اشاره:

پس از باخت هفت بر یک برزیل، میزبان بازی های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، به آلمان در مرحله نیمه نهایی، در شبکه های اجتماعی گشتی زدیم و عکس العمل ها را مشاهده کردیم. از آن میان، نوشته ی محسن فرشیدی در صفحه ی فیس بوکش، نظرمان را جلب کرد و نکات جالبی در آن یافتیم که خواستیم با شما سهیم شویم.
***

آموزش و اعتماد به گذر زمان جواب می‌دهد! هر آدم ورزشی و غیرورزشی حتمن از نتیجه‌ی دیشب جام‌جهانی و برد ۷ بر یک آلمان مقابل برزیل میزبان خبر دارد. نتیجه آنقدر عجیب است که نیازی به توضیحات اضافی‌ ورزشی‌ای ندارد. اما از دیشب و امروز صبح اولین کاری که کردم بررسی رسانه‌های آلمانی بود. از معروفترین آن‌ها مثل “اشپیگل” و “کیکر” و “فوکوس” و “بیلد” گرفته تا شبکه‌های خبری “اِن تِ فا” و “اِن ۲۴” و همچنین صفحات … فیسبوکی و توئیتری افراد مطرح و دوستان مجازی آلمانی‌ام. در تمام این یک روزی که از بازی گذشته حتی یک نوشته‌ی توهین آمیز و یا همراه با تحقیر پیدا نکرده‌ام. کشوری که در همین تاریخ نه‌ چندان دور تجربه‌ی تلخ جنگ‌ جهانی را دارد. تمام کودکان در اینجا از همان کلاس‌های ابتدایی تاریخ را خوانده و آموزش دیده‌اند که یک روزه هیچ تغییر بزرگی رخ نمی‌دهد. تاریخ جنایات پدر و مادربزرگ‌های خود را و گذشته‌ی اشتباه را پذیرفته و سعی در رفع آن کرده‌اند.
حالا آن‌ها محبوب و قدرتمند هستند. در اوج این توجه جهانی هیچ خبری از تحقیر دیگران نیست. بازیکنان سرشناس آلمان از مردمان برزیل رسما برای این شکست پرگل عذرخواهی کرده‌اند. آن‌ها یک چیز مشترک گفته‌اند که برزیل شایسته‌ی بهترین‌هاست و از مردم خونگرمشان تشکر کرده‌اند. دوربین‌ها به میان آلمانی‌هایی در برزیل و همچنین در اینجا می‌رود، سرمست از خوشحالی، اما تاکید می‌کنند باید به برزیل احترام گذاشت. آن‌ها از بهترین‌ها هستند. هیچ کس نمی‌گوید تحقیرشان کردیم یا ما بهترینیم. این لابلا به صفحات مجازیمان هم سرک می‌کشم، فعالانی که عکس هیتلر را گذاشته‌ و آن را عامل پیروزی آلمان دانسته‌اند، تا شاید دقایقی بدون توجه به کار زشت خود به هر قیمتی قهقهه‌ای بزنند و با لایک‌های اطرافیان خود گمان کنند خیلی بامزه و کول! هستند! ورزش قرار است مردمان را به هم نزدیک تر کند. دیشب نه کسی تحقیر شد و نه کسی به قله‌ی افتخار رسید. به نظرم فقط مردمانی آموزش دیده قدمی دیگر در جهت پیشرفت خود برداشتند. حتی اگر عمر آن چند روز باشد.
***
مرجان نیز در کامنتی زیر این مطلب نوشته است: گزارشگر تلویزیون آلمان می‌گفت ما در سال ۲۰۰۶ در زمین خودمان شکست خوردیم، وضع برزیل را درک می‌کنیم. بعدش هم آلمانی‌ها گفتند: بزرگ‌ترین چالش این است که این پیروزی را فراموش کنیم و برویم سراغ کار بعدی. این آلمان است. شکست را عمومی می‌کند و به بحث می‌گذارد، پیروزی را یک امر متعارف جلوه می‌دهد و فراموشش می‌کند. فرق هست بین جایی مثل برزیل که در حال رشد است و به قهرمان‌هایش تکیه دارد با جایی مثل آلمان که رشد کرده و به سیستم‌اش متکی‌ست.

***

رویای قهرمانی خانگی برزیل زیر ۷ گل آلمان دفن شد

رادیو آلمان: تیم ملی آلمان در نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ میزبان مسابقات را با نتیجه باورنکردنی هفت بر یک از پیش رو برداشت. در این دیدار همچنین رکورد بیشترین گل زده تاریخ جام جهانی در اختیار میروسلاو کلوزه آلمانی قرار گرفت.
آلمان با سه بار سابقه قهرمانی جهان و برزیل با ۵ بار سابقه قهرمانی سه‌شنبه (۸ ژوئیه/ ۱۷ تیر – به وقت محلی) در ورزشگاه شهر “بِلو هوریزونته” نخستین دیدار نیمه‌نهایی بازی‌های ۲۰۱۴ را برگزار کردند.
این مسابقه را که دومین دیدار دو تیم در تاریخ جام جهانی بود، مارکو آنتونیو رودریگز مورنو از مکزیک در برابر دیدگان ۵۸ هزار تماشاگر قضاوت کرد.

germany-brazil-1
این چهارمین بار پیاپی است که آلمان در نیمه‌نهایی جام جهانی حاضر است. هیچ تیم فوتبال دیگری تاکنون موفق به ثبت این رکورد نشده است.
این دیدار با فشار بی‌امان برزیل آغاز شد؛ در حالی که شاگردان لوئیز فیلیپه اسکولاری در دیدارهای پیشین این جام با حوصله بیشتر بازی را شروع می‌کردند و در چند دقیقه نخست تیم مقابل را محک می‌زدند. این تیم در دقیقه دوم نخستین ضربه کرنر خود را به دست آورد. اولین موقعیت گلزنی بازی هم در دقیقه سوم نصیب میزبان شد. ضربه پای چپ مارسلو از پشت محوطه جریمه آلمان اما از سمت چپ دروازه مانوئل نویر به بیرون رفت.
آلمان رفته‌رفته خود را در زمین پیدا کرد و در دقیقه ۱۱ موفق شد گل نخست را به ثمر برساند. توماس مولر که در محوطه ۵ قدم حریف بدون مزاحمت ایستاده بود، توپ ارسال شده توسط تونی کروس از کرنر چپ میزبان را با کنار پای راست و از میان پاهای جولیو سزار وارد دروازه حریف کرد.
دقیقا ۱۱ دقیقه بعد آلمانی‌ها بار دیگر آب سردی بر پیکر برزیل ریختند؛ این بار توسط میروسلاو کلوزه. پاس این گل را توماس مولر در داخل محوطه جریمه به کلوزه داد. او هم هفتاد و یکمین گل ملی خود را در یکصدوسی‌وششمین بازی ملی به ثمر رساند.
این شانزدهمین گل کلوزه در جام جهانی است. او که از سال ۲۰۰۱ پیراهن تیم ملی آلمان را به تن دارد، چهار جام جهانی را تجربه کرده است. میروسلاو کلوزه با این گل رکورد رونالدو برزیلی را شکست: او حال رکورددار بیشترین گل زده در تاریخ ۸۴ ساله جام جهانی است.
برزیل که پس از گل نخست تا حدودی سازماندهی خود را از دست داده بود، با این گل کاملا تسلیم آلمان شد. پاس‌های اشتباه این تیم افزایش یافتند و از شدت حملات زردپوشان به شدت کاسته شد. آلمانی‌ها در ادامه و تنها در طول ۳ دقیقه گل‌های سوم و چهارم را هم به ثمر رساندند. هر دو این گل‌ها را تونی کروس به ثمر رساند.
هنوز نیم ساعت هم از بازی نگذشته بود که همکاری اوزیل و کدیرا، هم‌بازی‌های پیشین در رئال مادرید گل پنجم آلمان را آفرید؛ اوزیل توپی که از کدیرا گرفته بود را به خود او برگرداند، او هم آن را از درون محوطه جریمه و در میان مدافعان سردرگم برزیل به تور دروازه برزیل رساند.

اسکولاری مربی تیم برزیل اسکار را دلداری می دهد

اسکولاری مربی تیم برزیل اسکار را دلداری می دهد

برزیل در ادامه نتوانست کاری از پیش ببرد و دقایق باقی‌مانده تا پایان نیمه نخست را آلمان با بازی حساب‌شده مدیریت کرد. شاگردان یوآخیم لوو با وجود برتری بر حریف تا پایان ۴۵ دقیقه نخست هم در میانه میدان متمرکز بازی می‌کردند و هم در خط دفاعی. در بازی آلمانی‌ها از پاس اشتباه هم خبری نبود. نیمه اول این دیدار یک دقیقه وقت اضافه داشت.
نیمه دوم همان‌طور که انتظار می‌رفت با حملات پیاپی برزیل آغاز شد. در چند باری که زردپوشان به محوطه جریمه آلمان رسیدند، با دیوار مستحکمی به نام نویر مواجه شدند. برزیل در سه دقیقه اول نیمه دوم دو موقعیت جدی گلزنی داشت. در یکی از این موقعیت‌ها – دقیقه ۵۳ – نویر دو ضربه پشت سر هم پائولینیو را دفع کرد.

brazil-loss
نخستین موقعیت گلزنی آلمان در نیمه دوم هم لحظاتی بعد نصیب توماس مولر شد. ضربه پای چپ و دیدنی از پشت محوطه جریمه را دروازه‌بان برزیل از بالای دروازه به کرنر فرستاد.
سرمربی آلمان در نیمه دوم ابتدا پر مرتساکر و در ادامه آندره شورله را به زمین آورد. شورله در دقیقه ۶۹ پاس دیدنی فیلیپ لام به داخل محوطه جریمه برزیل را با کنار پای راست به ششمین گل آلمان تبدیل کرد.
برزیل در ادامه هم موفق به شکستن خط دفاع آلمان نشد. حملات نه‌چندان زهردار این تیم زحمت چندانی برای آلمانی‌ها ایجاد نمی‌کردند. آلمان در مقابل کمتر اما به مراتب مؤثرتر حمله می‌کرد. دومین گل شورله هم در یکی از همین حملات در دقیقه ۷۹ به ثمر رسید تا حساب کار ۷ بر صفر شود.
پس از گل هفتم تماشاگران برزیلی حاضر در ورزشگاه به نشانه اعتراض به تیم خودی شروع به تشویق تیم آلمان کردند.
آلمان با وجود برتری پرگل بر حریف تا دقیقه پایانی عطش خود برای گلزنی را از دست نداد. در دقیقه ۹۰ مسعود اوزیل فرصت داشت دومین گل جام خود را به ثمر برساند. (گل اول در برابر الجزایر). اوزیل توپی که از یولیان دراکسلر گرفته بود را با فاصله ناچیز از کنار دروازه حریف به بیرون زد.
تلاش بازیکنان برزیل برای تغییر نتیجه سرانجام در دقیقه ۹۱ نتیجه داد. اسکار تک‌گل میزبان را با حرکت در داخل محوطه جریمه آلمان با ضربه پای راست روپا و محکم به ثمر رساند. یک دقیقه پس از این گل سوت پایان بازی به صدا درآمد.
پیش از این پرگل‌ترین پیروزی آلمان در تاریخ جام جهانی مربوط به سال ۲۰۰۲ بود. این تیم در جام جهانی ژاپن و کره جنوبی تیم عربستان سعودی را با نتیجه ۸ بر صفر در هم کوبید.
سنگین‌ترین شکست برزیل در تاریخ جام جهانی باخت ۳ بر صفر در جام ۱۹۹۸ فرانسه بود. در فینال آن مسابقات در پاریس، زین‌الدین زیدان دو بار و امانوئل پتی یک بار گلزنی کرد.
دیگر دیدار نیمه‌نهایی را تیم‌های آرژانتین و هلند روز چهارشنبه (۹ ژوئن/ ۱۸ تیر – به وقت محلی) برگزار می‌کنند. برنده آن مسابقه حریف آلمان در فینال و بازنده حریف برزیل در مسابقه رده‌بندی خواهد بود.

به گزارش رادیو فردا، برزیل برای برگزاری جام جهانی سال ۲۰۱۴ میلیارد‌ها دلار هزینه کرده است، با این امید که بتواند ششمین جام را به خانه بیاورد، ولی با مصدوم شدن نی مار، مهاجم، و محروم شدن تیاگو سیلوا، کاپیتان، این تیم یکی از بد‌ترین نتایج تاریخ فوتبال خود را رقم زد.
۶۴ سال از زمانی می‌گذرد که برزیل در سال۱۹۵۰بازی فینال جام جهانی را در خاک خود به اروگوئه واگذار کرد و در این کشور عزای ملی اعلام شد. برزیلی‌ها امیدوار بودند که امسال بتوانند آن فاجعه را به فراموشی سپرده و در خاک خود برنده جام جهانی فوتبال شوند، ولی شکست برابر آلمان نه تنها آرزوهای این تیم را بر باد داد، بلکه باعث تحقیر ملی نیز شد.
رکورد قبلی بد‌ترین باخت برزیل به سال ۱۹۲۰ باز می‌گردد که در برابر اروگوئه تن به شکست شش بر صفر داد.