شهروند ـ علی شریفیان: روز سه شنبه گرگ ریک فورد، وزیر منابع طبیعی دولت محافظه کار فدرال در یک کنفرانس خبری اعلام کرد دولت احداث خط لوله انتقال نفت بین برودرین آلبرتا و کیتی مات بی سی را با رعایت ۲۰۹ شرطی که هئیت انرژی ملی کانادا برای اجرایی کردن طرح مطرح کرده، تصویب کرده است.

اعلام این خبر بلافاصله با عکس العمل های زیادی روبرو شد. توماس مولکر، رهبر ان دی پی احداث این خط لوله را «دیوانگی محض» خواند. هم او و هم جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال اعلام کردند در صورتی که در انتخابات سال ۲۰۱۵ به قدرت برسند اجرای این پروژه را لغو خواهند کرد.

رئیس شورای اقوام بومی بریتیش کلمبیا، الیزابت می، رهبر حزب سبز و نماینده مجلس و گروه های فعال در زمینه حفظ محیط زیست مخالف خود را با احداث این خط لوله نفت که قرار است نفت تولیدی آلبرتا را به بندر کیتی مات برساند تا از آنجا به بازار های جهانی و بویژه بازار آسیای چنوب شرقی و چین صادر شود، اعلام کردند. پیش از این مردم شهرک ساحلی کیتی مات در یک رفراندم که چندی پیش برگزار شد، مخالفت خود را با آمدن این خط لوله به شهرک خود اعلام کرده اند. توماس مولکر، رهبر ان دی پی بعد از اعلام مخالفت خود توضیح داد که نمایندگان محافظه کار مجلس از بی سی باید به این اقدام نادرست پاسخ بدهند، اما می بینیم که همه آنها پنهان شده اند.

ال موناکو، دبیرکل و مدیرعامل Enbridgeشرکتی که مجری طرح است، در تله کنفرانسی خطاب به خبرنگاران رسانه ها گفت منافع این خط لوله روشن و واضح است، اما باید باید روی متقاعد کردن کردن مردم کار فراوانی انجام دهیم. کریستی کلارک، نخست وزیر بی سی از زمانی که طرح احداث Northern Gateway مطرح شده پنج شرط را برای همکاری و موافقت دولت خود برای عملی شدن آن مطرح کرده است. یکی از عمده ترین شرط ها ملاحظات مربوط به جلوگیری از صدمات زیست محیطی اجرای این طرح است. مری پولاک، وزیر حفظ محیط زیست بی سی در عکس العمل به خبر تصویب احداث این خط لوله گفته است که شرایط دولت ما عوض نشده است. اقوام بومی بی سی به کلی با احداث این خط لوله مخالفند.

pipeline