علل بروز یبوست مزمن

یبوست یکی از فراوان ترین ناهنجاری دستگاه گوارش است. در طب سنتی یبوست را علت همه نوع بیماری دانسته و در حقیقت نشانگر نوعی عارضه و بیماری در بدن می باشد. در آمریکا بیشتر از چهار میلیون نفر به نوعی یبوست مزمن دچار هستند و ۵/۲ میلیون بار در سال به سراغ پزشک می روند و به طور کلی بیشتر از ۷۲۵میلیون دلار خرج خرید ملین های بدون نسخه می کنند.

علل اصلی یبوست عبارتند از:

ـ کمبود فیبر و سلولز رژیم غذایی (نخوردن کافی سبزی و میوه و نان کامل)

ـ نداشتن فعالیت های بدنی مرتب و مناسب

ـ ننوشیدن کافی آب (روزی ۸ لیوان آب مورد نیاز بدن است)

ـ زیاده روی در مصرف نوشیدنیها و غذاهای کافئین دار مانند قهوه و شکلات و غیره

ـ مصرف بعضی از داروها مانند کدئین و داروهای مسکن و ضد التهاب

ـ بعضی از بیماریها مانند MS و پارکینسون و روده حساس

ـ تغییر روش زندگی مانند حاملگی و مسافرت و پیری و غیره

ـ زیاده روی در مصرف ملین های شیمیایی و تنبل کردن روده بزرگ

ـ توجه نکردن به حاجت مزاج بموقع

ـ وجود ناهنجاریهایی در دستگاه گوارش مانند تومور روده

در این صورت به هیچ عنوان نباید یبوست مزمن را سرسری گرفت و در یافتن علت یا علل بروز آن غفلت نمود. مصرف ملین ها آتش را زیر خاکستر مخفی می نماید و روزی سبب عوارض و بیماریهایی می گردد که درمان آنها پیچیده خواهد بود.

به علت اهمیت موضوع، داروهایی که سبب بروز یبوست می شوند در زیر ذکر می گردد: ـ داروهای مسکن، آنتی اسیدهایی که حاوی کلسیم و آلومینیوم هستند، کلسیم مصنوعی، داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی، آهن مصنوعی و داروهای ادرارآور.

حشره کش های خانگی سیستم ایمنی بدن را از بین می برند

پژوهشگران آمریکایی در کنفرانس علمی در فیلادلفیا گزارش کردند که استفاده از حشره کش ها در منازل سبب ضعف و نابودی سیستم ایمنی بدن می گردد. در بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس، آرتریت های روماتیسمی و غیره که سیستم ایمنی بدن اشتباهاً به بعضی از اعضاء بدن حمله می کند و ناهنجاری های سنگینی را به وجود می آورد، بعضی از سموم، مخصوصاً حشره کش ها می توانند نقش داشته باشند.

در یک مطالعه ی علمی بر روی حدود ۷۷ هزار از زنان ۵۰ تا ۷۹ ساله معلوم گردیده که افرادی که در منازل خود به هر صورت و دلیلی حشره کش های شیمیایی مصرف نموده اند خیلی بیشتر از آنهایی که چنین نکرده اند در معرض بروز عوارض و بیماریهای سیستم ایمنی قرار دارند. به عبارت دیگر زنانی که در درازمدت از این سموم در منازل خود استفاده کرده بودند دو برابر بیشتر از دیگران دچار ناهنجاریهای سیستم ایمنی قرار داشته اند. این پژوهشگران توصیه می نمایند که برای پیشگیری از بروز بیماریهای مربوط به سیستم ایمنی باید در استفاده از سموم شیمیایی مخصوصا حشره کش ها نهایت دقت را نمود و تا حد امکان از مصرف آنها دوری کرد.

شناسایی ماده ضد بیماری ایدز در موز

گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان اعلان نمودند که ماده ای را در موز شناسایی کرده اند که حرکت ویروس ایدز یا HIV را کنترل نموده و در نتیجه از بروز بیماری ایدز جلوگیری می کند. نتایج بررسی این گروه که در ژورنال علمی Biological Chemistry به چاپ رسیده نشان می دهد که ماده شیمیایی و طبیعی Lectins که در بعضی از گیاهان وجود دارد و موز نیز حاوی مقدار قابل توجهی از این ماده می باشد می تواند در تکثیر و حرکت ویروس ایدز نقش داشته و در نهایت سبب کنترل آن گردد. این ماده طبیعی برعکس داروهای شیمیایی عوارض جانبی خطرناکی را به همراه نخواهد داشت و در آینده می توان از آن به عنوان داروی موثر پیشگیری بیماری ایدز استفاده نمود و زندگی میلیون ها نفر را نجات داد. هنوز پس از حدود سه دهه از شناسایی ویروس ایدز هر ساله میلیون ها نفر به این عامل کشنده آلوده می شوند و میلیونها نفر هم جانشان را از دست می دهند.

نقش روی Zinc در سلامتی و بهزیستی بدن

شاید درصد بالایی از مردم نقش روی را در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و عوارض آن مانند گلودرد شنیده و یا تجربه کرده اند ولی کمتر کسی به عملکرد روی در بدن به عنوان یک ماده ضروری توجه دارد. روی جزئی از ترکیبات سلول های بدن است و نقش غیرقابل انکاری در فعالیت سلولها و در نتیجه بافت های اعضاء بدن دارد. حدود ۱۲ درصد از مردم آمریکای شمالی کمبود روی دارند و به عوارض این کمبود دچار می باشند. در ضمن بالا رفتن سن امکان جذب روی رژیم غذایی را کاهش می دهد. به همین جهت حدود ۴۵ درصد از سالمندان به کمبود روی دچار می باشند.

عملکرد روی در بدن وسیع و چشمگیر است. مثلا روی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و سبب حفظ جدار خارجی سلول های بدن می گردد. روی از حرکت رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و در نتیجه از بروز صدمه به سلولها پیشگیری می کند. بدنی که به اندازه ی کافی روی نداشته باشد در موقع زخم و جراحت دیرتر التیام پیدا می کند. روی در متابولیسم قند خون نقش دارد، بافت های عصبی را محافظت می کند، در عملکرد حس چشایی و بویایی مهم است و تقریباً در فعالیت های بیشتر از یکصد آنزیم در بدن نقش دارد. روی پایه و اساس رشد جنین، نوزادان و کودکان است. از بروز کوری زودرس در سالمندان جلوگیری می کند و یکی از مهمترین ماده های موجود در داروهای ضد اگزما و جوش صورت است. کمبود روی رژیم غذایی می تواند ناهنجاریهایی در پروستات به وجود آورد. در بیماران مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش مانند روده حساس و بیماری Crohn همیشه کمبود روی مشاهده می شود. افرادی که داروهای ادرارآور مصرف می کنند مقداری از روی بدن خود را از دست می دهند. داروهای فشارخون نیز سبب کمبود روی بدن می شوند. مصرف مشروبات الکلی، قرص های ضد بارداری و استفاده از هورمون ها در موقع یائسگی نیز عوارض کمبود روی را در بدن به وجود می آورند.

روی در غذاهایی مانند میگو، گوشت ها، ماست و سریال های صبحانه وجود دارد. در اینجا باید اضافه نمود که مصرف زیادی روی سبب مسمومیت شدید می شود و عوارضی مانند تهوع و استفراغ، صدمه ی بافت های قلب، از کار افتادن کلیه ها، درد مفاصل و غیره را به وجود می آورد.

مقدار مورد نیاز روزانه روی برای زنان فقط ۹ میلی گرم و برای مردان ۱۲ میلی گرم توصیه شده است. این مقدار در مولتی ویتامین ها منظور گردیده و به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک و خودسرانه کپسول روی تهیه و مصرف نمود.

بهتر است باور کنید

نسخه های بقراط حکیم نشان می دهند که ایشان حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح عوارض فشار خون بالا را به وسیله کرفس درمان می نمودند. در طب سنتی چینی هم عقیده بر این بوده و است که بهترین دارو برای کاهش فشار خون کرفس است. اخیراً دانشمندان پس از تحقیقات دنباله دار متوجه شده اند که ماده ای به نام Phthalides موجود در این سبزی است که سبب کاهش فشار خون می شود. در ضمن کرفس حاوی مقدار زیادی منیزیوم، پتاسیم و کلسیم است که بهترین دارو برای تقلیل فشار خون بالا است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

 

www.allnaturalremedies.net