باغی هست

ساخته مسعود رئوف

مستند/ انیمیشن  ۳۰ دقیقه

۲۳ و ۲۴ اوت ۲۰۱۴

جشنواره بین المللی فیلم مونترال

مسعود رئوف

مسعود رئوف


درباره فیلم:

دیکتاتوری ایران تمامی تلاش خود را برای نابودی خاطرات و تخیلات مردم بهکار گرفته است. با بهره گیری از  انیمیشن و تصویر، رئوف نشان می دهد که چگونه چشم انداز بصری فرهنگ و هنر به خطر افتاده تا حکومت دینی خود را مستقر کند. در عین حال نسل نوین با توسل به زبان هنر و بر پایه قدرت ایجاز در تقابل با رژیم ایستادگی میکنند.

درباره کارگردان / انیمیتور:

مسعود رئوف متولد ایران است، جایی که در آن نقاشی را آموخت. وی از سال (۱۹۸۸) ۱۳۶۷ تاکنون در کانادا سکونت داشته و پس از گذراندن دوره تخصصی انیمیشن در کالج شریدن (Sheridan College) تعدادی انیمشین های کوتاه را کارگردانی و تهیه کرد. او همچنین در بسیاری از مدارس ساخت انیمیشن را تدریس کرده است. در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲) رئوف کارگردانی فیلم مستند  “درختی که به خاطر می آورد” را ساخت. این فیلم مروری است بر سرگذشت دانشجوی ایرانی تبار پناهنده و مقیم کانادا که دست به خودکشی می زند. رئوف این فیلم را برای انجمن ملی فیلم کانادا (National Film Board of Canada) ساخت و در کارنامه اش جوایزی همچون جایزه نقره ای  بهترین مستندها در کانادا و بهترین مستند اجتماعی در یورکتون و نشان برنز در فستیوال بین المللی فیلم و ویدئو کلومبوس در آمریکا را دارد.

در سال (۲۰۰۱) ۱۳۸۲ فیلم مستند “آبی همانند شلیک گلوله ای” را تهیه و کارگردانی کرد. این فیلم در سال (۲۰۰۴) ۱۳۸۳ برنده جایزه Jutra بهترین انیمیشن کوتاه در ایالت Quebec شد. در عین حال فیلم “آبی همانند شلیک گلوله ای” در چندین فستیوال معتبر دیگر همچون جشنواره های جهانی فیلم های کوتاه Moondance و Vermontجوایزی را کسب کرده و در مراسم بازگشایی جشنواره های مونترال و تورنتو نیز به نمایش درآمده است.

در سال (۲۰۰۵) ۱۳۸۴ نیز رئوف تهیه و کارگردانی فیلم “موج ها در آغاز تولد” را ارائه داد که برنده  بهترین انیمیشن کوتاه در فستیوال بین المللی فیلم ایالت Vermont در سال (۲۰۰۷) ۱۳۸۶ شد و در شب بازگشایی جشنواره بین المللی فیلم WhiteHead نیز بر روی پرده آمد.

مسعود رئوف مدیریت و پایه گذاری چندین کارگاه آموزشی فیلم های مستند و انیمیشن را برعهده داشته و بنیانگذار گروه کارگاه آموزشی مبارزه با حاشیه سازی شهروندها از سال (۲۰۰۸)   ۱۳۸۷ تا کنون است.

جدیدترین اثر مستند وی فیلم انیمیشن سی دقیقه ای است به نام  “باغی هست”.