Farhad-Farsadi-n

بر طبق آمار به دست آمده توسط انستیتو بیمه گران کانادا طی ۱۰ سال گذشته دزدی اتومبیل در سرتاسر کانادا به خصوص در شهرهای تورنتو، مونترال، هلیفکس و ونکوور رشد بسزایی داشته است و در هر ۳ دقیقه یک اتومبیل به سرقت می رود که در بعضی موارد بعد از حدود یک هفته کشف شده و به صاحبش مسترد می گردد، ولی این همه داستان نیست، بلکه اکثر اتومبیل های مسروقه با سند جعلی به خریداران جدید منتقل شده و حدود ۳۰ درصد هم با کشتی به خارج کانادا منتقل و به فروش می رسد. در ادامه همان آمار آمده که سهم کل خسارات وارده بر اثر دزدی به صنعت بیمه های اموال و اشیاء یک سوم کل خسارات پرداختی حدود ۱ میلیارد دلار است. در این میان سهم وقت تلف شده اداره پلیس، مسئولان شرکت بیمه و تمامی طرف های درگیر محاسبه نشده است.

تصور اکثر مردم بر این است که هدف اصلی سارقین فقط اتومبیل های گران قیمت و لوکس است در صورتی که اصلا این فرضیه درست نیست، بلکه سارقین بنا به سفارشاتی که از خریداران (کسانی که مال دزدی می خرند) دریافت می کنند اقدام به شناسایی و سرقت می نمایند.

در این میان اسم سه اتومبیل طی ۶ ماه گذشته در سال ۲۰۱۴ بسیار در آمار اتومبیل های دزدی تکرار شده است که عبارتند از:

۱ـ هیوندایی تیبرون(اف-ایکس) دو در۲- فولکس واگن گلف دو در ۳- آکورا اینتگرا دو در .

در آمار اتومبیل های دزدی حقایقی مشهود است که با استفاده از فرصت این مقاله آنها را به نظر شما خوانندگان محترم می رساند:

۵۰ درصد اتومبیل های مسروقه در آمریکای شمالی ساخت آمریکا و بقیه آن وارداتی است. جالب است بدانید که سلیقه سارقین همان طور که اشاره شد فقط اتومبیل های لوکس نیست.

اسامی اتومبیل های مسروقه در سال ۲۰۱۳ عبارتند از:

۱- هوندا سیویک   ۲- شورولت پیک آپ     ۳- فورد پیک آپ   ۴- تویوتا کمری             ۵- دوج پیک آپ   ۶- دوج کاراوان     ۷- جیپ چروکی       ۸- تویوتا کرولا                     ۹- نیسان التیما       ۱۰- فورد فیوژن   ۱۱- شورولت ایمپالا     ۱۲- هیوندایی النترا             ۱۳- دوج چارجر     ۱۴- شورولت مالیبو

برای جلوگیری از ضرر و زیان های حاصله کارشناسان و خبرگان بر این اعتقادند که تنها راه، ایجاد فرهنگ ایمنی در نزد عموم مردم است؛ از قفل کردن درهای اتومبیل که آسانترین راه به شمار می آید تا نصب دستگاه های هشداردهنده ضد دزدی و سویچ مخفی برای از کار انداختن اتومبیل و پیگیری ماهواره ای و “جی پی اس” اتومبیل های سرقت شده همگی از ابزارهای اساسی تلقی می شوند.

شرکت های بیمه در طراحی بیمه نامه های اتومبیل عاملی به نام دیداکتبل (اصطلاحا فرانشیز) را طراحی نموده اند تا هر خریدار بیمه ای (بیمه گذار) علیرغم داشتن بیمه تمامی حواس و توجه اش به حفاظت از مال بیمه شده باشد چون در صورت دزدیده شدن اتومبیل- صاحب ماشین که بیمه را خریده خود نیز در سهم خسارت مشارکتی اگر چه کم دارد، ولی همین عامل قادر است که بیمه گذار را مجبور به مراقبت از مال بیمه شده نماید.

توصیه هایی که دست اندرکاران ایمنی در خصوص جلوگیری از دزدی اتومبیل می کنند عبارتست از:

۱- به غریزه خود اعتماد کرده و اتومبیل را در جای مناسب و امن پارک کنید.

۲- قبض پارکینگ و رسید اتومبیل را در پارکینگ های بزرگ در اتومبیل جا نگذارید.

۳- سلفون و لپ تاپ و اشیاء قیمتی را در معرض دید در اتومبیل قرار ندهید.

با بروکر بیمه خود در این زمینه مشورت نمایید تا شما را راهنمایی کند.

* فرهاد فرسادی  بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com