبرال ها و محافظه کاران شانه به شانه هستند اما گروهی اظهار امیدواری کرده اند که با حمایت هایی که از کاتلین وین از سوی اتحادیه های انتاریو، بعضی از رسانه و انجمن های حرفه ای انتاریو شده و انتقادهایی که اقتصاددانان از طرح یک میلیون شغل تیم هوداک کرده اند، در نهایت لیبرال ها دوباره به قدرت برسند.

نگرانی از همزمانی افتتاحیه جام جهانی و روز رای گیری

election-football

امروز، پنجشنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب رای گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس چهل و یکم و دولت انتاریو انجام می شود، اما رهبران و مقامات احزاب سیاسی انتاریو به خاطر همزمانی افتتاحیه جام جهانی برزیل در ساعت ۴ بعدازظهر با انتخابات، اظهار نگرانی کرده اند. ساعت ۴ بعدازظهر معمولا زمانی است که مردم از کار روزانه فارغ شده و برای دادن رای به مراکز رای گیری می روند و اوج شلوغی شعبه های رای گیری است. از چند روز پیش این نگرانی به وجود آمده که همزمانی این دو رویداد بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد. در انتخاباتی که ممکن است یک کرسی نتیجه نهایی انتخابات را به نفع این یا آن حزب تغییر بدهد، این نگرانی منطقی است. از چند روز پیش که توجه به این موضوع بیشتر شده، بویژه در بعضی از حوزه های رای گیری که علاقمندان به فوتبال شامل گروه قابل توجه ای از مردم می شود، کاندیداهای احزاب مختلف در صدد پیدا کردن راهکاری برای رفع نگرانی خود افتاده اند. از جمله بعضی از کاندیداهای ایتالیایی و پرتغالی تبار از طرفداران خود خواسته اند پیش از اینکه به تماشای مسابقه برزیل و کرواسی بنشینند، آرای خود را در صندوق بیندازند. این کاندیداها برای ترغیب مردم به اینکار دست به تبلیغ در رسانه های اقلیت ها و همینطور رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک هم زده اند. از جمله کریستینا مارتینز، کاندیدای حزب لیبرال در حوزه انتخاباتی داونپورت در روزنامه های پرتغالی زبان در این باره آگهی کرده و در این آگهی از طرفداران خود خواسته رای دادن را فراموش نکنند. مسابقات فوتبال به گونه ای است که بعد از اتمام آن به دلایل مختلف تماشاگرانش را از شرکت در تقریبا هر کار دیگری باز می دارد. سی بی سی در سایت خود در ارتباط با این موضوع نظرسنجی انجام داده که نتایج آن نشان می دهد ۶۹۸۵ نفر، بیش از ۸۸ درصد در پاسخ به این پرسش که آیا امروز در رای گیری شرکت می کنید، پاسخ مثبت داده اند و ۱۱۲۵ نفر، کمی بیش از ۱۳ درصد جوابشان به این سئوال منفی بوده است.

هوروات، ائتلاف با محافظه کاران را بی اساس خواند

آندریا هوروات، رهبر ان دی پی روز سه شنبه همین هفته در یکی از سخنرانی های خود در مورد اتهامی که لیبرال ها علیه وی مبنی بر ائتلاف ان دی پی با محافظه کاران در صورت به اقلیت رسیدن آنها مطرح کرده اند، توضیحاتی داد. هوروات در توضیحات خود چنین اتئلافی را از اساس بی معنی و غیرممکن خواند و آن را با تاکید رد کرد.
لیبرال ها این موضوع را از جریان یک پانل تلویزیونی از سخنان مایکل پرو، کاندیدای ان دی پی در مقابل کریستین الیوت، نماینده کنونی محافظه کار مجلس انتاریو و اریک هاسکینز کاندیدای خود گرفته بودند. او در پاسخی درباره احتمال ائتلاف ان دی پی با محافظه کاران چنین ظنی را به وجود آورده بود. بعد از این پانل تلویزیونی کاتلین وین عنوان کرد که آندریا هوروات هیچگاه ائتلاف با محافظه کاران را رد نکرده است. در همه حال هوروات در سخنرانی روز سه شنبه خود این ظن و احتمال را بی معنی و بی اساس خواند تا این شبهه را برطرف کند.