شهروند- علی شریفیان: روز سه شنبه ۳۰ جون انتخابات میان دوره ای برای چهار کرسی مجلس عوام در آلبرتا و انتاریو برگزار شد. همانطور که پیش بینی می شد در دو حوزه انتخاباتی در آلبرتا کاندیداهای حزب محافظه کار بار دیگر دو کرسی این استان را به دست آوردند. در انتخابات ۲۰۱۱ کاندیداهای محافظه کار در این دو حوزه با ۷۲ و ۷۷ درصد آرا به پیروزی رسیده بودند. در انتخابات روز سه شنبه حدود ۱۰ درصد از آرای داده شده به محافظه کاران کم شد. این کاهش به دو دلیل بوده است. اول انتخاب روزی نامناسب برای برگزاری انتخابات و دوم اینکه به نظر می رسد حتی آلبرتایی ها هم به میزان گذشته از هارپر و محافظه کاران حمایت نمی کنند.
جاستین ترودو چندبار در جریان مبارزات انتخاباتی برای حمایت از کاندیدای حزب تحت رهبری اش به آلبرتا سفر کرده بوده است. با این حال جان بارلو و دیوید یوردیگا کاندیداهای محافظه کاران به راحتی به پیروزی رسیدند.
دو حوزه انتاریو در تورنتو بود. اسکاربورو ـ ایجن کورت سالهاست کرسی اش در دست لیبرال ها بوده است که آن را بار دیگر به دست آوردند. نماینده پیشین این حوزه جیم کریجیانیس بود که به دلایل خانوادگی کناره گیری کرد و جای خود را به آرنولد چان چینی تبار داد. در این حوزه چینی تباران زیادی زندگی می کنند

جاستین ترودو رهبر لیبرال ها بالا با آرنولد چان و پایین با آدام وان

جاستین ترودو رهبر لیبرال ها بالا با آرنولد چان و پایین با آدام وان

ارتباط کرسی ترینیتی – اسپاداینا با به دست آوردن قدرت حکومتی لیبرال ها
مبارزه اصلی بین ان دی پی و حزب لیبرال بر سر به دست آوردن کرسی حوزه انتخاباتی ترینیتی ـ اسپاداینا بود. این کرسی مدتها در دست ان دی پی بود و اولیویا چاو به خاطر شرکت در انتخابات شهرداری از نمایندگی این حوزه استعفا داد و این کرسی را خالی کرد.
در این حوزه مبارزه سختی بین کاندیداهای انتخاباتی لیبرال ها و ان دی پی در گرفت و در نهایت آدام وان کاندیدای لیبرال با آرای مردم و با اختلافی نسبتا قابل توجه به پیروزی رسید.
به علت روز بدی که استفن هارپر برای این انتخابات میان دوره ای برگزیده بود به ترتیب ۲۷ و ۲۱ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، اما در همه حال نتیجه این دو حوزه نشان داد جاستین ترودو دارد نشان می دهد که در انتخابات فدرال پیش رو، حزب لیبرال گزینه و رقیب اصلی در مصاف با هارپر و محافظه کاران است و توماس مولکر، رهبر ان دی پی و این حزب به اندازه حزب لیبرال ترودو دارای توان برکنار کردن محافظه کاران از قدرت نیستند.
نیک نانوس، مدیر عامل بنگاه سنجش افکار پیش از برگزاری این انتخابات بر اساس نظرسنجی که موسسه اش انجام داده بود، در مصاحبه ای به سی بی سی گفته بود اگر چنین نتیجه ای رقم بخورد، محافظه کاران باید به طور جدی به فکر انتخابات ۲۰۱۵ و چگونگی مبارزه با جاستین ترودو و لیبرال ها باشند. نکته جالب دیگر که تاریخ سیاسی کانادا نشان می دهد اینکه از سال ۱۹۷۲ به اینسو هرگاه لیبرال ها برنده کرسی ترینیتی ـ اسپاداینا شده اند، به قدرت حکومتی هم رسیده اند.