آشتی با حیوانات

قرار است گاه از این صفحه برای انتشار بخش هایی از کتاب “شما حیوانات را دوست دارید، خب که چی‌؟” نوشته ی “زو ویل” با ترجمه “فاطمه معتمدی” استفاده کنیم. برای خواندن سه بخش قبلی کتاب به سایت شهروند مراجعه کنید.
*

یاران باوفای وفا در پناهگاه وفا

یاران باوفای وفا در پناهگاه وفا

آیا مى ‏دانید سگ‏ ها مردم را از میان ساختمان‏ های آتش گرفته نجات داده‏ اند و کودکان صدمه ‏دیده را در جنگل پیدا کرده‏ اند؟ بعضى از سگ‏ هاى گمشده صدها کیلومتر راه را براى رسیدن به خانه‏ هاشان طى کرده‏ اند.
داستانى گفته مى‏شود از سگى که هر روز به ایستگاه راه‏ آهن مى‏رفت و منتظر مى‏شد تا دوست انسانش از سرکار برگردد. یک روز، دوست سگ با قطار به خانه برنگشت. او مرده بود ولى راهى وجود نداشت که سگ این را بداند. سگ به خانه برنگشت و بقیه عمرش را در ایستگاه قطار و در انتظار او سپرى کرد. به این مى‏گویند وفادارى!
سگ‏ ها عشق زیادى نثار ما مى‏کنند. وقتى غمگین هستیم به ما آرامش مى‏دهند، وقتى در خطر هستیم از ما محافظت مى‏کنند، وقتى سردمان مى‏شود ما را گرم مى‏کنند و وقتى عصبانى هستیم ما را وادار به خندیدن مى‏کنند. براى آنها اهمیت ندارد چشم ما آبى باشد یا قهوه ‏اى و موهایمان صاف باشد یا فرفرى. آنها ما را همان‏طور که هستیم دوست دارند. ما خیلى خوش ‏شانسیم که چنین دوستان خوبى داریم.
حتماً شما فکر مى‏کنید حیوانى که این همه عشق و محبت نثار مى‏کند به همان اندازه هم محبت دریافت مى‏کند. اما باور کنید یا نه، بعضى از مردم اصلاً رفتار خوبى با سگ خود ندارند؛ آنها تمام طول شب و روز سگ خود را بیرون نگه مى ‏دارند یا فراموش مى‏کنند به او غذا بدهند، یا چون هوا سرد و بارانى است او را به قدر کافى راه نمى ‏برند، یا وقتى عصبانى هستند او را مى‏زنند.

dog-with-kid

با چند حقیقت آشنا شوید
به گروهى از سگ ‏ها یک گلّـه گفته مى‏شود. یک گله سگ همیشه با هم هستند. آنها با هم بازى مى‏ کنند، با هم مى ‏خوابند، با هم غذا پیدا مى ‏کنند و با هم مى‏ خورند. سگ‏ هایى که همه روز تنها مى‏ مانند خیلى احساس غریبى و بى‏ کسى مى ‏کنند. آنها دوست دارند کنار گله آدم‏ هاشان باشند! به همین دلیل کسانى که تمام روز در خانه نیستند نباید سگ بیاورند؛ آنها باید فقط حیواناتى را به خانه بیاورند که اگر براى مدتى تنها ماندند ناراحت نشوند.
شکلات براى سگ ‏ها مضر است و آنها را مسموم مى‏کند و برایشان حالت تهوع ایجاد مى‏کند.
بعضى مردم گوش ‏ها و دُمِ سگشان را مى ‏برند تا به شکل خاصى درآیند. اما این عمل‏ها غیرضرورى هستند.
سگ ‏ها خیلى بهتر از انسان‏ها مى‏ شنوند. سگ شما مى‏تواند صداى یک آدم ولگرد را در خارج از خانه بشنود و بلافاصله از خواب بیدار شود، در حالى که شما ممکن است اصلاً صدا را نشنوید و از خواب بیدار نشوید. براى همین است که بیشتر مردم وقتى سگى در خانه هست، احساس امنیت بیشترى مى‏کنند.
سگ ‏ها دوست دارند بدانند که چطور باید رفتار کنند، بنابراین باید تربیت شوند، با مهربانى اما محکم و جدى.

کارهایى که مى‏توانید براى سگ‏ها انجام دهید
شما و خانواده‏ تان مى‏توانید سگتان را به مدرسه آموزش فرمانبردارى ببرید تا او را تعلیم بدهند که از دستورات شما اطاعت کند. مدرسه آموزش فرمانبردارى هم براى شما و هم براى سگتان تفریح خوبى است. آدرس این کلاس‏ها را مى ‏توانید در انجمن‏هاى حمایت از حیواناتى مثل (SPCA) یا پناهگاه حیوانات بپرسید.
یادتان باشد: هرگز، هرگز سگ خود را نزنید!
حداقل هفته ‏اى یک بار سگ خود را برس بزنید. موقع برس زدن حواستان به کک‏ها، کنه ‏ها و زخم‏ هایى که ممکن است لابلاى موها پنهان شوند باشید. لاى انگشتان او را هم بررسى کنید تا خار خسک، تراشه یا شکسته چیزى در آن میان گیر نکرده باشد. توى گوش‏ هاى او را نگاه کنید تا خاک یا کرم‏هاى ریزى که شبیه خاک لزج هستند در شیارهاى آن نباشد. مطمئن شوید که چیزى را داخل گوش حیوان فرو نکنید. اگر متوجه مسئله‏ اى شدید، فوراً به پدر و مادرتان اطلاع دهید.
به پدر و مادرتان کمک کنید تا تاریخ مراجعه به دامپزشک را فراموش نکنند. سگ شما باید سالى یک بار براى تزریق واکسن‏هایش و به جز آن هر وقت که مریض باشد به نزد دامپزشک برده شود.
هر وقت با سگتان در کوچه و خیابان قدم مى ‏زنید حتماً به او قلاده بزنید. حتى تربیت شده‏ترین سگ‏ها هم گاهى با دیدن یک سگ دیگر، خرگوش، گربه و یا سنجاب ناگهان به سمت دیگر خیابان مى‏ دوند.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.
Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter
www.cal.ir