شهروند- علی شریفیان: آخر هفته گذشته سالگرد فاجعه تاسف بار انفجار قطار در لاک مگانتیک با همایش ها و برگزاری مراسم یادبود قربانیان آن در کلیسای این شهرک کوچک کبک با شرکت فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک، مقامات دیگر دولتی، شهرداران و شهروندان شهرهای همسایه و مردم و شهردار لاک مگانتیک برگزار شد.

lac_megantic_oil_train_disaster_july_6_2013
روز ششم جولای سال گذشته یک قطار باربری حامل نفت، در مرکز و میدان اصلی این شهر از خط خارج و منفجر شد. بر اثر انفجار تانکرهای حامل نفت آتش سوزی بزرگی برپا شد. در این فاجعه کم نظیر و دلخراش ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند، ساختمان ها و مراکز کسب و کار مردم ویران شد و رودخانه اصلی شهر هم بر اثر ریخته شدن مواد نفتی آلودگی گسترده و عمیقی پیدا کرد. تاکنون ده ها میلیون دلار خرج رفع صدمات وارده بر این شهرک شده، اما هنوز آثار خرابی های حاصل از این فاجعه به طور کامل جبران نشده است. از همه اینها مهمتر با همه تلاش روانشناسان و مددکاران اجتماعی هنوز مردم این شهر که خویشاوندان، همکاران، دوستان و هم شهریانشان را از دست داده اند، نیازمند کمک های روانی برای گذار از شوک هایی هستند که بر آنها وارد شده است.
در یک سالی که گذشته دولت فدرال قوانین تازه و سخت تری برای حمل کالاهای خطرناک به وسیله قطار وضع و به اجرا گذاشته اما بسیاری بر این باورند که این قوانین برای جلوگیری از فاجعه ای مانند این فاجعه کافی نیست.