Mohammad-Rahimianبا توجه به آمار ناقص ثبت احوال از تعداد ایرانیان خارج از کشور شواهد نشان از وجود بیش از ۶ میلیون ایرانی در سایر کشورهای جهان دارد و این روند روزبه روز در حال افزایش است. این که چرا هر روز بر دایره شمول مهاجران افزوده می شود خود دلایل مختلفی دارد و تحت تاثیر عواملی همچون جنگ، آزار دینی و تجارت های بین المللی و…. صورت گرفته است

.

اغلب مهاجران اعلام می کنند پس از سال ها زندگی در سرزمین جدید همیشه در رویای کشور مادری شان بسر می برند. اگر از مسایل روحی و کاری مهاجران صرف نظرکنیم به جایی می رسیم به نام امنیت آینده که آنهم در پیچ و خم مشغله های کاری فراموش می شود.

امروز به نکته درخور توجهی برخورد کردیم. از هر ۱۲۵ دانش آموز المپیادی  ایران ۹۰ نفر در دانشگاه های آمریکا تحصیل می کنند. از هر ۹۶ دانشجوی اعزامی به خارج از کشور، تنها ۳۰ نفر به ایران باز می گردند.

تعداد زیادی از مهاجران مقیم آمریکا هستند. همچنین نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از استادان دانشگاه در امریکا ایرانی هستند و بر اساس آمارها با سوادترین اقلیت ها در جامعه آمریکا ایرانیان هستند. مهاجرت در قشر جوان، امروزه برمی گردد به اوضاع سیاسی اجتماعی و فرهنگی ایران که زندگی را دشوار می کند، نبودن امکانات و فقر دانشگاه های ایران و عدم ارتباط با دنیای علمی در سطح بین المللی و بالاخره مسایل اقتصادی و درآمد

.

باید گفت پدیده فرار مغزها با مهاجرت تفاوت دارد، چرا که مهاجرت زمانی است که رابطه بین مهاجر و کشور مبدا قطع نشود.

کشورهایی مثل چین، هند، کره جنوبی و برخی از کشورهای مهاجرنشین همواره با حفظ ارتباط با کشور مادر، مشارکت فعالی در توسعه صنعتی و علمی دارند. آنچه در ایران می گذرد فرار مغزهاست، نه مهاجرت. در نتیجه مشارکتی که این نیرو در توسعه آینده ایران می تواند داشته باشند به وجود نمی آید. هر چه امید به آینده بیشتر باشد، میزان مهاجرت تقلیل پیدا می کند، افراد معمولن جذب کشورهایی می شوند که از لحاظ جذابیت و امید به آینده روشن، اطمینان بیشتر داشته باشند. کانادا سرزمین تحقق آرزوهاست. میدانی است که با آغوش باز برای تاختن نسل جوان آماده است. جوانان از سراسر دنیا به امید آینده ای بهتر به اینجا پا می نهند و در نهایت تلاش کنندگان، برنده اند. به عنوان پدر و مادرانی اندیشمند، باید به نسلی که بر حسب سنشان، فقط تمرکز به درس و کار دارند یادآوری کنیم که آنان باید به آینده جسمشان نیز توجه کنند. بهتر است به آنان اطلاعاتی پیرامون حفظ شرایط مالی شان در زمان بیماری و یا عدم توانایی کار بدهیم. آنان باید به لزوم طرح و برنامه ریزی مالی شان واقف باشند در اینجا نکته ای که فکر می کنیم باید به آن اشاره ای شود این است که مهاجران تا چه حد به قوانین مکانی که درآن زندگی می کنند واقفند.

شما تا چه میزان به آنچه در زمینه های گوناگون امضا می کنید آگاهی دارید؟ اگر بیمه ای برای روزهای بیکاری، بیماری و یا عمرتان اخذ می کنید آیا جزییات آن به شما توضیح داده شده؟ آیا از لزوم دانستن بندهای آنچه به عنوان قیمت کمتر و بدون نیاز به آزمایشات پزشکی گرفته اید مطلعید؟

برای روزهای سالمندی و یا بیماری تان، از جهت مالی چه برنامه ای تنظیم کرده اید؟ آیا شماکه همسر دارید به بیمه همسرتان وابسته هستید؟ از همه مهمتر، آیا شما از مفاد بیمه تان و یا بیمه همسرتان به خوبی اطلاع دارید؟

آیا می دانید برای به روز شدن اطلاعات و پوشش بیمه تان بهتر است با مشاور مالی و بیمه خود در تماس باشید .

* مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیلnews@insufin.comمطرح کنید.

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا به شماره ثبت ۲۰۶۵۸۱۷ است.