خانه های لوکس کانادا را خارجی ها ـ بویژه ایرانی ها ـ می خرند. این یافته ‌ای است که از تحقیق شرکت املاک بین‌ المللی ساتبی به دست آمده و سی‌بی‌سی آن را منتشر کرده است. مثلا در ونکوور، چهل درصد از خانه‌های لوکس شهر توسط خارجی‌ها خریداری شده استhouse.

طبق گزارش‌های جدید، فعلا خریداران چینی مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار خانه‌های لوکس ونکوور به شمار می‌روند، اما نقش خریداران ایرانی و آمریکایی هم بسیار زیاد است.

در بازار مسکن لوکس مونترال هم نقش اتباع کشورهای چین، سوریه، مکزیک، روسیه و آمریکا در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. حتی گفته می‌شود که بعد از وقوع جنبش‌های اعتراضی در کشورهای عرب، شمار خریداران از کشوری مانند مصر و کلا منطقه خاورمیانه افزایش یافته است
خریداران خانه‌های لوکس در مونترال بیشتر به محله ‌های
Westmount، Outremont، Ville-Marie و Mount Royal
توجه نشان داده ‌اند. پنجاه درصد از خانه‌ های لوکس این شهر را خارجی ‌ها خریده ‌اند.
در تورنتو خریداران خارجی حدود ۲۵ درصد از بازار مسکن لوکس را در دست دارند.

مهم‌ترین خریداران خانه‌ های لوکس تورنتو اهل آمریکا، چین، روسیه، خاورمیانه و هند هستند و توجه زیادی به مناطق
Hoggs Hollow ,North York ,Rosedale، Forest Hill، Bridle Path، Annex، Yorkdale
نشان داده‌اند، اما در کلگری،‌ بازار خانه ‌های لوکس بیشتر در دست کانادایی‌های جوان است. در میان شهرهای کانادا،‌ کلگری پایین‌ترین آمار خریداران خارجی را در بخش مسکن دارد.

بر اساس بررسی‌ های انجام‌شده، بیشتر خریداران ثروتمند خانه ‌های لوکس در کانادا به چشم سرمایه به این خانه‌ ها نگاه می‌کنند. اکثر آنها در خانه دیگری زندگی می‌کنند و در کشورهای دیگر دنیا هم خانه خریده‌ اند.
مساله خریداران خارجی مسکن در کانادا همواره مورد توجه رسانه ‌های این کشور قرار داشته است. یک سال پیش هم خریدن یک ویلا در شمال تورنتو توسط یک دانشجوی چینی به شدت در رسانه ‌ها مطرح شد.

در صورت داشتن هرگونه سئوال با جواد اخلاقی تماس حاصل فرمایید.
Akhlaghij@gmail.com