Mohammad-Rahimian

ویلیام هاروی پزشک و زیست شناس انگلیسی برای اولین بار دستگاه گردش خون را کشف کرد. وی در ایتالیا تحصیل کرده بود و در کتاب خود راجع به گردش خون نوشت که با دلایل قاطع ثابت کرد که خون در بدن انسان دایم در حال گردش است. سالها طول کشید تا در سال ۱۹۰۰، کارل لنداشتایز گروه های خونی را شناسایی و جایزه نوبل را از آن خود کند. ۳۷ سال بعد از آن ، نخستین بانک خون در شیکاگو تاسیس شد.
در ایران به طور رسمی سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ با هدف سامان دادن به وضع خون رسانی در ایران شروع به کار کرد و سالروز تاسیس این سازمان روز اهدای خون نام گرفت.
خون با ارزش ترین هدیه ای است که هر کسی می تواند به فرد دیگری بدهد ـ در واقع اهدای زندگی است ـ تصمیم برای اهدای خونتان می تواند یک و یا چندین زندگی را نجات دهد، درصورتی که بتوان مواد متشکله اش ـ گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت ـ را از هم جدا کرد، که هر یک از اینها به صورت جداگانه برای افرادی با بیمارهای خاص استفاده می شود.
طبق آخرین دستاوردهای پژوهشگران منفعت اهدای خون بر سلامت قلب تاکید شده است. شخصی که خون اهدا کرده است در مقایسه با اشخاص دیگر کمتر دچار سکته قلبی، بیماری دیابت و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.
نتایج یک بررسی ویژه محققان آلمانی نیز نشان می دهد که اهدای خون، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد چاق کاهش می دهد.
خون سالم منجر به حفظ زندگی افراد می شود و سلامتی را افزایش می دهد، افراد زیر به انتقال خون نیازمندند :
ـ زنانی که مشکلات بارداری مانند تخمک گذاری خارج از رحم و خونریزی های قبل ، در زمان بارداری یا پس از زایمان دارند.
ـ کودکانی که از کم خونی شدید رنج می برند که اغلب در نتیجه بیماری مالاریا یا سوء تغذیه پدید می آید.
ـ افرادی با آسیب های شدید ناشی از تصادفات
ـ و بسیاری از بیماران سرطانی و تحت جراحی
همچنین انتقال خون به صورت دایمی، برای افرادی که بیماری تالاسمی و کم خونی دارند مورد نیاز است که محصولات خونی مورد نیاز افراد هموفیلی را تامین می کند.
به ذخایر خون برای مصارف دایمی، همواره نیاز است، زیرا خون را تنها برای مدت محدودی پیش از استفاده می توان ذخیره کرد. اهدای پیوسته ی تعداد کافی از افراد سالم، خون موردنیاز در دسترس، در هر جا و در هر زمان ممکن را تضمین می کند.

نتایج مطالعه دیگری در فنلاند نیز تایید می کند، مردانی که خون اهدا می کنند ۸۸ درصد کمتر از دیگران دچار حمله قلبی می شوند. اما چگونه؟ با اهدای خون، خون رقیق تر و فشار آن کمتر می شود در نتیجه قلب راحت تر خون را پمپاژ می کند. اهدای یک واحد خون میزان آهن آن را کاهش می دهد. اگر چه آهن ماده معدنی لازم است و در اکسیژن رسانی خون نقش مهمی دارد اما بالا بودن میزان آن ممکن است باعث مسمومیت شود.
بیمه های تکمیلی، ابتدایی ترین پوشش های مورد نیاز در خصوص دارو برای افرادی که بیماری تالاسمی و کم خونی دارند را در اختیار بیمه شده قرار می دهد این بیمه به شکل های مختلف فردی و گروهی با تنوع پوشش، درصد مشارکت جهت فرد بیمه شده قابل اختیار است.
نقش بیمه در این میان، مانند همیشه کنترل ثبات وضعیت مالی فرد بیمار است. اشخاصی که به دلایل شغلی با عفونت خون در رابطه هستند می توانند در این زمینه، بیمه ای داشته باشند. برای مثال کسانی که در آزمایشگاه کار می کنند و یا دندانپزشکان، پرستاران، آرایشگران و قصابان با داشتن چنین بیمه ای، نگرانی های مالی بیماری حاصل از شغلشان را از بین می برند. اگر واقع بین باشیم بیمه در تمام مراحل زندگی می تواند آرامش بخش بوده و به این طریق بار بزرگ مالی را در اتفاقات پیش بینی نشده از جمله تصادفات، بیماری ها و ناتوانی جسمی برطرف نماید. اگر تا به حال به آن فکر نکرده ایم امروز که سلامت هستیم زمان آن است.
اقتباس : سازمان بهداشت جهانی
* مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.
پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com تماس بگیرید.

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ است.