افشای بورسیه های رانتی پایداری را به هم ریخت

 

اصولگرایان و پایداری های مجلس روز گذشته و پس از انتشار اسامی تازه ای از فهرست رانت خواران تحصیلی و افرادی که بدون داشتن صلاحیت علمی از بورس های دکتری برخوردار شده اند، چنین پیداست که به هم ریخته اند. آنان گمان نمی کردند که تهدیدهای تلویحی وزارت علوم و اطرافیان حسن روحانی در خصوص افشاگری در صورت پافشاری بر استیضاح رضا فرجی دانا، رنگ واقعیت به خود بگیرد. بر اساس گزارش ها، روز گذشته و پس از تعیین زمان استیضاح رضا فرجی دانا در روز چهارشنبه پیش رو، که به دلیل افشاگری در خصوص رانت های تحصیلی آقازاده ها و نمایندگان مجلس و نیز بازگرداندن دانشجویان ستاره دار استیضاح می شود، رسانه های حامی دولت در اقدامی کم سابقه گوشه ای از وعده های قبلی در خصوص “عدم عقب نشینی دولت در برابر زیاده خواهی تندرو” را به نمایش گذاشتند و در تیترها و مطالب اصلی خود از “چهارشنبه تاریخی”خبر دادند و تهدید کردند که در فرصت استیضاح اسنادی فاش خواهد شد.

حمیده طائب (اول از راست) یکی از بورسیه ای های تقلبی

حمیده طائب (اول از راست) یکی از بورسیه ای های تقلبی

اما این پایان ماجرا نبود. در ساعات اولیه صبح دیروز (یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳) سایت های خبری نیز از انتشار اسامی ۷۴۹ نفر که صرفا در سال ۹۱ از بورس های غیرقانونی برخوردار شده اند خبر دادند.

این فهرست را علی غزالی سردبیر سایت توقیف شده بازتاب در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد. فهرستی که او وعده داده، یک روز در میان با اسامی جدید به روز خواهد شد تا اسامی تمامی ۳۷۰۲ رانت خوار تحصیلی افشاء شود.

غزالی در صفحه فیس بوک خود نوشته است:”برای هر فرد بنا به رشته ی تحصیلی به دانشگاه محل پذیرش رقمی ما بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون پرداخت شده و یا باید می شده است و اگر رقم میانگین ۴۰ میلیون تومان را هم در نظر بگیریم به ارقام عجیب و غریبی می رسیم که افرادی که بر روی ادامه این روند پافشاری می کنند باید توضیح دهند که چنین بودجه ای از کجا باید تهیه شود؟”

او افزوده است:”به اشتباه تعداد بورسیه ها ۳۰۰۰ عنوان می شود و این در صورتی ست که لیستی که در اختیار ماست و قطعاً هم شامل افراد پذیرفته شده دقیقه نودی نمی شود که نامشان در هیچ لیستی نیست، و با تلفن وزیر پس از رد شدن پذیرفته شده اند، رقم بسیار بیشتر از ۳۰۰۰ نفر را در بر می گیرد. به نحوی که فقط در یک لیست که افراد فارغ التحصیل پذیرفته شده قبل از سال ۸۹ را شامل می شود با رقم ۲۰۲۲ مواجه هستیم، یعنی فقط تعداد افرادی که تا قبل از سال ۸۹ در بورس پذیرفته شده اند و درسشان را نیز به پایان رسانده اند رقم ۲۰۲۲ است و با این احتساب که اوج بورسیه ها از سال ۸۹ به بعد بوده است و لیست هایش را خدمتتان ارائه خواهیم کرد. رقم بیش از ۴۰۰۰ نفر فقط در اختیار ما قرار دارد و تاکید می کنم قطعاً این افراد شامل افراد دقیقه نودی که نامشان در لیست نیست و بعضاً به صورت تجربی با آنها مواجه شده و اکنون نامشان را در لیست پیدا کرده ام نمی شود. این موضوع را در نظر بگیرید که این ۴۰۰۰ نفر و بیشتر طبق قانون باید در دانشگاه های سراسر کشور به عنوان هیات علمی پذیرفته شوند و اگر چنین شود و امروز چه با بودن فرجی دانا و چه پس از او، کوتاه بیاییم تصور کنید که چه وضعیت علمی در انتظار دانشگاه های کشور خواهد بود.”

به گفته وی:”این تعداد فقط بورسیه های داخل کشور را در بر می گیرد و شامل افراد اعزام شده به خارج از کشور نمی شود که بعضاً آقازاده ها را با بودجه ی رسمی کشور در اوج بحران ارز به کانادا و آمریکا و استرالیا و انگستان و روسیه و… فرستاده اند و آن لیست هم تعداد چشمگیری را شامل می شود. برخی در لیست هستند که حتی شرایط اولیه ی دریافت بورس مانند شرط سنی و شرط معدل شامل شان نمی شود و برای نمونه فردی را به صورت اتفاقی در لیست مشاهده کردم که متولد ۵۴ بوده و در زمان دریافت بورس یعنی سال ۹۱ سنش بیش از حد تعیین شده (۳۳ سال) بوده است و جالب آن که به محض دریافت بورس در دانشگاه محل تحصیل به یک سمت مهم نیز گمارده شده و یا شخص دیگری که ضمن دریافت بورس به عنوان دبیر هیات جذب اعضای هیات علمی دانشگاه هم گمارده شده بود و شما در نظر بگیرید که جذب اعضای هیات علمی یک دانشگاه که نقش قطب علمی را در علوم انسانی دارد به چنین فردی واگذار شده بود که خودش بدون کنکور در حال تحصیل در دوره دکترا بوده!”

افشاگری سردبیر سابق سایت “بازتاب”با استقبال گسترده ای در سایت های خبری و شبکه های مجازی از جمله فیس بوک همراه شده به طوری که بسیاری از کاربران خواسته اند تا نسبت افراد با مقامات حکومت را مشخص کند.

او در برابر اصرار مخاطبان صفحه اش به افشای رابطه افراد حاضر در لیست با مقامات نظام، در پاسخ نوشته است:”در این فهرست که بیش از ۴۰۰۰ اسم را شامل می شود، بر اساس تحقیقات میدانی ای که من کردم بیش از ۴۰۰ نفر از آقازاده ها و عروس ها و دامادها حضور دارند.”

مثلا در فهرست نام احسان رفیعی علوی، دبیر وقت هیات جذب اعضای هیات علمی دانشگاه علامه آمده، برادران محمدحسن زارعی، نماینده عضو پایداری و نویسنده روزنامه کیهان (محسن زارعی و محمد امین زارعی)، مهدی محمدی نویسنده روزنامه کیهان و از اعضای گروه موسوم به “عماریون رهبر”، داماد پروین احمدی نژاد و حمیده طائب دختر مهدی طائب رئیس

طلوع ملاباشی دختر معاون دانشجویی وزیر علوم سابق

طلوع ملاباشی دختر معاون دانشجویی وزیر علوم سابق

قرارگاه عمار به چشم می خورد.

سایت تدبیر خبر هم به بررسی این فهرست پرداخته و به این نتیجه رسیده بر اساس اطلاعات این فهرست، ۱۰زن و شوهر و ۱۵خواهر و برادر بورسیه‌ای تنها در یک دانشگاه حضور دارند.

 ساعاتی پس از افشاگری بی سابقه سردبیر سایت بازتاب، سایت انصاف نیوز هم دست به انتشار ۶ توصیه نامه از سوی بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق و مسجد جامع صفا زد که طی آن از غلامرضا خواجه سروی معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخواست بورس تحصیلی برای افراد و اعضای خود کرده اند. (لینک یکو دو)

جالب آنکه هفته گذشته جامعه اسلامی دانشجویان که اسامی اعضای آن در فهرست رانتخواران تحصیلی منتشر شده، ادعا کرده بود که در حال اسم نویسی از اعضاء و علاقه مندان برای انجام عملیات استشهادی در فلسطین است.

اما روز سیاه برای اصولگرایان با انتشار این اسناد تمام نشد و ساعاتی پس از افشاگری سایت انصاف نیوز، ایلنا هم دست به افشاگری زد و در خبری نوشت:“یکی از نمایندگانی که خود را منتسب به جریان اصولگرا می‌داند، اما افراطی‌گری‌های وی زبانزد نماینده‌های مجلس قبل بود در نامه ای خطاب به یکی از معاونین وقت وزارت علوم ۲۰ نفر را جهت استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا معرفی کرده که واکنش وزارت علوم به نامه این نماینده تأمل برانگیز می‌باشد. همچنین شهردار یکی از مناطق تهران نیز در نامه‌ای به تاریخ ۹۱/۱۱/۲۳ خطاب به یکی از معاونان وقت وزیر علوم، هفت نفر را برای اخذ بورسیه معرفی کرده است. برخلاف ادعاهای صورت گرفته مبنی بر اینکه تمامی بورس‌های اعطا شده از مرجع قانونی بوده و مطابق مقررات جاری کشور در اعطای بورس به افراد عمل شده، بررسی مستندات موجود حکایت از آن دارد که خلاف ادعای صورت گرفته در بسیاری از موارد ارتباطات برای اعطای بورس تعیین کننده بوده است نه ضوابط موجود. ایلنا در صورت لزوم و با بررسی شرایط حاکم بر جامعه اقدام به انتشار این اسناد خواهد کرد تا روشن شود ادعای کسانی که بر قانون گرایی در وزارت علوم قبل تاکید داشتند تا چه اندازه می‌تواند درست باشد.”

 پیش از این جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش عالی فاش کرده بود که نام ۱۰ نماینده عضو پایداری در مجلس نیز در بین دریافت کنندگان بورسیه های غیر قانونی دیده می شود.

بازتاب افشاگری ها در خصوص نورچشمی های حکومت اسلامی تا حدی بالا بود که حسن مسلمی ‌نایینی معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم را که نام اش در پای برخی از توصیه نامه ها دیده می شد، وادار به اعلام برائت از مدیران سابق اش کرد.

به نوشته ایسنا، وی دیروز اعلام کرد:”تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند. وزیری که آیین‌نامه را امضا می‌کند، ممکن است با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند دستور دهد و برخی افراد هم که معدل پایین دارند، بورسیه دریافت کنند”.

 انتشار فهرست های اولیه از رانت خواران تحصیلی که به نظر می رسد با نزدیک شدن به روز استیضاح با نام های تعجب برانگیزتری تکمیل شود، با شوک رسانه های اصولگرا مواجه شده است.

آنها گمان نمی کردند که در نزاع سیاسی ای که بر سر رضا فرجی دانا به راه افتاده، دولت تا مرز افشاگری های بی سابقه ای مشابه فهرست ها و توصیه نامه های منتشر شده در روز گذشته پیش رود.

در همین باره، سایت مشرق در مطلبی می نویسد:”همانطور که پیش‌بینی می‌شد رسانه های اصلاح‌طلب به موضوع استیضاح کاملا رنگ و بوی سیاسی دادند تا اصل استیضاح و اقدامات نمایندگان موافق استیضاح را سیاسی تعبیر کنند”.

رجانیوز، ارگان پایداری هم پیداست به شدت از انتشار اسامی کسانی که به سفارش بورسیه شده اند به خشم آمده، در یک واکنش انفعالی تکه انتخاب شده از یک برنامه تلویزیونی را منتشر کرده که نجفقلی حبیبی را هنگام گفتگویی در شبکه سه تلویزیون نشان می دهد که در میان آن حبیبی گفته است “در عاشورا پول‏‎ها خرج می‌شود که چهار نفر گریه کنند؛ همین!”رجانیوز با این انتخاب دستکاری شده خواسته است که نشان بدهد افراد برگزیده فرجی دانا چنین نظریاتی دارند.

این سایت درخواست کرده که بورس ها را بهانه نکنید مدعی شده “مسئولان وزارت علوم برای منحرف کردن افکار عمومی از این مساله (جمله نجفقلی حبیبی)، ماجرای بورس تحصیلی جمعی از دانشجویان را دلیل اصلی استیضاح فرجی دانا عنوان می‌کنند”.

به نظر خبرگزاری تبلیغاتی پایداری “سخنان توهین‌آمیز نجفقلی حبیبی به عنوان یکی از نمادهای فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات علیه مقدسات و بی‌فایده خواندن هزینه‌هایی که برای پرشور برگزار شدن مراسم مذهبی به ویژه در ایام ماه محرم صورت می‌گیرد، می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین سند محکمه پسند نمایندگان مجلس علیه رضا فرجی دانا عنوان شود؛ سندی که از هر اقدام دیگری درباره اثبات انحراف عقیدتی در عملکرد وزارت علوم، گویاتر است”.

*منتشر شده در سایت روز آنلاین