۹ اکتبر ۲۰۰۸، در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی فدرال در کانادا، کاندیداتوری یک ایرانی از حزب سبز(گرین) در اتاوا حوزه ی اتاوا/ ونیر ـ آقای اکبر مأنوسی

  

شهروند ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

۹ اکتبر ۲۰۰۸، در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی فدرال در کانادا، کاندیداتوری یک ایرانی از حزب سبز(گرین) در اتاوا حوزه ی اتاوا/ ونیر ـ آقای اکبر مأنوسی ـ و ارتباط او با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا از سوی تعدادی از استادان دانشگاه، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی ـ اجتماعی جامعه ی ایرانی  مورد پرسش قرار گرفت. آنها طی نامه ای به خانم الیزابت می رهبر حزب سبز دغدغه های جامعه ی ایرانی را با ایشان در میان گذاشتند.

متن انگلیسی نامه در سایت شهروند پیش از انتخابات منتشر شده و قابل دسترسی است.

ترجمه نامه را در زیر می خوانید:


 

حضور رهبر محترم حزب گرین

خانم الیزابت می


 

غرض از نوشتن این نامه، ابراز گله مندی و نگرانی ما نسبت به کاندیداتوری آقای اکبر مانوسی، از حزب گرین در حوزه اتاوا- ونیر است. با توجه به اینکه حزب گرین پیشینه کاندیداها را به دقت مورد بررسی قرار می دهد، انتخاب این شخص از طرف حزب شما به شدت موجبات حیرت ایرانیان مقیم تورنتو رافراهم  آورده است. سایت حزب گرین، آقای مانوسی را با عناوین " دبیر کل انجمن پژوهشگران ایرانی در کانادا"، " مدیر کل مرکز فرهنگی ایرانیان در اتاوا" و استاد دانشگاه کارلتون معرفی کرده است. اکبر مأنوسی


 

ما ایرانیان مقیم کانادا در لباس استاد دانشگاه، خبرنگار و نویسنده، با تجربه نزدیک به دو دهه کار، تحصیل و زندگی در کانادا تا کنون با نام انجمن پژوشگران ایرانی در کانادا برخورد نکرده ایم. ایرانیان مقیم این کشور تا کنون از زمان تاسیس، نحوه عضو گیری ، حوزه فعالیت و تعهدات آن اطلاع ندارند. از سوی دیگر ایرانیان دل نگرانی خاصی نسبت به مرکز فرهنگی ایرانیان در اوتاوا دارند. زیرا این مرکز ارتباط مستقیم با سفارت جمهوری اسلامی داشته و زیر نظر این سفارت اداره می شود. حدود ۱۰ سال پیش، با تاسیس این مرکز از سوی سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا، خشم بسیاری از ایرانیان کانادا برانگیخته شد، زیرا سفارت ایران بدون کسب اجازه، از نام این مرکز استفاده کرده و مرکزی جدید در راستای اهداف جمهوری اسلامی تاسیس کرد. در پس این واقعه مورخ ۲۱ فوریه سال ۱۹۹۹ گزارشی در روزنامه اوتاوا سان به شرح تاریخچه این مرکز و فعالیت های آن پرداخت.


 

آقای مانوسی که سابقا در مدرسه بیزینس اسپرل(sproll)  به تدریس مشغول بوده، در این مرکز فرهنگی نقش مهمی ایفا می کرده، لیکن وب سایت حزب گرین از او با عنوان مدیر کل این مرکز یاد می کند. البته لازم به تذکر است شخص نامبرده در کنفرانس هایی که سفارت جمهوری اسلامی برگزار می کرده، فعالیت چشم گیری داشته است. بی شک این کاندیدا و افرادی از این قبیل چهره حزب گرین را در اذهان عمومی مخدوش می کنند و همگان را به مسند قضاوت علیه حزب می کشاند. ما همگی معتقدیم معرفی کاندیدایی با پیشینه درخشان، افکار عمومی را نسبت به حزب گرین بیشتر جذب خواهد کرد.

اردتمندان شما (امضا به ترتیب حروف الفبا) :

ـ نسرین الماسی، مدیر تحریریه هفته نامه شهروند( بزرگترین نشریه ایرانی در آمریکای شمالی)

ـ دکتر مینو درایه، استادیار دانشگاه یورک

ـ دکتر امیر حسن پور، عضو هیات علمی دانشگاه تورنتو

ـ دکتر هایده مغیثی، استاد دانشگاه یورک

ـ دکتر شهرزاد مجاب، استاد دانشگاه تورنتو

ـ دکتر عزت مصلی نژاد، از مرکز قربانیان شکنجه کانادا

ـ نیاز سلیمی، مدیر مرکز اندیشه، گفتگو و حقوق بشر ایران در کانادا، مدیر کنگره مسلمانان کانادا

ـ دکتر سعید رهنما، استاد دانشگاه یورک

ـ فرح طاهری، ویراستار هفته نامه شهروند

ـ دکتر فرخ زندی، استاد دانشگاه یورک

ـ حسن زرهی، ناشر و سردبیر هفته نامه شهروند


 

رونوشت به:

ـ حزب نیودموکرات کانادا

ـ حزب لیبرال کانادا

ـ موریل بلانژر ـ حزب لیبرال کانادا

ـ ترور هاشه ـ حزب نیو دموکرات کانادا

ـ نشریات و رسانه های گلوب اندمیل، تورنتواستار، اتاواسیتیزن، سی بی سی، سیتی تی وی


 

از سوی دیگر انجمن فرهنگی ایرانیان اوتاوا ضمن ابراز نارضایتی از انتخاب آقای اکبر مانوسی به کاندیداتوری حزب گرین، در بیانیه ای به شرح ذیل نسبت به این انتخاب ابراز دلواپسی کرد.


 

قدری تامل کنید. آیا حزب سبز کانادا از عمال رژیم جمهوری اسلامی است؟ آیا اکبر مانوسی کاندیدای حزب سبز را می شناسید؟ کاترین شلنبرگ(schellenbergr) سخنگوی کمیسیون ملی پایتخت (national capital commission) در پاسخ به پرسش خبرنگار اوتاواسان در باب پیشینه مانوسی گفت:« در سپتامبر سال ۱۹۹۹ کمیسیون ملی  پایتخت ملکی به ارزش ۶/۱ میلیون دلار را در خیابان رابینسون به مرکز فرهنگی فاطیما( مرکز فرهنگی ایرانیان اتاوا) واگذارکرد. به دلیل اینکه طرف دیگر معامله دولت ایران بود، این معامله زیر نظر وزارت امور خارجه و سازمان تجارت بین الملل کانادا صورت گرفت». (۲۱ فوریه ۱۹۹۹، اتاواسان). واسطه این معامله آقای مانوسی بوده و از آن زمان تا کنون او در سمت مدیر عامل این مرکز فرهنگی در اتاوا و زیر نظر سفارت ایران مشغول به کار است. این دفتر آرا و عقاید دولت جمهوری اسلامی را تبلیغ می کند.


 

حال این پرسش به میان میآید که به چه دلیل مدیر عامل یک مرکز فرهنگی از این جنس، به کاندیداتوری حزب سبز در می آید؟ و این سئوالی است که حزب سبز کانادا ملزم به پاسخ گویی به آن است. ما ضمن حمایت از جنبش های دموکراتیک دانش آموزان، معلمان، زنان، روزنامه نگاران و کارگران در ایران و به نام تمامی کشته شدگان و زندانیان ایرانی از حزب سبز می خواهیم کاندیداتوری آقای اکبر مانوسی را لغو کند و امیدواریم در آینده هرگز چنین اشتباهاتی رخ ندهد.