شهروند ـ روز جمعه ۲۰ جون ۲۰۱۴ سی و ششمین جشن سالانه انجمن رسانه های قومی کانادا (Canadian Ethnic Media Association ( با اهدای جوایز به برترین نامزدها در هفت رشته هنری طی مراسم ویژه ای برگزار شد.
در این مراسم مهمانانی چون: جان توری و کارن استینتز (نامزدهای شهرداری آینده تورنتو) تد اپیتز (نماینده اتوبیکوک در مجلس)، جو فیورتی (ستون نویس تورنتو استار)، چارلز فالزون(رییس مدرسه فیلم و تلویزیون رایرسون) و تنی چند از مسئولان و مدیران و هنرمندانی از شهرهای کلگری و اتاوا حضور داشتند و جوایز بهترین ها در هفت رشته به برندگان اهدا شد.
عارف محمدی کارگردان مستند “بازمانده ای از ماگادان” نیز برنده بهترین مستند تلویزیونی امسال بود که پس از معرفی او توسط تام هنفر (رییس کانون خبرنگاران آزادی بیان کانادا)، با ایراد سخنانی کوتاه جایزه خود را به زنده یاد دکتر عطا صفوی که این فیلم شرح حال زندگی پر فراز و نشیب او از کودکی تا زندانی شدن و کار اجباری در اردوگاه های کار در سیبری است، اهدا کرد.

Aref-S
کیومرث رضوانی فر نیز به عنوان رییس کنونی انجمن رسانه های قومی کانادا پیام همکاران خود در انجمن را بیان کرد. بسیاری از حاضران که فقط بخش های کوتاهی از فیلم بازمانده ای از ماگادان را دیده بودند تحت تاثیر داستان زندگی دکتر صفوی قرارگرفته و به دنبال تماشای کامل فیلم بودند.
عارف محمدی متولد تهران، لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد کرج، دوره های کارگردانی و تدوین را گذرانده و دستیار در تئاتر و سینمای حرفه ای از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ بوده. فیلم های کوتاه او : ما هیچ، ما نگاه، آشغال، “انسان و خورشید” و “آن شب سرد زمستان” است.
عارف محمدی در سال ۱۹۹۵ به آلمان مهاجرت کرد و در سال ۱۹۹۹به کانادا آمد. او بنیانگزار گروه فرهنگی و هنری موج نو در سال ۲۰۰۳ است که این گروه برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندانی چون جعفر والی، مهین اسکویی، رضا ژیان و بهروز وثوقی و کارگاه فیلمسازی با اصغر فرهادی اولین کارگردان برنده جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد.
عارف محمدی از سال ۲۰۰۱ با نشریات فارسی زبان تورنتو همکاری کرده و سالهاست که همکاری اش را با شهروند ادامه داده است. برنامه های تلویزیونی او با نام های “فیلم و سینما” در شبکه ITC در آمریکای شمالی و “جهان سینما” در شبکه امید ایران نظر علاقمندان سینما را به خود جلب کرده است.
مجموعه گفتگوهای عارف با سینماگران مطرح ایران که حاصل ۱۳ سال تلاش او بوده سال گذشته در قالب یک کتاب به نام سینمای ایران: امروز ـ دیروز در ایران به چاپ رسید و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال روبرو شد.
عارف محمدی برای مجموعه فعالیت های هنری اش در کانادا، از سوی شورای ملی مطبوعات قومی مورد تقدیر قرار گرفت و تقدیرنامه اش را از دست فرماندار کل انتاریو در نوامبر ۲۰۱۳ دریافت کرد. او برای این فیلم همچنین از سوی شهرداری مارکهام، شورای شهر ریچموندهیل و جشنواره تیرگان مورد تقدیر قرار گرفت

aref-mohammadi.

محمدی فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی از کالج جورج براون است و سه مستند در خارج از کشور تهیه کرده که اولی به نام اتوبوس درباره اولین زن راننده اتوبوس در ایران و دومی به نام افق های روشن در باره اولین مکانیک زن در ایران به درخواست کالج جورج براون در تورنتو به آرشیو مطالعاتی رشته های علوم انسانی اهدا شده. “بازمانده ای از ماگادان” سومین مستند اوست که درسه کشور کانادا- ایران و تاجیکستان فیلمبرداری شده.
فیلم “بازمانده ای از ماگادان” محمدی در جشنواره ی نور لس آنجلس در اکتبر ۲۰۱۳ جوایز بهترین مستند و بهترین ایده و داستان را دریافت کرد.
هاک کاچ رییس کنونی اتحادیه تهیه کنندگان آمریکا و رییس سابق آکادمی اسکار که در روز مراسم اهدای جوایز برندگان فستیوال فیلم نور در لس آنجلس، برای تقدیر از دستاوردهای هنری شهره آغداشلو حضور داشت، پس از تماشای گوشه های کوتاهی از مستند بازمانده ای از ماگادان به هنگام اعلام نام فیلم برای کسب جوایز بهترین مستند و بهترین ایده و داستان، علاقمند به تماشای این مستند شد و پس از اینکه فیلم توسط کارگردان برای او ارسال شد طی پیامی به فیلمساز برای ساخت چنین سوژه تاثیرگذاری به او تبریک گفت و این فیلم را اثری تکان دهنده و خوش ساخت خواند.
این فیلم که تاکنون با استقبال زیادی روبرو بوده به زودی در قالب دی وی دی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
مراسم اهدای جوایز بهترین های سی و ششمین جشن سالانه انجمن رسانه های قومی کانادا که در سالن تئاتر راجرز سنتر و همراه با موسیقی زنده برگزار شد، به طور کامل فیلمبرداری و روز یکشنبه ۲۷ جولای از شبکهOmni tv پخش خواهد شد.