هارون صدیقی

در حالی که بحران غزه وارد چهارمین هفته شده، بد نیست به این مسایل بیندیشیم:

ـ با آن که جهان ناامیدانه تلاش می کند آتش بس برقرار شود و وحشت و دلهره ی همه روزه به پایان برسد، استفن هارپر هرگز برای یک بار هم که شده در پشتیبانی از اسراییل در کشتار مردم غزه تردید نکرد.

حتا زمانی که ایالات متحده بمباران آموزشگاه سازمان ملل را که پناهگاه ۳۰۰۰ فلسطینی بود، محکوم کرد، هارپر عاطفه ای از خود نشان نداد و گفت: ما سازمان تروریستی حماس را مسئول این رویداد می دانیم. آنها بودند که این درگیری را آغاز کردند و ادامه می دهند و در پی انهدام اسراییل هستند. درست است که حماس دم از انهدام اسراییل و کشتن یهودیان می زند، اما این اسراییل است که غزه را منهدم ساخته (برای دومین بار در شش سال) و  حدود ۱۵۰۰ فلسطینی را کشته و به  ۸۴۰۰ نفر  آسیب رسانده که بیشترشان غیرنظامی بوده اند (رقمی بالاتر از آمار حمله به غزه در جنگ ۲۰۰۹ ـ ۲۰۰۸).

Harper-Netanyahu

هارپر گفت که اگر این سازمان تروریستی به کانادا حمله می کرد، از ما هم واکنشی مشابه دریافت می کرد.

اما کانادا که یک اشغالگر نیست، چنانکه اسراییل در سرزمین های فلسطینی هست و بخش هایی از آن را برای ایجاد آبادانی های یهودی نشین مصادره کرده است. کانادا ملتی را هدف مجازات های ستمگرانه قرار نداده است، چنانکه اسراییل به مدت ۴۷ سال چنین کرده است.

ـ هارپر بلندگوی نتانیاهو شده است که می گوید:”ما حتا یک نفر غیرنظامی را هدف نمی گیریم” (آنها خودشان خود را در مسیر بمب و موشک و گلوله قرار می دهند.)

نتانیاهو حماس را متهم می کند که می خواهد”هر چه بیشتر انبوه فلسطینان مرده تلنبار شوند” تا “از فلسطینی های مرده صحنه های تلویزیون پسند برای پیشبرد منظورهای خود ایجاد کند”.

سفیر اسراییل در ایالات متحده، ران درمر، گفته است که ارتش اسراییل به خاطر “جنگیدن همراه با خویشتنداری غیرقابل تصور” در غزه استحقاق دریافت جایزه صلح نوبل را دارد. “سربازان اسراییلی خود را به کشتن می دهند تا فلسطینیان بیگناه بتوانند زندهبم انند.”

ـ لیبرال های جاستین ترودو نیز پشت سر نتانیاهو صف کشیده اند.

یک هیئت نمایندگی مرکب از شش عضو پارلمانی کانادا در هفته گذشته به هزینه ی کانون امور اسراییل و یهودیان (Centre for Israel and Jewish Affairs) سازمان داده شده بود که دو نماینده لیبرال “جان مک کالوم” نماینده ی مارکام و یونیون ویل، و “کارولین بنت” نماینده ی سنت پال نیز جزو این هیئت بودند. آنها از سِدُرات که آماج راکت های حماس قرار گرفته بود، و چند بیمارستان دیدن کردند و در یک راه پیمایی همبستگی کانادا ـ اسراییل در اورشلیم شرکت کردند و از رام الله قرارگاه مقام های فلسطینی، بازدید کردند. در این دوره از جنگ عرب ـ اسراییل، اما، ارتش فلسطین در آن طرف جبهه قرار ندارد، بلکه غزه و مردم غزه قرار دارند.

ـ اگرچه هارپر در حمایت از نتانیاهو همیشه  یک مسیر را پیموده است، اما باراک اوباما در معامله با نخست وزیر اسراییل به مسیر ریاورزی رفته است.

 همان روزی که واشنگتن خشم خود را نسبت به بمباران آموزشگاه ابراز کرد، مقام های پنتاگون اجازه ی انتقال فوری نارنجک و خمپاره به اسراییل را صادر کردند.

این افزون بر ارسال ۳/۴ تن موتور راکت در ۱۵ ژوئیه و پیش تر از آن، تحویل پرتابگر راکت، موشک هدایت شونده، توپخانه، به گفته ی منابع عفو بین الملل است که ۸۰۰۰۰ عضو در کانادا دارد.

ایالات متحده، همچنین، ۲۲۵ میلیون دلار دیگر برای [تکمیل و تقویت] سپر دفاعی اسراییل در برابر راکت های حماس تصویب کرده است. موضوعی که کمیسیونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر، ناوی پیلای، را وادار کرد که بگوید، “چنین حمایتی برای حفاظت مردم غزه در برابر راکت های اسراییلی در نظر گرفته نشده است.”

ـ سازمان عفو بی الملل از سازمان ملل متحد خواسته است تا علیه طرف های درگیر، شامل حماس که از سوی ایران تقویت می شود، تحریم جنگ افزار اعمال کند.

این سازمان همچنین از دادگاه کیفری بین المللی درخواست کرده است به تحقیق درباره هرگونه جنایت جنگی انجام گرفته بپردازد. اسراییل در آن دادگاه عضویت ندارد، بنابراین شورای امنیت بایستی اجازه چنین تحقیقی را بدهد. اما ایالات متحده چنین پیشنهادی را وتو خواهد کرد.

آلکس نیو، دبیرکل سازمان عفو بین الملل شعبه کانادا می گوید:”ما می دانیم که چنین کاری مانند جنگ در سربالایی است ولی اسراییل و حماس بدون حضور یک ساز و کار مسئولیت پذیری، هر دو از مصونیت در برابر اتهام جنایات جنگی بهره ور خواهند شد. اینها [جنایات جنگی] مشتمل است بر: پرتاب راکت توسط گروه های فلسطینی به داخل اسراییل که جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد، مستقر کردن سایت راکت انداز در مناطق پر جمعیت و شلیک از آنجا، حمله ی اسراییل به هدف های نظامی در مناطق پر جمعیت، منظور کردن خانه های مرتبط با حماس در فهرست هدف های نظامی از سوی اسرائیل، ادعای اسرائیل مبنی بر دادن هشدار به غیرنظامیان، در حالی که “مرتباً از الگویی پیروی می کند” که “سازگار با هشدار موثر طبق قوانین انسانی بین المللی” نیست را تایید نمی کند.

ـ چگونه می توان تب حمله ی حماس به اسراییل و کشتن و ربودن سربازان اسراییلی، و نیز تب حمله ی اسراییل و کشتار انبوه غیرنظامیان فلسطینی و ویرانگری های فیزیکی وحشتناک را فرو نشاند؟

به اشغال پایان دهید. این سخن خاخام هنری سیگمان است. وی مدیر پیشین کنگره ی یهودی آمریکاییان، رئیس پیشین شورای سیناگوک آمریکا، عضو ارشد پیشین شورای روابط خارجی و پرزیدنت کنونی پروژه ی ایالات متحده خاورمیانه (U.S/MiddleEastProject) است.

او در یک مصاحبه با رادیو “حالا دمکراسی” (DemocracyNow) چنین گفت:

“وقتی کسی چنین می پندارد که آنچه برای زنده ماندن اسراییل ضرورت دارد و رویای صهیونیست بر پایه ی کشتار مکرر بیگناهان در مقیاسی که این روزها در تلویزیون می بینیم، قرار دارد… با یک بحران واقعن عمیق عمیق روبرو هستیم… آیا اسراییل نمی تواند جلو این فاجعه را بگیرد؟…

پاسخ این است : حتمن می تواند. آنها می توانند به اشغال پایان دهند…

شما می توانید حقوق فلسطینیان را محترم شمارید و به اشغال پایان دهید.