سندیکاها و اتحادیه های کارگری دهها کشور جهان روز دوشنبه، در «هفته اقدام حمل و نقل جاده ای»، همبستگی خود را با کارگران ایران اعلام کردند

 

شهروند ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

سندیکاها و اتحادیه های کارگری دهها کشور جهان روز دوشنبه، در «هفته اقدام حمل و نقل جاده ای»، همبستگی خود را با کارگران ایران اعلام کردند.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، هدف از اعلام «هفته اقدام حمل و نقل جاده ای» را تلاش برای بهبود وضعیت کارگران شاغل در این بخش دانسته است.

درعین حال، قرار است اعضای ۵۳ سندیکا و اتحادیه کارگری از ۴۱ کشور جهان در فاصله روزهای ۱۳ تا ۱۹ اکتبر، ۲۲ تا ۲۸ مهر، همبستگی خود را با کارگران ایرانی اعلام کنند.

به نوشته «وب سایت فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل»، همبستگی با جنبش مستقل کارگری در ایران و بویژه منصور اسانلو، رییس زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در جریان برگزاری سمینار، راهپیمایی و تظاهرات اعضای سندیکاها و اتحادیه های کارگری عضو این فدراسیون ابراز خواهند شد.

اسانلو در مرداد ماه سال گذشته در نزدیکی منزل خود در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

منصور اسانلو به اقدام علیه امنیت ملی متهم و در نتیجه به پنج سال زندان محکوم شده است.

این حکم با اعتراض شدید این فعال کارگری، وکلای مدافع او، سازمان های حقوق بشری و اتحادیه های کارگری در داخل و خارج از ایران مواجه شده است.

«مک اوراتا»، دبیر بخش زمینی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، در مورد « هفته اقدام حمل و نقل جاده ای» گفته است که صدها هزار راننده و کارگر شاغل در این بخش در این هفته، ضمن اقدام برای بهبود وضعیت خود، علیه نقض حقوق کارگران ایران اعتراض خواهند کرد.

 

 

جایزه سولیدر برای سندیکای کارگران شرکت واحد

 

در همین حال قرار است نماینده سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در شصتمین سال تاسیس سازمان غیر دولتی و بین المللی «سولیدر»، جایزه سال ۲۰۰۸ میلادی این نهاد را دریافت کند.

«سولیدر» در سال ۱۹۴۸ میلادی با هدف کمک بین المللی به کارگران جهان تاسیس شد.

این سازمان غیردولتی با کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا و سازمان بین المللی کار، «آی ال او»، همکاری می کند.

سولیدر هر ساله، جایزه «رُز نقره ای» را به افراد و نهادهایی که در راه عدالت اجتماعی، برابری و حقوق کارگران مبارزه و تلاش می کنند، اهدا می کند.

قرار است که مراسم اهدای جوایز امسال، روز پانزدهم اکتبر در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه انجام شود.

در ایران دولت، فعالیت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه را به رسمیت نمی شناسد. در سال های اخیر برخی از اعضای این سندیکا از شرکت واحد اخراج و چند تن دیگر بازداشت و محکمه شده اند.