شهروند علی شریفیان:مدتی است در محافل اقتصادی و تجاری آمریکا، کانادا و جهان شایع شده بود که غول بزرگ فست فود آمریکا و جهان برگر کینگ، قصد خرید شرکت بزرگ تیم هورتونز، کافی شاپ زنجیره ای مشهور کانادا را کرده و این دو با هم ادغام می شوند.

burger_tims

روز سه شنبه بالاخره مدیران این دو شرکت رسما تائید کردند که در حال مذاکره برای انجام این معامله بزرگ و ادغام دو شرکت هستند.

به دنبال شروع این شایعات و انتشار خبر این ادغام به وسیله «وال استریت ژورنال» ارزش سهام بورس هر دو شرکت در بازارهای بورس رو به افزایش گذاشت و روز سه شنبه با تائید خبر به طور رسمی، ارزش هر سهم تیم هورتونز در بورس تورنتو به حدود ۹۴ دلار رسید.

این دو شرکت بزرگ و برند مشهور کانادا و آمریکا، با همدیگر سومین شرکت بزرگ در زمینه فست فود در جهان خواهند شد.

از زمانی که شایعه ادغام این دو شرکت شروع شد، تحلیلگران امور اقتصادی به گمانه زنی های زیادی پرداخته اند. اکنون ثابت شده انگیزه اصلی برگر کینگ برای انجام این کار انتقال دفتر مرکزی اش به کانادا و پرداخت مالیات بر درآمد کمتر است.

تیم هورتونز هم از مدت ها پیش طرح و برنامه داشته که با احداث کافی شاپ های زنجیره ای خود در آمریکا، بر درآمدش بیفزاید. گفته می شود هنوز جزئیات زیادی از این معامله و ادغام بزرگ در دست نیست و توافقات نهایی انجام نشده است.

در یک نگاه آماری به نظر گروهی از کارشناسان این ادغام می تواند به شکل های مختلف به نفع هر دو شرکت و دارندگان سهام آنها باشد. در این میان اما به نظر می رسد که خزانه داری و اداره مالیات بر درآمد ایالات متحده آمریکا از این ادغام رضایت خاطر ندارد.

مشخصات دو شرکت این است که برگر کینگ تنها در آمریکا ۱۳ هزار و ۶۶۷ رستوران دارد، تیم هورتونز ۴۵۴۶ شعبه در کانادا دارد. سرمایه اولیه برگر کینگ ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و تیم هورتونز ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. میزان مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ در آمریکا ۳۵ و در کانادا ۲۶ درصد است. تیم هورتونز پیش از این قصد داشت با ۸۰۰ شعبه در آمریکا فعالیت های تجاری خود را گسترش دهد.

کمپانی جدید ۱۸ هزار رستوران در ۹۸ کشور جهان با فروشی معادل ۲۳ بیلیون دلار خواهد داشت.

با همه این مشخصات گروهی از کارشناسان امور تجاری بر این باورند که ادغام این دو شرکت کانادایی و آمریکایی بیشتر به نفع طرف آمریکایی معامله است.