روز یکشنبه سوم اگوست دومین دوره «جشنواره بین المللی تئاتر ایرانی – انگلیسی لندن» با اهدای جوایز بهترین های جشنواره به بهترین نمایش، بهترین متن نمایشی، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین طراحی صحنه با موفقیت به پایان رسید. این جشنواره که به همت سوسن فرخ نیا، بازیگر، کارگردان، استاد تئاتر و مدیر هنری «گروه تئاتر سام لندن» و همکاری داوطلبانه گروه قابل توجه ای از هنرمندان و علاقمندان به هنر و فرهنگ و تئاتر ایرانی به صورت گسترده تری با اجرای پانزده نمایش کار هنرمندان و فعالان تناتر از شهرهای مختلف اروپا از ۳۰ جولای تا سوم اگوست برگزار شد، با استقبال گسترده تر مردم روبرو شد.

نمایش ها هر روزه از ساعت دو بعد از ظهر تا ده شب در سالن تئاتر «آرتز دپو» لندن به اجرا در آمدند. قیمت بلیت برای دیدن هر اجرا ۱۲ پاوند تعیین شده بود اما تماشاگران می توانستند با خرید یک کارت با قیمتی ارزانتر همه نمایش ها را ببینند. جلسات پرسش و پاسخ و گفت و گو هم در باره هر نمایش با مدیریت حکیمه فیوجی که خود یکی از هنرمندانی بود که در نمایش « میز شام برای پسر خوانده» به کارگردانی داریوش رضوانی در این جشنواره شرکت داشت، برگزار شد.

این جشنواره که با مخارج سنگینی برگزار شد به گفته سوسن فرخ نیا با کمک های محدود مالی دولتی به گروه های غیر انتفاعی و با یاری اندک شمار حامی جشنواره و از پول کم فروش بلیت ها تا حدودی ممکن شده است. بنا به گفته چند نفر از کسانی که در این جشنواره شرکت و همکاری داشتند، این منابع مالی نتوانسته همه مخارج جشنواره را تامین کند. مشکلات مالی از دشواری های اصلی برگزاری این جشنواره بوده است. هرچند که سوسن فرخ نیا و همکارانش با تلاش های چند ماهه خود مقدار زیادی از بار دشواری ها بر دوش داشتند و بسیاری از آنها را با کار شبانروزی خود هموار کردند. هنوز گزارش رسمی مخارج و در آمد های جشنواره منتشر نشده است. حکیمه فیوجی و شاپور سلیمی که این گزارش در نتیجه گفت و گو با آنها تهیه شده، هر دو ضمن ستایش از سوسن فرخ نیا به این مشکل اشاره کرده و در باره آن سخن گفتند. یادآوری اینکه شاپور سلیمی ، بازیگر و هنرمند با سابقه تئاتر ایرانی در اروپا در این جشنواره با بازی در نمایش « هزار و یک … » حضور داشته است. این نمایش که بر اساس اثری از فرانکا راما و داریو فو به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در جشنواره اجرا شد، یکی

Hakimeh-Fuji-S

حکیمه فیوجی در نمایش میز شام برای پسر خوانده

از نمایش های دیدنی جشنواره امسال بوده است.

بنا به گفته حکیمه فیوجی بطور کلی همه نمایش ها با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شدند و سالن ۱۲۰ نفره محل اجرا برای تعداد زیادی از اجراها پر شده بوده است.

مراسم اهدای جوایز با حضور منوچهر نامور آزاد، بازیگر، کارگردان و از چهره های با سابقه و پرتلاش تئاتر ایران روی صحنه انجام شد.بجز منوچهر نامور آزاد، استاد ابراهیم مکی، نمایشنامه نویس و استاد مشهور تئاتر و خانم شهلا طاهری آموزگار و چهره مشهور و با سابقه فرهنگی سه داور این دوره جشنواره بوده اند. منوچهر نامور آزاد اما از سوی هئیت داوران جوایز بهترین های جشنواره را به برندگان آن عرضه کرد. نامور آزاد در سخنرانی کوتاه خود پیش از اعلام نام برندگان از دشواری داوری کردن آثار هنری سخن گفت. جوایز بهترین های  این دوره جشنواره به این ترتیب اعلام شد. بهترین دکور و طراحی صحنه : بردیا جلالی ، برای نمایش «از یاد رفته»؛ این نمایش همچنین جایزه بهترین متن نمایشی، بهترین بازیگر مرد ( بردیا جلالی )، بهترین بازیگر زن ( تارا هادی نژاد) را هم بدست آورد. جایزه بهترین بازیگر زن بطور مشترک به تار هادی نژاد برای بازی در نمایش «از یاد رفته» و بهرخ بابایی برای بازی در « هزار و یک … » به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی اهدا شد. این نمایش، نمایش « هزار و یک … » همچنین جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را نصیب علیرضا کوشک جلالی کرد. در پایان نمایش « از یاد رفته» به عنوان بهترین نمایش جشنواره از سوی هئیت داوران اعلام شد.  بعد از اهدای جوایز دومین دوره این جشنواره ایرج جنتی عطایی، ترانه سرا و شاعر مشهور، نمایشنامه نویس و کارگردان نام آور تئاتر که در لندن سکونت دارد روی صحنه حضور یافت و سخنرانی زیبا و هیجان انگیزی ایراد کرد. جنتی عطایی در پایان سخنرانی خود از دو چهره کم نظیر تئاتر ایران یاد کرد و دو لوح تقدیر و نکوداشتی که از سوی جشنواره برای استاد رکن الدین خسروی و استاد فرهاد مجدآبادی  تهیه دیده شده بود، عرضه کرد. لوح تقدیر از استاد خسروی را هنرمندی به نمایندگی از ایشان گرفتند.  لوح تقدیر فرهاد مجد آبادی را هم یکی از هنرمندان تئاتر ساکن آلمان از سوی آن عزیز دریافت داشت. شوربختانه یکی دو روز بعد از پایان این جشنواره خبر آمد که استاد فرهاد مجدآبادی بعد از بیش ۴۵ سال تلاش در تئاتر و هنرهای نمایشی در بیمارستانی در آلمان به سبب بیماری در گذشته است. قرار بود نمایش « آواز قو در قوطی » از آخرین آثاری که استاد مجدآبادی در پایان زندگی ۲۷ ساله و تلاش حماسی اش در تبعید کارگردانی کرده بود، در دومین جشنواره تئاتر ایرانی – انگلیسی لندن به نمایش گذاشته شود که به علت بیماری استاد و مشکلات دیگر میسر نشد. من هم از سوی خود و هم شهروند این فقدان را به خانواده استاد مجدآبادی و به جامعه تئاتر و هنر ایران تسلیت می گویم.

یادآوری اینکه این گزارش بر اساس گفت و گوهای غیر رسمی با حکیمه فیوجی و شاپور سلیمی ، دو هنرمندی که خود در جشنواره حضور داشتند و از راه دور و بوسیله تلفن تهیه شده است. شوربختانه گفت و گو با سوسن فرخ نیا، مدیر جشنواره هم میسر نشد. به دلیل اینکه این چهره پرتلاش هم بشدت گرفتار کارهای جشنواره بود و هم اینکه همزمان با برگزاری این جشنواره ایشان عزا دار شدند.  مصطفی شفافی، شاعر و استاد ادبیات فارسی، یار گرانقدر سوسن فرخ نیا هم بعد از یک بیماری نسبتا طولانی سوسن و دوستدارانش را با مرگ خود در جریان برگزاری بزرگترین رویداد هنری – فرهنگی ایرانیان در غربت تنها  گذاشت و برای همیشه به یادها پیوست. تسلیت برای بانوی تئاتر ایران سوسن فرخ نیا و جامعه اهل فرهنگ که در ایران و چه در خارج از ایران زندگی می کنند.

این جشنواره بنا به گفته شاپور سلیمی نقطه های  عطفی است در تلاش های هنرمندان ایرانی درخارج از کشور و امکان این را فراهم آورده و می آورد که هنرمندان در همایش در این جشنواره و جشنواره های مانند آن ضمن دیدار تبادل تجربه کنند. حکیمه فیوجی می گوید که این جشنواره با همه دشواریهایی که برگزار کردن آن دارد به هنرمندان جوان امکان حضور بر صحنه در ابعادی گسترده می دهد که در رشد و بالندگی هنرمندان جوان بسیار اهمیت دارد.

در پایان باید با ستایش و تحسین بسیار  به سوسن فرخ نیا، هنرمندانی که از دور و نزدیک در این جشنواره حضور یافتند و همه کسانی که با تلاش های خود برگزاری این جشنواره را ممکن کردند، شادباش گفت و آرزو کنیم که این جشنواره ادامه پیدا کند و هر سال بهتر و پربار تر از سال پیش برگزار شود.

سوسن فرخ نیا و مصطفی شفافی

سوسن فرخ نیا و مصطفی شفافی

علی شریفیان، روزنامه نگار، بازیگر و کارگردان تئاتر،  هنر آموخته رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است. در کانادا روزنامه نگاری خوانده،نقد و گزارش هنری و همینطور در رمینه تهیه گزارش های خبری کار می کند، برای رسانه های مخلف کار می کند و از همکاران قدیمی شهروند است.