شبح کسری بودجه بر سر دولت استانی انتاریو،‌ مثل اکثر دولت‌های جهان، چرخ می‌زند و این سئوال مطرح است که چه کسی قرار است خرج این کسری را بدهد. سئوال، ساده است: دولت چگونه می‌خواهد کسری بودجه را جبران کند. با زدن خرج‌ها یا افزایش مالیات بر ثروتمندترها؟

اقدام دولت لیبرال استانی در حذف یک بخش مهم از حقوق فقرا و کم‌درآمدهایی که از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، توسط فعالان اجتماعی به عنوان اولی دیده شد.

برنامه‌ی «رژیم غذایی خاص» که ماهی ۲۵۰ دلار به دریافت‌کنندگان کمک‌های دولتی که مبتلا به امراضی همچون دیابت و فشار خون بالا بودند می‌داد تا غذاهای مناسب این بیماری‌ها را تهیه کنند،‌ از بودجه‌ی استانی دولت لیبرال حذف شد. یک نفر از هر پنج نفر از دریافت‌کنندگان کمک، از این گزینه استفاده می‌کردند و دولت به این نتیجه رسیده بود که این برنامه «زیادی پرخرج» است و آن‌را حذف کرد و در عوض قرار است طرح تکمیلی غذایی جدیدی برای افرادی که نیازهای شدید پزشکی دارند توسط وزارت بهداشت اجرا شود.

محمد، کارگر افغانی مقیم اسکاربورو که مدتی است بیکار شده در مصاحبه با شهروند می‌گوید: «این ۲۵۰ دلار برای من بسیار مهم بود و تنها راهی بود که به نیازهای غذایی که بیماری دیابت مرا به آن وادار کرده برسم. حالا واقعا نمی‌دانم چکار کنم».

فشار فعالان ضدفقر که نگران بودند این آغاز حمله‌ای به وضعیتِ نامساعد کنونی کمک‌های رفاهی دولتی باشد، باعث شد وزارت خدمات اجتماعی استان یک قدم عقب بنشیند و چهار قانون جدید اعلام کند. مادلین میلیور در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است این تغییرات به این دلیل بوده که «حسن نیت خود را نشان دهیم… و نشان دهیم گوش داده‌ایم».

حذف برنامه‌ی «رژیم غذایی خاص» در حالی صورت گرفت که حتی شورای مشورتی که خود دولت تعیین کرده بود نیز با آن مخالف بود. این شورا در واقع هنوز حتی گزارش خود را آماده نکرده بود که دولت به انجام این کار دست زد، اما حالا چهار مورد از ۱۳ پیشنهاد تغییر قوانین که این شورا در ماه ژانویه اعلام کرده بود، انجام شده‌اند. میلیور گفته به علت کسری بودجه ۲۱.۳ میلیارد دلاری کار بیشتری نمی‌تواند بکند.

این چهار قانون هیچ کدام قرار نیست به خرج‌های وزارتخانه اضافه کنند اما به گفته‌ی فعالان می‌توانند تاثیراتی مثبت ولو اندک داشته باشند.

مهمترین آن‌ها در مورد هدایا است.

پیش از این کسانی که به خاطر ناتوانی از دولت کمک دریافت می‌کنند می‌توانستند تا سالی ۶۰۰۰ دلار هدیه دریافت کنند، اما افراد بدون ناتوانی که کمک دولتی دریافت می‌کنند اجازه‌ی دریافت هیچ هدیه‌ای نداشتند. در نتیجه بعضی مددکاران اجتماعی مجبورند اگر یک کیسه مواد غذایی یا پول تاکسی برای رفتن به مصاحبه‌ی شغلی برای آن‌ها تهیه می‌کنند، پول آن‌را از چک ماهیانه‌شان کم کنند.

با تغییرات کنونی،‌ این افراد می‌توانند میزان محدودی هدیه دریافت کنند.

سه تغییر دیگر از این قرارند:

ـ اگر کسی قوانین را برای اولین بار نقض کند، دریافت کمکش برای یک ماه معلق می‌شود (قبلا سه ماه بود).

ـ مردم می‌توانند از کمک‌هایی که مثلا برای حمایت کودکان است برای پرداخت وام دانشجویی یا سایر بدهی‌های دولتی استفاده کنند و همچنان کمک رفاهی را دریافت کنند (قبلا اینگونه نبود).

ـ برای کسانی که مسکن خود را با بقیه در اشتراک دارند، میزان دریافت کمکی برای مسکن تغییر می‌یابد.

 

با تمام این تغییرات شورای مشورتی گفته همچنان از حذف برنامه‌ی رژیم غذایی ویژه نگران و ناراحت است. نایبرگ، از مسئولان بانک‌های غذایی و رئیس شورای مذکور با بیان این مطلب گفته که با این حال از این تغییرات قوانین استقبال می‌کند.