جیسون کنی، وزیر مهاجرت و دست راستِ همیشگی هارپر، هفته‌ی گذشته لایحه‌ای به مجلس برد که بخشی از اصلاحات عظیم او در نظام مهاجرتی کانادا است. کنی این اصلاحات را اینگونه تبلیغ می‌کند که قرار است پناهجویان بیشتری به کانادا پذیرفته شوند.

به نظر می‌رسد این به نفع پناهنده‌ها باشد، نه؟

خیر. به نظر خیلی‌ها اینگونه است. تغییرات جدید البته قرار است باعث شود پناهنده‌های بیشتری از اردوگاه‌های پناهندگی سازمان ملل بپذیرند اما در عوض قرار است در را به روی بعضی پناهجویان ببندند. کنی این هفته در مصاحبه با رسانه‌ها گفت ۲۵۰۰ پناهنده‌ی بیشتر از اردوگاه‌های سازمان ملل پذیرفته می‌شوند که کل تعداد را به ۱۴۵۰۰ می‌رساند، اما این قوانین در ضمن قرار است به دنبال پناهجویانی بروند که بدون وضعیت قانونی به کانادا می‌رسند و زودتر «تکلیف آن‌ها را مشخص کند» و کلا نگاه کمتر مثبتی به آن‌ها دارند.

در حال حاضر بیش از ۶۳ هزار پناهجو در کانادا هستند و بعضی‌ها بیش از دو سال است که منتظر نوبت قانونی خود هستند. کنی می‌خواهد به سرعت به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند و در ضمن شرایطی که باعث می‌شود گاهی بتوانند پرونده‌ی خود را چند سالی طول بدهند به تاخیر بیاندازد.

فعالان حقوق مهاجران و احزاب اپوزیسیون به شدت به این قوانین اعتراض کرده‌اند.

جنت دنچ، مدیر اجرایی شورای کانادایی پناهندگان، در مصاحبه با تورنتو استار از این گفته که سازمان او مخالف قبول کردن پناهنده‌های خواهان کشور سوم به قیمت پناهجویانی که به کانادا رسیده‌اند،‌ است.

«شبکه مهاجرت» هفته‌ی گذشته کنفرانسی مطبوعاتی از وکلای مهاجرت و سازمان‌های محلی تورنتو را در دفتر اداره مهاجرت و پناهندگی سازمان داده بود تا به این تغییرات اعتراض کند. سیما سحر زرهی،‌ همکار شهروند و هماهنگ‌کننده‌ی ارتباطات شبکه‌ی مذکور، از جمله حاضران در این کنفرانس بود. او گفت: «محافظه‌کاران صحبت از انصاف می‌کنند، اما تغییرات پیشنهادی به نظام پناهندگی حق اعتراض به تصمیم را از بعضی پناهجویان می‌گیرد».

الیویا چاو، نماینده نیودموکرات مجلس فدرال، گفت این اقدامات هیچ کمکی به مسئله‌ی عقب افتادن رسیدگی به وضعیت پناهجویان نمی‌کند. او در مصاحبه با تورنتو استار گفت: «وقت انتظار برای پناهجویانی که از بیرون کانادا می‌آیند و حمایت خصوصی دارند چهار سال است. این پناهجویان با خطر و گرسنگی تا سر حد مرگ روبرو هستند، بسیاری کودکند و در وضعیت مستاصلی قرار دارند».

اتاوا قرار است بودجه‌‌‌ی بازاسکان‌دهی را سالی ۹ میلیون دلار افزایش دهد و به ۵۴ میلیون دلار برساند ـ این اولین افزایش دائمی در طول یک دهه خواهد بود.