شهروند- علی شریفیان: استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار فدرال کانادا و جان برد وزیر امور خارجه این دولت مکررا پشتیبانی کامل خود را از اسرائیل در مناقشه مرگباری که بین این کشور و دولت حاکم بر غزه ـ حماس ـ اعلام کرده اند. این در حالی است که اسرائیل و دولت حماس در نوار غزه وارد جنگ مرگبار کم سابقه ای شده اند. اسرائیل به شدت مناطق مسکونی غزه را بمباران کرده و تا کنون ده ها نفر از مردم غزه جان خود را از دست داده اند.

pc--israel
بنا به گزارش سازمان ملل و رسانه های جهان اکثر جان باختگان غزه افراد غیر نظامی و از جمله شمار قابل توجه آنان کودکان و زنان بوده و هستند. هارپر حماس را به خاطر استفاده از سپر انسانی شدیدا مورد انتقاد قرار داده است.
از سوی دیگر نیروهای حماس تعداد بی شماری راکت به خاک اسرائیل پرتاب کرده اند. این راکت ها که مقامات اسرائیلی می گویند تا تل آویو می رسد، تلفات انسانی نداشته است. هزاران راکت پرتاب شده به اسرائیل به یک گنبد محافظتی فلزی برخورد کرده و می کنند. تنها روز سه شنبه گزارش شد یک اسرائیلی ۳۸ ساله بر اثر اصابت ترکش راکتی جان خود را از دست داده است. بعضی گزارش ها حاکی برآنست که اسرائیلی جان باخته از نیروهایی بوده که مشغول کمک رسانی به نظامیان هستند اما رسانه های اسرائیل او را یک غیرنظامی معرفی کرده اند.
سازمان ملل متحد، بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله فرانسه خواستار آتش بس فوری برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در غزه شده اند. کشورهای عربی به طور دسته جمعی خواستار توقف این جنگ مرگبار شده اند. گرچه مانند همیشه دست به هیچ اقدام عملی در این زمینه نزده اند. حتی جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم ضمن محترم شمردن حق اسرائیل برای دفاع از خود، خواستار آتش بس شده است.
جان برد می گوید از کشته شدن مردم غزه متاسفیم اما سرنوشت آنها در دست دولت تروریستی حماس است. هارپر هم بارها گفته است اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. در کل محافظه کاران ایراد و انتقادی بر اسرائیل وارد نمی دانند و نظرشان این است که حماس با راکت اندازی های خود مسبب این جنگ است و اسرائیل چاره ای جز دفاع از خود ندارد.
احزاب اپوزیسیون و منتقدان امور خارجه دولت، با اینکه می گویند باید مردم اسرائیل امنیت داشته باشند، اما به موضع گیری یک جانبه هارپر و دولت او انتقاد دارند.
جان برد به رسانه ها گفته است تلاش کرده با همتای مصری خود راهی برای میانجی گری پیدا کنند، اما حماس حاضر به مذاکره نیست.
بسیاری از مردم دنیا و چهره های متشخصی مانند هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران مشهور و چهره های صلح طلب و ضد جنگ کشتار اسرائیل را محکوم کرده اند، اما بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پاسخ گفته است انتقادات سازمان ملل، دولت ها و افراد برای ما اهمیت ندارد برای اینکه حماس از مردم غزه سپر دفاعی ساخته، ما به بمباران غزه ادامه می دهیم.
روز سه شنبه فرماندهان نظامی اسرائیل از مردم غزه خواستند که خانه های خود را ترک کنند و برای خود پناهگاهی پیدا کنند، برای اینکه بمبارانها ادامه خواهد یافت. سفیر اسرائیل در اتاوا از دولت محافظه کار و استفن هارپر به خاطر حمایتش از اسرائیل تشکر کرده است.