Farhad-Farsadi-n

مثل معروفی است که میگوید “علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد” مصداق این مورد مربوط به زمانی است که تحقق خطری باعث خسارتی به منزلی شده و بعد از اعلام خسارت متاسفانه بیمه گذار (خریدار بیمه) متوجه میشود که خسارت تحت پوشش بیمه نیست و در زمره موارد استثناء شده میباشد. برای اجتناب از این مورد بهترین راه اطلاع از آن است که چه مواردی بیمه است و چه مواردی در زمره استثنائات بیمه محسوب میشود.

برای این منظور منطقی است که از بروکر بیمه خود این سئوال را قبل از امضاء قرارداد بپرسید.

 

نظر شما خوانندگان محترم را به موارد ذیل که در اکثر بیمه نامه های منازل مسکونی استثناء شده است جلب می نماید:

۱ـ خسارت حاصل از زنگ زدگی- فرسودگی و کهنگی ـ عیب ذاتی مورد بیمه ـ خوردگی و خسارات مربوط به استفاده طولانی از مورد بیمه.

۲ـ خسارات آبدیدگی حاصل از سیل ـ آب وارد شده از درزها و شکاف های فوندانسیون ـ آب وارد شده از درز درها و پنجره ها- خسارت وارده بر اثر آب های زیر زمینی.

۳ـ خسارات وارد شده بر اثر ترکیدگی لوله های آب چنانچه خانه بیشتر از ۴ روز خالی از سکنه باشد و هیچ کسی مامور رسیدگی در این خصوص گمارده نشده است. در موارد مشابه بایستی تمامی شیر آب های مربوطه و کنتور اصلی آب بسته باشد و شخصی از اقوام یا دوستان مامور شود که هر چند روز در میان به منزل رسیدگی کند و از سلامت خانه مطمئن گردد.

۴ـ خسارت وارد شده به خانه بر اثر آب شدن برف و یخ خارج منطقه مسکونی.

۵ـ خسارات وارد شده بر اثر حرکت زمین . این مورد با الحاقیه می تواند به دیگر خطرات بیمه شده اضافه شود.

۶- خسارت وارد شده بر اثر موش و کرم خوردگی و به طور کلی خسارات وارده بر اثر حشرات و حیوانات موذی.

۷- کلیه خساراتی که بر اثر عملیات تبهکاری و جرم و شبه جرم انجام یا شروع به انجام گرفته شده باشد.

این استثنائات در مورد منازل مسکونی با قدمت بیشتر افزایش چشمگیری دارد و شرکت های بیمه بسیار محتاط در خصوص منازل مسکونی با سن بیشتر از ۴۰ سال عمل می کنند. مواردی که حق بیمه را در منازل کهنه تر بیشتر می کند و یا اصلا قابلیت بیمه پذیری ندارند عبارتست از:

۱ـ لوله کشی های گالوانیزه معمولا خانه هایی که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده دارای لوله های گالوانیزه است که عمرشان حدود ۴۰ الی ۵۰ سال است و بعد از این زمان باعث ترکیدگی و آبدیدگی خانه می شوند.

۲ـ برق کشی منازل مسکونی کهنه معمولا ۶۰ آمپر و دارای روکش های غیر استاندارد است که در اکثر موارد آتش سوزی نشان داده که به جهت آمپر کم سیم کشی ها طاقت و توان لازم را ندارند. برای منازل امروزی حداقل ۱۰۰ آمپر از ضروریات است.

۳ـ برای آشپزی از خوراک پزهای چوب سوز استفاده میشده که به دلیل عدم تطابق با زندگی روزمره عامل خطر بزرگی محسوب می شود.

۴ـ برای گرمایش اگر از منبع گازوییل و نفت استفاده می شود این عامل هم بسیار خطرساز بوده و در اثر یک سهل انگاری قادر است به مثابه یک بمب بزرگ عمل کند و کل خانه و حتی همسایگان را دچار خسارات جبران ناپذیری نماید.

برای اطلاع از موارد بیمه شده حتما از بروکر خود بخواهید شما را از کم و کیف موارد بیمه شده و استثناتات مطلع نماید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com